Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Wiglo 6-10 eller Hensport Lavvu camp 8-10


PPe

  

10 stemmer

  1. 1. Hva hadde du valgt? Bergans Wiglo

    • Helsport Varanger 8-10 Camp
      2
    • Bergans Wiglo 6-10
      8


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal kjøpe inn et telt/lavvu som skal kunne brukes av hele familien på 5 + hund. 

 

Bruken vil bli fordelt mellom campingplasser, i skogen og fjellet både sommer og vinter. 

 

At lavvuen/teltet blir dratt med mange mil ut i ødemarka er vel neppe sannsynlig, til det er vekten uansett for høy.

 

 

Så, de alternativene jeg står igjen med er:

 

Bergans Wiglo 6-10: http://nettbutikk.bergans.no/Avdelinger/Telt/Wiglo/WIGLO%E2%84%A2-6-10-Person

 

Eller

 

Helsport Vanranger 8-10 Camp: http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Trek/Varanger_Camp

 

Begge vil bli brukt med innertelt.

 

 

Hvis du har erfaring med noen av alternativene, så del de gjerne her. Hvis du ikke har erfaringer, men klare meninger om hva DU hadde valgt, så argumenter gjerne her.

 

 

På forhånd takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Varanger camp. Nå har jeg ikke noe å sammenligne med uten en billig lavvo som vi var fornøyd med, brukt den ca 60 netter på 2 år.

Men i fjord kjøpte jeg Varanger og jeg er super fornøyd. Blir like glad hver gang jeg setter den opp. Det er jeg og ungene (4 og 13 år) så vi har god plass.

Vil tippe en får utnyttet plassen litt bedre i en wiglo, da veggene er litt rettere. Men litt mer jobb å sette opp.

#- Mobil -#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte inn wigloer med innertelt til speidergruppa i fjor, etter mange år med lavouer. Speiderne er meget fornøyd, luftemulighetene er upåklagelig, og plassutnyttelsen er veldig god. I tillegg til en del gode løsninger som lommer til bardunene, så de ikke vases sammen. De tar litt lengre tid å sette opp enn en lavou - litt avhengig av trening.

Vi har forløpig ikke prøvd de vinterstid, men det burde ikke være noe problem. Argument for lavou ville nok være at det nok føles tryggere om man vil bruke ovn. Jeg hadde personlig valgt wiglo om jeg skulle hatt et eget til skissert bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte inn wigloer med innertelt til speidergruppa i fjor, etter mange år med lavouer. Speiderne er meget fornøyd, luftemulighetene er upåklagelig, og plassutnyttelsen er veldig god. I tillegg til en del gode løsninger som lommer til bardunene, så de ikke vases sammen. De tar litt lengre tid å sette opp enn en lavou - litt avhengig av trening.

Vi har forløpig ikke prøvd de vinterstid, men det burde ikke være noe problem. Argument for lavou ville nok være at det nok føles tryggere om man vil bruke ovn. Jeg hadde personlig valgt wiglo om jeg skulle hatt et eget til skissert bruk.

Takk for svar!

 

Ja ovn ja, tenker du på en slik du fester til midtstangen (metallbøtte) eller en med rør ut (pipe). Skeptisk til begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig skeptisk til begge. Det handler om høyde, en sånn bøtteovn kan fort sende gnister hit og dit, og Wigloen er lavere enn enn tilsvarende 8 - 10 manns lavou. Vi hadde en 8 manns Venor med lukket ovn i bruk en vinter, denne hadde topphatt med metallforing og wirer fra toppen av stangen og ned til duken for å ta pipa gjennom, men noen har da fyrt så hardt at pipa har smeltet deler av topphatten. En wiglo vil være 1-1.5 meter lavere, og hvis pipa blir så varm øverst, er den nok enda varmere nederst. Dog har speiderledere en tendens til å være ganske fokusert på sikkerhet og det er ikke sikkert man har samme problemstilling med en familie. Det er jo lagd en luke i gulvet på innerteltet i Wigloen ved stanga, så tanken er nok at det skal gå. Med kontrollert bruk av ved og gnistfri ved så kan det sikkert gå bra. Wigloen kan nok varmes bedre og tryggere med en primus enn en lavou da det er mye lavere. Dessuten er innerteltet i Wigloen inkludert gulv, i lavouene er innerteltet uten gulv - det må kjøpes i tillegg (ihvertfall på Helsport Varanger Camp 12-14 som småspeiderne bruker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.