Gå til innhold
  • Bli medlem

Foto og datautstyr på (lang)tur


Chris B.

Anbefalte innlegg

Trenger litt tips ang foto og datautstyr som skal være med på tur. Har 3 konkrete ting jeg må få orden på med det første.

 

1: Skal ha muligheten til og skrive og sende bilder under turen. Bør helst ha en form for tekstprogram og mulighet for internett.

    Alt 1: liten bærbar eks. macbook air (11,6") har da tekstprogram og mulighet for internett, god batteri kapasitet (ca. 1kg)

    Alt 2: nettbrett med eksternt tastatur eks. ipad har da mulighet til 3g, evt tekstprogram (ingen usb) (ca. 0.8kg)

 

2: Må ha mulighet til og lade pc/nettbrett og kamera og evt telefon.

    Alt 1: her er jeg blank, men skjønner at det finnes mange typer solcellepaneler, noen konkrete forslag og første hånds erfaringer?

 

3: Kamera, skal ha muligheten til og ta bilder av høvelig god kvalitet men helst ikke dra opp vekta for mye.

    Alt 1: Speilrefleks med 2 linser, nær og fjern (tung, tar gode bilder, gode batteripakker)

    Alt 2: Enkelt kompakt kamera av liten type (lett, tåler alt, tar greie bilder)

    Alt 3: Nye typen kompakt systemkamera (tar liten plass, tar gode bilder, muligheten for linsebytte)

 

 

Og tips til internett forbindelse på en lang tur? Ice nett? noen erfaringer på dekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

* Bærbare PCer bruker for mye strøm = nettbrett

* Solcelle + batteripakke er knall

* Jeg bruker mobiltelefonen til internett.

 

- Asus Transformer Pad = 666 gram / 1315gram

- Goal0 Elite Solcelle 7w =400gram

- 6Ah batteripakke = 208gram

- Mobiltelefon Android = 118gram

= Total vekt = 2040 gram

Samme som en moderne 15" bærbar uten lader.

 

Alt dette lades via USB, Solcelle om sola er framme, batteripakke om kvelden.

 

Hvorfor Transformer med Tastatur? Fordi tastaturet er et stort batteri = LAaAnG batterilevetid.

Og Tastaturet har Minnekortleser og Flere USBporter.

Problemet med å bruke mobiltelefon er Dekning og Batterilevetid. Så ICE er en Ide, men de sliter også med dekning har jeg inntrykk av. Men jeg betaler ikke for ice bare for å ha med på tur.

 

Men det jeg har her mange år gammelt nå...

 

Sånn helt minimalistisk sett fungerer det også med KUN mobiltelefon + solcelle og eller batteripakke...

Må jo være en rimelig lang lang tur før det er aktuelt å ha med så mye dill...

Poengtere at jeg aldri har hatt med alt dette på en tur, men mobiltelefon og solcelle foreksempel har vært med..

Solcelle kan også lade AA/AAA batterier som jeg har i kamera, GPS, mm..

 

Cluet er vertfall Strømgjerrig og USB...

En PC må ha 50watt for å lade, et nettbrett eller mobiltelefon trenger 5watt for å lade.

Så for en PC trenger du 10 ganger så stort solcellepanel + reise/bil lader 12v.

 

"Gaming PC 15,6"" = 19volt og 4,5ampere = 85,5 watt (100% = 5 timer batteritid)
"Mini NettPC 12"" = 19volt og 2,1ampere = 39,9watt (100% = 8 timer batteritid)
"Android Pad 10"" = 5volt og 1ampere = 5watt (100% = 12 timer batteritid ++)
"Mobiltelefon Galaxy S2" = 5volt 0,5amp = 2,5watt

 

http://www.fjellforum.no/topic/22609-solcelle-til-pc/?p=2853

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.