Gå til innhold
  • Bli medlem

Julefeiring på fjellet (del 2 og 3)


turopplevelser.blogg.no

Anbefalte innlegg

Planen for første juledag var at jeg skulle gå i møte med turkameraten min Runar Danielsen som skulle komme opp, men jeg sov så lenge at jeg knapt hadde fått fyrt i ovnen og fått i meg frokost før han plutselig var der. Han hadde hatt en flott tur oppover med godt føre og flott vær.
Når han hadde fått pakket ut og fått i seg litt mat dro vi ned på isen å prøvde isfisket litt, men det var så kaldt at vi ikke orket å holde på lenge. Vi fylte opp vanndunken og gikk opp på hytta igjen og startet med middagslagingen.

1458045-7-1359481480909.jpg
Runar fyller vanndunken

Middagen vi hadde planlagt for 1.juledag var pinnekjøtt, så vi måtte først ut å spikke bjørkepinner for å ha i bunnen av kjelen. Når det var gjort og kjøttet var på kok, tok vi fram fenalåret og cognacen. Med julesanger på radioen storkoste vi oss og sang med. Når jeg i tillegg fikk hengt opp julepynten som min lille datter hadde laget, ble det skikkelig julestemning i hytta:)

1458045-7-1359482042150.jpg
Min datter Nora hadde laget julepynt som jeg kunne ta med opp på hytta:)

Når pinnekjøttet etter noen timer nærmet seg ferdigkokt, satte vi i gang med å gjøre klart tilbehøret. Poteter og kålrabistappe måtte vi tradisjonen tro selvfølgelig ha til pinnekjøttet, og når det var ferdig satte vi oss til bords og inntok en helt fantastisk julemiddag. I tillegg tok vi fram akevitten:)

1458045-7-1359482549166.jpg
Gutta koser seg med pinnekjøtt:)

Etter middagen fortsatte vi å kose oss med både cognac og akevitt, og etterhvert som timene gikk kom også fenalåret tilbake på bordet. Når det i tillegg var julesang på radioen og nydelig vær ute, kunne ikke kvelden vært mye bedre.

1458045-7-1359482788598.jpg
Hytta sett fra vannet 1.juledag

Etterhvert banket Ole Lukkøye på døra og da var det bare å innta soveposen og gjøre seg klar for en ny dag:)


Del 3

Stillheten og den friske luften på fjellet gjorde oss nok veldig godt, for vi sov i nesten 12 timer natt til 2.juledag. Vi ble like overrasket begge to når vi våknet å fant ut hvor lenge vi hadde sovet.

Ute var det nok en flott dag, og etter en kjapp frokost fant vi ut at vi skulle ta oss en tur på ski å sjekke dyrelivet i området. Greit å komme seg ut mens det enda var litt lyst ute.

1458045-7-1359577627084.jpg
En flott 2.juledag

Vi tok turen i nærområdet og selv om vi så spor av både jerv, hare, elg og rype var det desverre ikke nå dyr å se. Det var uansett helt fantastisk fint å gå på ski i det flotte været. Det var rett og slett litt magisk stemning ute:)

1458045-7-1359578339125.jpg
En flott dag:)

Etter 2-3 timer ute begynte vi å kjenne at sulten kom snikende og da satte vi kursen tilbake mot hytta. Det begynte å bli mørkt ute, men helt mørkt ble det ikke, for fullmånen gav et godt lys over fjellet.

1458045-7-1359578918877.jpg
Månen lyser godt opp

Vel inne i hytta var det klart for middagslaging og denne dagen var det kjøttboller av rein som sto på menyen. Med poteter, surkål og hjemmelaget brunsaus som tilbehør, lå alt til rette for nok et herremåltid på sennvannshytta. Maten smakte helt fortreffelig og med akevitt til dessert hadde turkameratene lite å klage på. Når det i tillegg var god julemusikk på radioen kunne vi ikke annet enn å være strålende fornøyd på andre dag jul:)

1458045-7-1359579517081.jpg
God middag:)

Etter middagen tok vi oss en tur ned på isen og sjekket et isfiskebruk vi hadde ute, men med nesten 20 minusgrader ute hadde hullet fryst helt igjen og da orket vi ikke å styre med det. Vi fylte bare opp vanndunken og gikk tilbake til hytta.

1458045-7-1359579988036.jpg
Isfiskepilken var frosset fast.

Inne på hytta ble det nok en kveld med akevitt, cognac og andre godsaker. Med julemusikk i bakgrunnen va det ikke få verdensproblemer som ble løst utover natta:)
Etter mange timer med gode samtaler la vi oss fornøyd i posene etter nok en flott dag på fjellet..

Vi sov lenge dagen før og skulle egentlig stå opp tidlig denne dagen, men den gang ei. Om det var den friske lufta, stillheten eller noe annet som gjorde at vi sov så godt vites ikke, men vi sov ihvertfall så lenge at det var blitt mørkt ute.
Vel ute av soveposene fyrte vi opp i hytta og lagde en bedre frokost. Eggerøre og bacon sto på menyen og vi fylte godt på for vi hadde planer om å ta en lengre skitur denne dagen.

1458045-9-1359836080570.jpg

Etter frokost spente vi på skiene og satte av gårde opp mot Rødvatnet. Siden det var mørkt så vi ikke så mye på veien oppover, men når vi kom opp lyste månen opp landskapet slik at vi fikk litt utsikt.

1458045-9-1359836290069.jpg
Rødvatnet by night

Vi fortsatte videre og fulgte fjellryggen nordover et stykke, før vi etter ei stund satte kursen nedover mot Lille Sennvatnet. Derfra fulgte vi noen jervespor bort til gammen ved Sennvatent, før vi vendte nesen hjemover mot hytta igjen.

1458045-9-1359836573745.jpg
Hodelykt var nøvendig i mørket

Vel inne på hytta fyrte vi opp i ovnen igjen og satte dagens middag på kok. Kokt svinesteik sto på menyen. Når den var satt på kok gikk vi ut og satte i gang med litt vedhogst. I omådet rundt hytta var det mye døde trær som vi hentet og fikk høgd opp. Vi stablet de største kubbene opp langs hytteveggen, men vi tok de små kubbene og greiner med til bålplassen. Der fyrte vi opp et flott bål og satte oss bare ned og slappet av.

1458045-9-1359837290656.jpg
Bålkos

Vi satt en god stund å bare stirret inn i bålet, men etterhvert meldte sulten seg, og da gikk vi inn og fikk gjort ferdig middagen. Som alle andre måltid denne jula så smakte svinesteiken himmelsk og vi spiste oss gode og mette.

1458045-9-1359837490257.jpg
Enkel, men god middag.

Etter middag tok vi turen ut igjen. Det hadde vært litt skyet vær tidligere på dagen, men nå var det klarnet opp og det var rett og slett nydelig ute.

1458045-9-1359837707923.jpg
Rett og slett nydelig:) :)

Resten av kvelden tok vi det bare med ro og slappet av. Vi inntok soveposene ganske tidlig i forhold til kveldene før, siden vi skulle tidlig opp og starte hjemturen dagen etterpå. Det gikk ikke lang tid før vi sovnet og dermed var 3.juledag over.

Dagen etter sto vi bare opp og lagde en lett frokost, ryddet hytta og satte kursen hjemover. Etter flere dager med nydelig vær, hadde det nå snudd om og det var mildvær og det snødde tungt. Det ble en strabasiøs tur ned fra fjellet, der vi nesten ikke så noe som helst, men vi kom helskinnet ned begge to.
Vel nede var vi enige om at vi hadde hatt en flott tur og satte oss i bilene og dro hjem.
Dermed var ei fantastisk julefeiring på fjellet over....

Jeg anbefaler alle å prøve dette. Å feire julen i all enkelhet uten stress og mas var rett og slett utrolig godt.


Flere bilder fra turen ligger på http://turopplevelser.blogg.no/

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Planen for første juledag var at jeg skulle gå i møte med turkameraten min Runar Danielsen som skulle komme opp, men jeg sov så lenge at jeg knapt hadde fått fyrt i ovnen og fått i meg frokost før han plutselig var der. Han hadde hatt en flott tur oppover med godt føre og flott vær.

Når han hadde fått pakket ut og fått i seg litt mat dro vi ned på isen å prøvde isfisket litt, men det var så kaldt at vi ikke orket å holde på lenge. Vi fylte opp vanndunken og gikk opp på hytta igjen og startet med middagslagingen.

1458045-7-1359481480909.jpg

Runar fyller vanndunken

Middagen vi hadde planlagt for 1.juledag var pinnekjøtt, så vi måtte først ut å spikke bjørkepinner for å ha i bunnen av kjelen. Når det var gjort og kjøttet var på kok, tok vi fram fenalåret og cognacen. Med julesanger på radioen storkoste vi oss og sang med. Når jeg i tillegg fikk hengt opp julepynten som min lille datter hadde laget, ble det skikkelig julestemning i hytta:)

1458045-7-1359482042150.jpg

Min datter Nora hadde laget julepynt som jeg kunne ta med opp på hytta:)

Når pinnekjøttet etter noen timer nærmet seg ferdigkokt, satte vi i gang med å gjøre klart tilbehøret. Poteter og kålrabistappe måtte vi tradisjonen tro selvfølgelig ha til pinnekjøttet, og når det var ferdig satte vi oss til bords og inntok en helt fantastisk julemiddag. I tillegg tok vi fram akevitten:)

1458045-7-1359482549166.jpg

Gutta koser seg med pinnekjøtt:)

Etter middagen fortsatte vi å kose oss med både cognac og akevitt, og etterhvert som timene gikk kom også fenalåret tilbake på bordet. Når det i tillegg var julesang på radioen og nydelig vær ute, kunne ikke kvelden vært mye bedre.

1458045-7-1359482788598.jpg

Hytta sett fra vannet 1.juledag

Etterhvert banket Ole Lukkøye på døra og da var det bare å innta soveposen og gjøre seg klar for en ny dag:)

Del 3

Stillheten og den friske luften på fjellet gjorde oss nok veldig godt, for vi sov i nesten 12 timer natt til 2.juledag. Vi ble like overrasket begge to når vi våknet å fant ut hvor lenge vi hadde sovet.

Ute var det nok en flott dag, og etter en kjapp frokost fant vi ut at vi skulle ta oss en tur på ski å sjekke dyrelivet i området. Greit å komme seg ut mens det enda var litt lyst ute.

1458045-7-1359577627084.jpg

En flott 2.juledag

Vi tok turen i nærområdet og selv om vi så spor av både jerv, hare, elg og rype var det desverre ikke nå dyr å se. Det var uansett helt fantastisk fint å gå på ski i det flotte været. Det var rett og slett litt magisk stemning ute:)

1458045-7-1359578339125.jpg

En flott dag:)

Etter 2-3 timer ute begynte vi å kjenne at sulten kom snikende og da satte vi kursen tilbake mot hytta. Det begynte å bli mørkt ute, men helt mørkt ble det ikke, for fullmånen gav et godt lys over fjellet.

1458045-7-1359578918877.jpg

Månen lyser godt opp

Vel inne i hytta var det klart for middagslaging og denne dagen var det kjøttboller av rein som sto på menyen. Med poteter, surkål og hjemmelaget brunsaus som tilbehør, lå alt til rette for nok et herremåltid på sennvannshytta. Maten smakte helt fortreffelig og med akevitt til dessert hadde turkameratene lite å klage på. Når det i tillegg var god julemusikk på radioen kunne vi ikke annet enn å være strålende fornøyd på andre dag jul:)

1458045-7-1359579517081.jpg

God middag:)

Etter middagen tok vi oss en tur ned på isen og sjekket et isfiskebruk vi hadde ute, men med nesten 20 minusgrader ute hadde hullet fryst helt igjen og da orket vi ikke å styre med det. Vi fylte bare opp vanndunken og gikk tilbake til hytta.

1458045-7-1359579988036.jpg

Isfiskepilken var frosset fast.

Inne på hytta ble det nok en kveld med akevitt, cognac og andre godsaker. Med julemusikk i bakgrunnen va det ikke få verdensproblemer som ble løst utover natta:)

Etter mange timer med gode samtaler la vi oss fornøyd i posene etter nok en flott dag på fjellet..

Flere bilder fra turen ligger på http://turopplevelser.blogg.no/ og fortsettelse kommer også der...

Det så ut som det var en kjekk julefeiring på fjellet. Kan være greit å høre på radio når man går i fjellet, sånn at man får med seg værmeldinger og kan høre på musikk. Jeg går lite i fjellet, men selv på korte turer i byen er det godt å høre musikk. Man får til å slappe av og glemmer en del av hjemlengselen.

Hadde kanskje vært en stor opplevelse å feiret julen på fjellet, men hjemlengsel har jeg opplevd før og det er ikke gøy. Da er venner godt å ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.