Gå til innhold
  • Bli medlem

Monsen / Kristoffer Clausen, licens til jagt og fiske?


Simontb

Anbefalte innlegg

Hej i forummet,

jeg har lige set mig igennem Canada på tværs - og er gået igang med nordkalotten 365. Og jeg har også kigget lidt på Kristoffer Clausens projekt med jagt året rundt osv.

Mit spørgsmål som jeg har luret på er: hvordan får fx. Monsen lov til at fiske og jakte i så store områder og i så lang tid af gangen? Er det special licens eller køber de jakt og fiske licens ligesom alle andre til de store områder det bevæger sig i. Det er jo på tværs af flere lande. Og kan man godt jage i norge uden fx. hund (jeg er dansk :-) ) ?

Serierne de producerer er jo helt utroligt facinerende. Og det virker lokkende at være helt selvforsynende med riffel og fiskestang. Men det passer bare ikke helt med mit billede af at få lov og fiske i norge og danmark - virkeligheden er jo ikke helt så Wild west :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jakte i Norge uten hund. Til storvilt må du ha tilgang til ettersøkshund.

Når det gjelder Monsen vet jeg ikke hvordan han ordner fiskekort. Men på generell basis kan jeg si at det ikke er uvanlig med fiskekort som dekker store områder i Norge. Hele Femundsmarka nasjonalpark er f.eks ett kort. Det meste av snøhettaområdet er ett kort. Statskog selger norgeskortet som dekker alt som er grønt på dette kartet: http://www.statskog....gård_Kontor.pdf

Men en del plasser er det dessverre ett lappeteppe av kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simontb

Lars Monsen hadde en periode da han ikke hadde våpentillatelse i Canada. Han er normalt en kar som er nøye med forberedelsene og den gangen skal det ha vært byråkratisk misforståelse (rot) hos Canadiske myndigheter.

Det er ikke helt ufarlig å bevege seg i villmarksområdene i Canada uten våpen, men etter hvert ordnet det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak for svar. Jeg forstår det som at de bare forbereder sig rigtig godt...

Men der er nok egentlig også mere arbejde og backup til de projekter end man lige tror. Det virker meget som om de bare pakker rygsækken og tager afsted - men det er nok ikke helt rigtigt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hver villmarking har med seg en smartphone på tur og kjøper fiskekort vel?

Nei :cool:

Ikke har jeg smartofon og jeg bringer heller ikke med meg min gode, gamle Nokia ett-eller-annet på tur. Den legges igjen. Naturen = Isolasjon fra samfunnet, mas og jag for min egen del.

Fiskekort og tillatelser innhentes på forhånd, skrives ut og medbringes i kartmappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.