Gå til innhold
  • Bli medlem

Sele til 9 åring


snooze

Anbefalte innlegg

Annonse

Kroppsele kan fint brukes til de som er eldre en 9 også. Men i all hovedsak kommer det ann på vitale mål. Det er i hovedsak to gode grunner til å bruke kropssele fremfor sittesele på barn:

1. At barn har et høyere tyngdebunkt en voksne. Altså vil de lettere kunne "tippe rundt" ved fall. Kropssele har høyere innbindingspunkt og vil forhindre dette.

2. At barn ikke har kraftige nok hofter til at sitteselen vil sitte ordentlig. De risikerer rett og slett å falle ut av selen ved fall opp/ned.

Altså må man ikke se på alder, men på kropsbygning når man velger sele. Kropssele kan brukes av alle, også voksene, mens sittesele kun kan brukes av voksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt rigtigt, som knadne starter med at sige, at det kommer an på tyngdepunkt og hofter. Derimod bliver det lidt for kategorisk, når han siger, at siddesele kun kan bruges af voksne. Større børn kan også bruge siddesele. Der findes mange ni-årige, der godt kan bruge siddesele. Der findes også nogle, der ikke kan. Det kommer - som knadne ganske rigtigt siger - an på kropsbygningen. Det kommer også an på, hvad slags klatring, der er tale om. I min lokale klatreklub bruger de fleste ni-årige siddesele, men det er til indendørs toprebsklatring, hvor man aldrig falder ret langt. Hvis man klatrer førstemand og kan falde længere, eller man er på fler-tovlængders klatreture i fjeldet, hvor man har rygsæk på og dermed får højere tyngdepunkt, vil jeg også anbefale helkropsele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det snakkes om tyngdepunkt og kroppsbygning som trenger kroppssele, tenker jeg tynn med stort hode:-)

Nå har jenta mi verdens vakreste lille hode, men hun er vanlig 9-årstynn.

Jeg har bestemt meg: det blir sittesele av type....

http://www.oslosportslager.no/produkt/dmm-tomcat-klatresele-barn-sittesele-23743.aspx

Har ikke bestemt akkurat type, men ser på denne sela at 50 cm livmål er viktig.

Skal selvsagt teste oppned og worst case stillinger i kontrollerte omgivelser. Erfaring kommer om en stund:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.