Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor tykk is trenger man for trygg ferdsel ?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Mine første ispigger var faktisk to ødelagte skrujern som ble kappet til passe lengde og slipt spisse. Disse ble knyttet samen med en snor gjennom et hull i håndtaket og spissene ble satt fast i en vinkork foran. Disse hadde jeg i mange år helt til slike ispigger ble vanlige i de fleste sportsbutikkene.

Hvis man skal ferdes på is der man ikke er 100% trygg kan man ha med ispigger, og en sekk hvor man har tørre klær i en vanntett pakkpose. Denne fungerer som flyteelement om du skulle falle gjennom isen, og så kan du skifte til tørre klær når du har kommet deg opp av isen.

Problemet med en sekk er at den vil være tung og i veien når du skal opp på isen igjen. Da blir du nødt til å legge den igjen i råka og så må du forsøke å få den opp igjen etter at du har kommet deg opp på isen. Du trenger ikke noen sekk for å flyte hvis du bare går vanlig på isen. Når du faller gjennom vil du sannsynligvis stoppe før armene og skuldrene er under og med vanlig vinterbekledning flyter du ganske bra, en stund i hvert fall.

Jeg ville nok heller satse på å dra bagasjen og fiskeutstyret på en pulk eller et akebrett hvis det er mulig.

Det er en myte at gummistøvler og sko er blir tunge under vann. Det eneste som er tungt er å svømme med våte klær og å forsøke å komme opp på isen med våte klær. Det er det vannet som skal forflyttes som er tungt. Vann som er i vann, enten det er i gummistøvlene eller i klærne synker selvfølgelig ikke. Men det er faktisk slik at tunge gummistøvler som senkes ned i vann blir litt lettere mens de er i vannet. Mange typer støvler og sko vil faktisk flyte. Dette visste til og med Arkimedes ca. 250 år f.Kr.

Når du ligger i vannet er det kulden som er din verste fiende. I løpet av få minutter vil du bli så kald at du ikke klarer å hjelpe deg selv. Hvis du går igjennom isen så er det en eneste ting som gjelder og det er å komme seg opp så fort som mulig. Når du så står på trygg is eller tørt land så kan du begynne å tenke på neste trekk. Tørre klær, varm drikke etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Friluftsfrämjandet arrangerar turer i långfärdsskridskor. I länken så räknar de upp vad som är kravutrustning för att delta. Grundkravet att inte åka ensam uppfylls genom att det är en gruppaktivitet.

1. Ryggsäck med midjerem och grenrem. Ryggsäcken är din flythjälp och bör därför ha en volym på ca 45 liter och packas med ett komplett ombyte.

2. Isdubbar med visselpipa

3. Ispik och extrastav

4. Livlina kompletterad med ett förlängninsband och en karbinhake

http://www.friluftsframjandet.se/for_vuxna/langfardsskridskor/obligatorisk_utrustning

Kopierat från deras sida om hur tjock de anser isen skall vara för trygg färdsel i deras regi.

"Kärnis av sötvatten anses hållbar för en skridskoåkare när den är fem centimeter tjock. Friluftsfrämjandets verksamhet bygger på åkning i grupp där istjockleken bör vara minst 8 cm."

http://www.friluftsframjandet.se/for_vuxna/langfardsskridskor/isen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at gummistøvler og sko er blir tunge under vann. Det eneste som er tungt er å svømme med våte klær og å forsøke å komme opp på isen med våte klær. Det er det vannet som skal forflyttes som er tungt. Vann som er i vann, enten det er i gummistøvlene eller i klærne synker selvfølgelig ikke. Men det er faktisk slik at tunge gummistøvler som senkes ned i vann blir litt lettere mens de er i vannet. Mange typer støvler og sko vil faktisk flyte. Dette visste til og med Arkimedes ca. 250 år f.Kr.

Når du ligger i vannet er det kulden som er din verste fiende. I løpet av få minutter vil du bli så kald at du ikke klarer å hjelpe deg selv. Hvis du går igjennom isen så er det en eneste ting som gjelder og det er å komme seg opp så fort som mulig. Når du så står på trygg is eller tørt land så kan du begynne å tenke på neste trekk. Tørre klær, varm drikke etc.

Jeg ble kastet ut av RIBen min i 35 knop da motoren slo seg rundt 90 grader på vinteren/høsten. Selvfølgelig den eneste gangen jeg var uten redningsvest, dødmannsknapp og med vinterjakke og sjøstøvler på.

Jeg kan skrive under på at mine grønne sjøstøvler sank til bunns da jeg sparket de av meg og at de ikke var spesielt gode å svømme med...

Men selvfølgelig, alt som du senker ned i vann får en oppdrift lik den vekten av den mengden vann objektet fortrenger. Så alt blir "lettere" enn det i utgangspunktet er når du senker det ned i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kastet ut av RIBen min i 35 knop da motoren slo seg rundt 90 grader på vinteren/høsten. Selvfølgelig den eneste gangen jeg var uten redningsvest, dødmannsknapp og med vinterjakke og sjøstøvler på.

Jeg kan skrive under på at mine grønne sjøstøvler sank til bunns da jeg sparket de av meg og at de ikke var spesielt gode å svømme med...

Men selvfølgelig, alt som du senker ned i vann får en oppdrift lik den vekten av den mengden vann objektet fortrenger. Så alt blir "lettere" enn det i utgangspunktet er når du senker det ned i vann.

Med så mye vann som jeg kommer til å fortrenge etter jul kommer jeg til å flyte som en kork :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine første ispigger var faktisk to ødelagte skrujern som ble kappet til passe lengde og slipt spisse. Disse ble knyttet samen med en snor gjennom et hull i håndtaket og spissene ble satt fast i en vinkork foran. Disse hadde jeg i mange år helt til slike ispigger ble vanlige i de fleste sportsbutikkene.

Jeg har også sånne hjemmelagde ispigger av skrujern. Har laget snora så lang at jeg kan tre den under klærne (bak nakken). Det henger da et skrujern ut av ermet på hver hånd (kan festes under borrelåsen på ermet). Viktig å ha den så lang at man kan strekke armene uten å miste dem.

Har heldivis aldri brukt dem, men har ligget på isen og testet at de virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har gått på fem cm is, og det gjør jeg aldri igjen, for å si det sånn....var midt utpå vannet ved Nigardsbreen da isen plutselig begynte å lage brakelyder, og vi så det sprekke under oss. Reddere har jeg sjelden vært, og veien tilbake gikk langs land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.