Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanskelig jakt/fjell/turskovalg - feks Salomon/Crispi eller annet?


andrevr

Anbefalte innlegg

Som så mange har jeg gått på smellen med å kjøpe fjellsko som ikke har vært best egnet min fot. Gjorde flere feil, kjøpte 44 (istedenfor 43,5 som jeg vanligvis bruker) og trodde det skulle være bra. Dette betyr at jeg har bygget opp med to solide såler og tror at hælen kommer litt for høyt i selve skoen. Dette sammen med litt bevegelse (pga stor størrelse) gjør at gnagsår er uunngåelig.

Jeg må dermed ha nye sko, og registrerer at det en del ok priser på jakt/fjellstøvler i disse dager. Min bruk er relativt allsidig. Er som regel ute på max 3 dagers turer, telturer, stiturer på ok stier i 800-1300 m.høyde, noen turer utenfor allfarvei i "Nordmarka-terreng" men kan også komme til å bruke skoene på en fjelltur i delvis steinur og mer lavtliggende"skogterreng" i ny og ne. Tipper jeg ikke vil bruke skoene hyppigere enn max en gang i mnd. Som gutt har jeg nok relativt smale føtter (str 43,5-44 som sagt når det gjelder lengden).

Er på jakt etter en allroundsko som fungerer til litt ulikt bruk med andre ord. På jakt etter en 3-sesongssko som må holde unna en del fuktighet (er ikke en av dem som drar på ekspedisjoner og vasser i vann til knærne), være slitesterke og tåle en støyt.

Skoen jeg valgte kjøpte jeg på Intersport til kanskje 1000-lappen på tilbud, og innser at den kanskje var vel kraftig. Greit nok å ha ankelstøtte, men var muligens litt vel voldsomt i forhold til bruken jeg skisserte over. Har lest litt om Crispi Besseggen. Virker som det er mange som er fornøyd med denne (finner vel folk som også er misfornøyde mtp hvor stort salg denne har hatt i mange år). Ellers har jeg også vurdert å kjøpe en litt høyere Salomon terrengsko (som går litt opp på ankelen) med membran (eksempelvis Salomon Xa pro 3d mid 2 gtx tursko som feks XXL).

Noen tanker om disse to sko-typene jeg beskriver, eller er det noen som har konkrete eksempler som kan passe mitt skisserte behov enda bedre kanskje? Takknemlig for alle svar i denne vanskelige "sko-utvelgelsen"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det desidert viktigste er at skoen passer foten din. Til din bruk ville jeg skygget unna de kraftigste modellene. Ettersom du går litt utenfor allfarvei kan det kanskje vær en ide med noen litt høye.

Selv er jeg nå godt i gang med mitt andre par av viking sniper. Relativt lette jaktstøvler. Kan anbefale disse til allsidig bruk. Ikke erd e spesielt dyre heller. Men de må selvsagt passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer enda et alternativ på banen, jaktstøvel (for det er det jeg antar at du definere Viking Sniper som). Personlig trodde jeg jaktstøvel var perfekt for bruk i myr og tett skog osv. Men mitt bruk er ikke hovedsaklig å være 4 dager på jakt, sitte 2 dager på post osv. Mitt bruk er mer allsidig (se første post jeg skrev) med teltturer i litt ulent terreng, en fjelltur i ny og ne osv. Vet ikke helt om jaktsko er noe bedre enn Crispi Besseggen eller litt høye Salomon sko hvis man skal ut på en fjelltur (vet at ingen av disse tre er perfekte for dette) - men er jo om å gjøre å finne et par sko som er "minste felles multiplum" =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sniper er en lett jaktstøvel. har brukt flere typer normalt kraftige jaktstøvler før, men synes disse er alt for tunge til mye av min bruk. Jeg bruker de både i skogen og fjellet på turer fra 1-7 dager. Allsidig bruk altså, men en god del er utenfor sti og dermed liker jeg et par litt høye støvler. Går du mest tørre stier behøver du ikke slike, men trasker du en del i skogen utenfor stuene bør de funke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.