Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski - pulk.


jenseman

Anbefalte innlegg

Annonse

bare å gå som vanlig med fellefestene uten feller. Bredden som er oppgitt er da frammerst-midten-bakerst på skien. enkelt sagt så er mere innsving lik lettere å svinge. Hvor brede ski man vil ha er litt smak og behag og etter bruk. Løs snø = bredere ski. Man kan også tenke at en bredere ski har større bæreflate slik at man kan greie seg med en kortere ski i områder med mye vegetasjon.

En annen ting å tenke på er at de bredeste skiene ikke går i sporene, de har heller ikke noe smørelomme, bare ett langspenn. Det gjør at festesmørningen slites raskere på hardt føre.

Heisan :-)

Mye bra og viktig info å tenke på her :-)

Når man ferdes mye i skogsterreng ss østlandets /hedemarken etc vil det kanskje ikke være så dumt med hensyn til etterbruk og ha ei "kort" (litt kortere) og bred ski. Opplever ofte at vi har løs snø og mye vegetasjon og da kan det jo være utfordrene nok bare med pulk i kratt og mellom busk så . Jeg er 183 cm

Nærmer meg kanskje Nansen?

Jenseman:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har både Amundsen med Bc- og Ingstad med Rivabinding. Foretrekker Ingstad i bratt terreng (Jotunheimen) og Amundsen i flatterende terreng (Hardangervidda). Ingstad kan flapre under harde forhold.

Heisan :-)

Hvilke bindinger ville du valgt. Skal trekke pulk og går mye i variert terreng. (Denne ganger er det Lang fjelltur som gjelder). Køper Nansen og tenker Voile 3 pin med vidje ?? Trur ikke jeg finner noe annet som duger akurat nå? Er det noen bra tips så....noen som har erfaring ???

Jenseman :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Amundsen ski, de er litt smal ved mye løs snø, ellers er jeg veldig godt fornøyd med de. Veldig lette å gå med og passer godt ned i spor når det er tilgjengelig. Kortfeller ved drag av pulk holder i massevis når underlaget er litt hardt og det ikke er for bratt. Kortfeller sparer mye krefter i skyvet kontra vanlige feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er disse og event reparere hvis uhellet først er ute?

Eg har slitt ut omlag 10 par ski med NNN-BC, og har opplevd havari av binding kun ein gong. Den gongen losna skruvane frå skia. Plastpynten på bindingen var sjølvsagt knekt sundt i farten. Men sjølve bindingen er kompakt metall tvers gjennom, og ville fungere nesten (litt vinglen utan plasskinna under skoen) like godt dersom eg hadde hatt skrujern til å feste han på skia att.

Etter å ha studert denne øydelagte bindingen inn og ut, er konklusjonen min at eg kjem aldri til å greie å øydelegge ein BC-binding til det ubrukelege i felt. Det som ikkje vert øydelagt treng heller ikkje reparerast. Men eit pz3-skrujern er alltid med på langturar.

75mm-bindingen er nok mykje meir utsatt med bøyle som kan ramle av, øyrer som kan bøyast osv, sjølv om heller ikkje det skjer så ofte. Men ettersom det skjer, har mange 75mm-tilhengarar vorte veldig oppteken av om bindingen kan reparerast i felt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg sverger til NNN-BC er det et ankepunkt at det ofte legger seg is i sporet hvor bøylen i skoen skal festes.

Ser også at nesten alle polfarere bruker 75mm binding og det er det sikkert en grunn til. Noen som vet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at nesten alle polfarere bruker 75mm binding og det er det sikkert en grunn til. Noen som vet?

Tilgang til funksjonelle og varme nok støvler kanskje. Utvalget ekstremt varme skistøvlar er ikkje stor, så når ein fyrst finn den rette støvlen til foten sin, må ein bare bruke den bindingen som passer til støvlane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan :-)

Hvilke bindinger ville du valgt. Skal trekke pulk og går mye i variert terreng. (Denne ganger er det Lang fjelltur som gjelder). Køper Nansen og tenker Voile 3 pin med vidje ?? Trur ikke jeg finner noe annet som duger akurat nå? Er det noen bra tips så....noen som har erfaring ???

Jenseman :-))

Ville nok valgt BC Magnum, hvis du finner støvler som passer deg. Du kan gå litt mer på med Bc utstyr (støvler og binding er mindre stive). Går du i trikkeskinnene slipper du å subbe nedi. Bc utstyret er stort sett stabile nok for meg selv med tung pulk og bratte bakker, selvom det er morsommere med Voile nedover under slike forhold. Største ankepunktet mitt mot BC et ising. Tråkker man gjennom overvann og går i kuldegrader etterpå er isen mye vanskeligere å fjerne enn på Riva. Har opplevd det flere ganger. Fyller bindinger med teflonspray for å lette på problemet.

Traff forøvrig to karer på Nansen med hhv Riva og BC. Han på BC var telemarkskjører. Han var meget fornøyd med BC til Nansen. Når jeg gikk over Jostedalsbreen brukte en av gudene Cecilie Skog ski med BC binding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har slitt ut omlag 10 par ski med NNN-BC, og har opplevd havari av binding kun ein gong. Den gongen losna skruvane frå skia. Plastpynten på bindingen var sjølvsagt knekt sundt i farten. Men sjølve bindingen er kompakt metall tvers gjennom, og ville fungere nesten (litt vinglen utan plasskinna under skoen) like godt dersom eg hadde hatt skrujern til å feste han på skia att.

Etter å ha studert denne øydelagte bindingen inn og ut, er konklusjonen min at eg kjem aldri til å greie å øydelegge ein BC-binding til det ubrukelege i felt. Det som ikkje vert øydelagt treng heller ikkje reparerast. Men eit pz3-skrujern er alltid med på langturar.

75mm-bindingen er nok mykje meir utsatt med bøyle som kan ramle av, øyrer som kan bøyast osv, sjølv om heller ikkje det skjer så ofte. Men ettersom det skjer, har mange 75mm-tilhengarar vorte veldig oppteken av om bindingen kan reparerast i felt.

Jeg har klart å ødelegge en BC-auto binding.

Det var varmt på dagen, og kaldere på kvelden, så det hadde kanskje iset litt inni bindingen for alt jeg vet. Da jeg skulle trykke skiene av med staven gikk den ene skien fint av, og den andre også. Dagen etterpå skulle jeg spenne på meg skiene, og kun den ene hang på plass. Det som hadde skjedd da var at den knotten man trykker på for å løse ut bindingen hadde knekt inni bindingen der den hanger fast i metallbøylen som låser skoen fast. Kun en bitteliten plastikk-tapp på ett par millimeter var alt som var forbindelsen mellom mekanismen i bindingen og utløserknappen. Og når denne knakk, var bindingen ubrukelig.

Det jeg måtte gjøre var å knekke av hele den jævla knotten, og bruke en ståltråd til å trekke fram låsemekanismen til skoen etter at skoen var satt i. Denne måtte jeg surre fast i skien slik at den ikke gled opp igjen. Og da var skoen "permanent" festet til skien, til jeg bestemte meg for å klippe av igjen ståltråden.

Nå har jeg kjøpt meg Nansen med BC-magnum. Så får vi se om den holder bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.