Gå til innhold
magnusulvestad

Feltoppbevaringsboks til primus

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Jeg har en stund gått rundt og tenkt på en ny løsning for å oppbevare primusen min når jeg er på tur. Kravet er jo at det skal beskytte primusen under transport, gå kortest mulig tid fra man stopper til primusen er i drift, veie minst mulig og bidra til trygg bruk av primusen. Jeg vet at mange har festet primusen og fuelflasken sin til en spon-/kryssfinérplate, og bruker en annen plate som "lokk".

Hensikten med denne tråden er todelt:

1.: Jeg ønsker å vite hva slags løsninger som finnes der ute: Hva bruker du til din primus?

2.: Jeg har kommet frem til en mulig idé til en svært god løsning, og lurer på om det i det hele tatt er et marked for "primusoppbevaringsbokser" der ute i friluftsnorge. Jeg har laget en prototyp til meg selv, og er svært fornøyd. Men å starte noen form for produksjon av boksen krever jo et visst marked...

Så spørsmålet er: Hvis det fantes en boks som beskytter primusen din under transport, veier ca. 300 gram, muliggjør oppfyring av primusen ca. 5 sekunder etter at boksen er tatt ut av sekken/pulken, bidrar til at primusen står stødig, trygt og opphevet fra evt. teltduk, og tar ca. 10 sek fra du skrur av primusen til den er ferdigpakket og klar til transport igjen: Ville du vært interessert i å kjøpe en slik boks?

Og: Hva slags løsning bruker du i dag, og hvorfor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Srx (Ron)

Her er min løsning:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del pakker min Omnifuel ned i kjelen jeg har med, mens vindskjerm legges rundt brenselsflaske . Dermed slipper jeg ekstra vekt samt at brenner er beskyttet ved transport.

Finerplate, for beskyttelse av teltbunn o.l. samt sikre stødighet, legges mot rygg i sekkerom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del pakker min Omnifuel ned i kjelen jeg har med, mens vindskjerm legges rundt brenselsflaske . Dermed slipper jeg ekstra vekt samt at brenner er beskyttet ved transport.

Finerplate, for beskyttelse av teltbunn o.l. samt sikre stødighet, legges mot rygg i sekkerom.

Dersom jeg har med gassbrenner legger jeg den alltid i kjelen, gjerne sammen med gassboksen.

Har ikke våget å gjøre det samme med bensinbrenneren da jeg er redd for at søl skal gi meg trøbbel med magen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom jeg har med gassbrenner legger jeg den alltid i kjelen, gjerne sammen med gassboksen.

Har ikke våget å gjøre det samme med bensinbrenneren da jeg er redd for at søl skal gi meg trøbbel med magen.

Om det blir bensinsøl vil vel det fordampe og tørkes ut? Hadde dog ikke turt å hatt brenneren i kjelen om det hadde vært brukt parafin...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det blir bensinsøl vil vel det fordampe og tørkes ut? Hadde dog ikke turt å hatt brenneren i kjelen om det hadde vært brukt parafin...

Jeg er ikke sikker derfor hadde det vært fint om noen kunne avklare dette :-P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå bruker jeg bare renset bensin, tennvæske eller gass. Tennvæske og bensin fordamper eller kan lett brennes ut ved evt. søl Hadde jeg derimot brukt parafin ville jeg ha pakket annerledes.

Viktig at brenner får brenne seg "ren" før du stenger begge ventiler (ventil tilkoblet pumpe stenges først deretter den på brenner)

Har aldri hatt antydninger til søl i kjele og har gjort dette i årevis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For pulk høres det interessant ut. For sekk blir det for tung med 300 ekstra gram. Samt at jeg ser for meg at det blir for mye volum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker sjøl kun en treplate men har sett på to andre løsninger som jeg kunne tenkte meg å prøve ut, det ene er å kombinere med et traniga stromkjøkken sett. Det krever da at man (i dette tilfelle MSR Whisperlite) fjerner beinene fra brennern og at man driller luftehull på ene siden av stormkjøkkenet.

Andre muligheten er å få tak i et ubrukt malingsspann hvor man driller en del luftehull nederst i spannet og skrur brenneren fast i bånn. Dette kan kombineres med en tynn treplate skrudd fast under spannet for bruk i telt.

Sjøl kommer jeg nok til å prøve ut kombinasjonen med stormkjøkken, vet at begge løsningene er svært effektive til koking av vann, men vil tro stormkjøkken varianten fungerer bedre til oppvarming av telt samtidig som det er en del lettere.

Begge løsningene betyr litt ekstra vekt og volum men bruksområdet er vel i hovedsak lengre vinterturer og da har man alltids pulken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har ein Svea123r som eg har i ein solid plastboks som eg så puttar ned i 1l etapower-kjele frå Primus. Det heile vert då ei pakke som er ubetydeleg større enn brennaren aleine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må vel gå ann å ha brennern i en plastpose.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en fordel med plastpose på gassboks og brenner også. Litt fuktighet i kjelen og boksen ruster. Dette setter seg godt i kjelen. Sikkert ikke farlig men ikke pent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av andy2
      Hei.Jeg har en primus (av merket Primus) for å skru på gassboks, fra tidlig 2000-tallet. Den er todelt; en del som skrues på gassboksen, så selve brenneren (med tenner) som skrues fast på den nederste gassboksdelen. Se bildene for forklaring. Disse to delene skrues sammen ved å skru på en liten bolt med et altfor lite hode. Og nå har dette hodet knekt. Med det resultat at bolten sitter igjen i gjengene, og jeg får ikke de to delene til å holde sammen. Se rød ring på bilde 1. Primusen kan ikke brukes da kjelen vil velte av.
      Har noen:
      1. Tips til å få ut den lille bolten? Tror den er for liten til skrueuttrekker ("grisepikk"). Hvis ingen andre tips, så får jeg forsøke å bore den ut.
      2. Tips til å få tak i ny skrue/bolt for å erstatte den som er knekt, og som passer i gjengene?
      Jeg vet jeg kan kjøpe ny brenner, men det er noe med å reparere det man er fornøyd med. Jeg har kontaktet Primusshop.no, men de kunne ikke hjelpe med deler.Noen her inne med tips og erfaringer? På forhånd takk for svar :-)

• Av _K._
      Hei! 
      Jeg står mellom å kjøpe Trangia 27-4 HA eller 27-4 UL stormkjøkken. Hvorfor burde jeg velge det ene fremfor det andre?

Takk for hjelpen!

k.
    • Av Frydenlund
      Hei!

Jeg er litt lei av mitt Trangia stormkjøkken som jeg kjører på rødsprit. Både når det kommer til vekt, men ikke minst hurtighet på å få varmet vann.
      Ser at Dagbladet ga 5/6 på terningen til Skjult lenke - logg inn for å se den , så tenkte kanskje at deres andre varianter også er relativt greie? Vurderer også denne modellen, men er litt skeptisk da jeg ikke tror man kan steke på denne (eller?) og er heller ikke veldig fan av at alt står oppå gassboksen. 

Jeg er relativt ny, så mulig jeg trenger å få det litt ekstra inn med teskje, og jeg trenger neppe det dyreste 
      Biltema har av hva jeg kan se 4 forskjellige varianter, og med min kunnskap ser jeg egentlig ikke så stor forskjell på dem. Noen som har erfaringer med dem eller kan se noe ut fra nettsiden om dette er noe som man kanskje kan prøve seg på? 
      Mitt forbruk kommer til å være å koke opp vann og steke pølser, men det kan også hende at det blir brukt til å varme opp enkel lapskaus på boks eller noe tilsvarende. 
      Legger ved lenker til alle:
      - Skjult lenke - logg inn for å se den

Setter veldig pris på alle tips, enten om det kommer til de nevnte variantene eller om andre har gode tips på andre rimelige løsninger. 

- Frydenlund
    • Av Chris B.
      Etter en tur i fjor forsvant brenselflaska mi med tilhørende pumpe. Derfor er jeg dessverre nød til å kjøpe en ny. Problemet er at jeg finner ingen butikk som kun selger pumpe, kun brenner med flaske/pumpe sammen. Jeg trenger både pumpe og ei flaske så kan godt være pakke, men brenner har jeg. Brenneren er en primus omnifuel. Noen som kan hjelpe? 
    • Av Overland
      Hei.
      Kjøpte meg nettopp en Primus Primetech som jeg vil ha med meg på tur, tenkte å teste den hjemme men siden jeg er nybegynner med primus og gassbeholder så trenger jeg litt hjelp.
      Har kjøpt to gassbeholdere, en stor og en liten, 2 forskjellige merker. Koblet på den store, men ingenting skjer, ingen lyd og vil ikke tennes. Skrur av gass og bytter beholder. Når jeg skrur  på den minste så begynner den å lage fssss-lyd og gass slipper ut, er beholderen ødelagt? Er det noe galt med primusen kanskje? 

Noen her med erfaring som kan hjelpe? 😊
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.