Gå til innhold
  • Bli medlem

Upålitelig værvarsel


trape

Anbefalte innlegg

Jeg har i alle år irritert meg over hvor lite treffsikkert værvarslet for mitt hjemsted er. Det er nesten umulig å ta hensyn til hva metereologene formidler når man skal planlegge en tur. Ta for eksempel YR.no og Troms fylke: Om jeg søker på mitt hjemsted eller dit jeg har tenkt å dra på tur får jeg opp en masse flotte symboler, men disse stemmer ofte ikke med hva selve hovedvarslet i høyre kolonne sier, iallefall ikke disse pilene som nesten konsekvent viser feil vindstyrke. Til alt overmål gjelder hovedvarslet for hele fylket, og skiller bare mellom nord, sør, øst og vest.

Jeg forstår at en del av forklaringen på dette er at været er vanskelig å forutsi på grunn av vår geografiske beliggenhet, men det er liten trøst når man skal planlegge langtur innover fjellene.

Mitt spørsmål til dere andre medlemmer er som følger: Finnes det et bedre alternativ til Yr.no og Storm.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når storm og yr spår skikkelig pent vær, så kan man være rimelig sikker på treffsikkerheten. Ellers er "bildevarslene" (time-for-time etc) på storm, yr og pent.no stort sett bare tøys. Tekstvarselet stemmer ikke overens med bildevarslene, bildevarslene time-for-time stemmer ikke overens med bildevarslene for lengre intervaller, og pent.no stemmer ikke overens med yr.no og storm.no (der vaslene er hentet fra). Konklusjonen er at det er teksvarselet fra metereologiske som gjelder og som er best, men det er gjerne så rundt i kantene at det ikke sier noen ting, især noen dager frem i tid.

Alt i alt blir værvarslingen stadig dårligere, og metereologene skylder på "for små lavtrykk" (horisontal utstrekning) som ikke krysser linjene i rutenettet/griden som er noe av grunnlaget for beregningene. Dessverre finnes ingen bedre alternativer til storm og yr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bestyrerene på turisthyttene på Hardangervidda sin store frustrasjon er ofte meldingene på yr og storm generelt for negative til været.

Ironisk nok er Storm mer treffsiker på nedbørsmeldingene mens YR treffer bedre vinden, når det gjelder vest på vidda ihvertfall.

Det som er enda værre er at de ikke fjerner informasjon de veit er feil. I hele sommer har det ligget ute snøkart på "se norge" utviklet av meterologiske innstitutt. Som viser at det i Litlos området er ca 90% med snø enda. Når de blir gjort oppmerksomme på at det knapt er ei fonn igjenn i området så er tilbakemeldingen at de veit om feil i modellene og at det skal ordnes til neste år :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å ta hensyn til stormvarsel og ellers være forberedt på "skiftende vær".

Brukbare varsel finner du i ytterkantene: langvarig pent vær og kraftig uvær. Resten blir lokale variasjoner som du finner ut av ved å gå ut.

Når det gjelder yr.no, så mistenker jeg at det den grafiske presentasjonen ble vedtatt på et møte mellom ledelsen, markedsførerene, grafikkmakerne og metrologene, hvor avstemningen ble 3 mot 1...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ett lite værkurs hos turlaget, ved en meterolog som jobbet hos yr.

Hun mente det at det var veldig viktig å sjekke hva radaren viser, om man skal kunne anslå hvor nedbøren treffer for resten av dagen. Eller så kan det være nyttig å se på "metrologens værkart", tekstvarselet og på det detaljerte varselet for å finne ut mer. Jeg klikker meg oftest innom alle for å kunne være litt mer sikker på været. Radaren er ihvertfall svært nyttig å se på! Bruk den.

Om sommeren er det nesten umulig å forutsi bygevær, fordi at lavtrykk kan oppstå på svært kort tid, og forsvinne igjen like fort. Resten av året er det lettere. De har justert modellen for vind i fjellet, så vindstyrkene skal visstnok stemme bedre nå enn før fikk jeg også vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å være enighet om at været er vanskelig å forutsi, iallefall når det blir snakk om et par dager eller mer framover. :) Jeg har også hørt at det er vanskeligere om sommeren enn ellers i året...

Jeg skal iallefall prøve ut rådene til mindviruz for å se om man blir litt klokere da. Takk alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Her kan du stole på værvarselet.  :mad:  :-P  :cry:

 

Har sjekket 32 850 værvarsler - Bommer mest i Trondheim - Treffer oftest i Bergen - Størst forskjell på Yr og Storm i Tromsø og Oslo

Ingen bombe. Her i Trh kan vi like gjerne kaste terning fremfor å se på værmeldinga. Treffprosenten blir sannsynligvis ganske lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bombe. Her i Trh kan vi like gjerne kaste terning fremfor å se på værmeldinga. Treffprosenten blir sannsynligvis ganske lik.

Det skal være sikkert! Har metervis med film og et hopetall med bilder som dokumenterer skivebom. Jeg synes det er direkte graverende. Og når en vet hvor sterke og mange værskiller vi har i dette landet er det nesten direkte latterlig å høre hvor generelt det ofte meldes. Har hørt det meldes ens vær helt fra Nordfjord til Namdalen mens jeg vet det var mange værtyper over hele strekket, også forskjell på øst og vest her i Trøndelag. Det er veldig irriterende å høre at de omtaler været i nåtid og beskriver det totalt annerledes enn det faktisk er. Dette skjer også temmelig ofte.

 

Mener det var handelsnæringen i Ålesund som tok affære fordi værmeldingen var så feil. Hver bidige fine sommerdag med sol og klart vær ble det meldt tjukk havtåke med minimal sikt, og dette mente de fikk turister til å droppe byen enda tåken lå ute ved Vigra og de andre øyene.

 

:???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på tur i grensenære strøk er det værmeldingene på SVT1 og 2 som gjelder. Værkart som ikke ser ut som om det er tegnet av en 3-klassing, og større oversiktskart så du har mulighet til å se hvilket vær som er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt sluttet å lytte til alt av værvarsel som er lengre fram i tid enn 24 timer. Og selv det nærmeste døgnet opplever man jo jevnlig at det kan bommes ganske grasalt. Titter ut vinduet i dag, og konstaterer blikk stille og sol fra skyfri himmel i Tromsø. Det er ikke lenge siden det var meldt regnbyger i dag. Jeg vet da faen egentlig.. Skal ut på isfiske i fjellet i helga, og leser av yr.no: "Fra i ettermiddag enkelte regn og sluddbyger". Ingenting på værradaren som indikerer at nedbøren kommer hit. Vi får nå se hva som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt sluttet å lytte til alt av værvarsel som er lengre fram i tid enn 24 timer. Og selv det nærmeste døgnet opplever man jo jevnlig at det kan bommes ganske grasalt. Titter ut vinduet i dag, og konstaterer blikk stille og sol fra skyfri himmel i Tromsø. Det er ikke lenge siden det var meldt regnbyger i dag. Jeg vet da faen egentlig.. Skal ut på isfiske i fjellet i helga, og leser av yr.no: "Fra i ettermiddag enkelte regn og sluddbyger". Ingenting på værradaren som indikerer at nedbøren kommer hit. Vi får nå se hva som kommer.

Å vente og se er nesten det eneste man kan gjøre.. Håper du får en flott tur med masse fisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ha respekt for kompleksiteten i værprediksjoner. Før mange år sen (10? 20?) samarbeidet jeg med en gruppe, som prøvde å forutsi strømningene i vann, når man varmet opp det. Gruppen klarte da å forutsi strømningene de nærmste 10 sekundene - i en kube med vann med side 1cm... Etter det var det umulig, for mengden interaksjoner, som alle måtte beskrives diskret på noen nivå, er så enorm.

 

==> Når det gjelder vær, så vil vi ikke få bedre prediksjoner uten ganske vesentlige forandringer i sensor-gridden. Videre, så er kanskje den beste prediksjonen, på noen plasser: "Stor variasjon - svært ombyttelig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ha respekt for kompleksiteten i værprediksjoner. Før mange år sen (10? 20?) samarbeidet jeg med en gruppe, som prøvde å forutsi strømningene i vann, når man varmet opp det. Gruppen klarte da å forutsi strømningene de nærmste 10 sekundene - i en kube med vann med side 1cm... Etter det var det umulig, for mengden interaksjoner, som alle måtte beskrives diskret på noen nivå, er så enorm.

Om du med strømning tenker på plasseringen til ethvert vannmolekyl og en hver forurensning i en 1cm3 kube etter 10 sekunder, så virker det veldig imponerende dersom det var mulig å beregne. Hvert eneste molekyl kolliderer veldig mange ganger hvert eneste sekund, og det er 3,34e22 (33 444 444 444 444 444 444 444) molekyler i 1cm3 vann.

http://no.wikipedia.org/wiki/Brownsk_bevegelse

 

På makronivå er det også komplekst som du påpeker, og det blir stadig vanskeligere å "beregne spådommer" når energien i systemet øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du med strømning tenker på plasseringen til ethvert vannmolekyl og en hver forurensning i en 1cm3 kube etter 10 sekunder, så virker det veldig imponerende dersom det var mulig å beregne. Hvert eneste molekyl kolliderer veldig mange ganger hvert eneste sekund, og det er 3,34e22 (33 444 444 444 444 444 444 444) molekyler i 1cm3 vann.

http://no.wikipedia.org/wiki/Brownsk_bevegelse

 

På makronivå er det også komplekst som du påpeker, og det blir stadig vanskeligere å "beregne spådommer" når energien i systemet øker.

Nei, ikke den nivåen, men må inrømme at jeg ikke vet nivåen. Applikasjonen for prøvene var strømning kring undervannsfarkoster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.