Gå til innhold
  • Bli medlem

Sendte kano fra USA, Lokale kostnader?


Anbefalte innlegg

Heia, lang historie kort:

Jeg bestilte en kano fra USA.

Avtalen var:

Esquif L'Edge open with wood trim in Lime with Esquif air bags delivered to Oslo' date=' Norway TOTAL $2976.00 ($2292.00 + $684.00)[/quote']

Siden jeg hadde et fraktaletnativ med Jetcarrier som og var billig spurte jeg:

og fikk til svar:

Jeg tolket det dit hen at frakten ville komme totalt på USD684

Alt av papirer, sending fra usa ol. gikk fint helt til jeg nå fikk mail fra et speidsjonsfirma i Oslo.

Nå skal de da ha 2600kr ekstr for frakta??

Det er første gang jeg importere noe større enn en liten pakke i posten så dette er litt greks fra meg. Utleggsprovisjon, forolling ol skjønner jeg. Men denne lokale utgifter er ukjent.

Det var ikke i avtalen min med selger i USA sånn jeg tolker det. Med denne ektra kostnaden var jo Jetcarrier MYE billigere.

Er det noen som kan forklare meg dette. Det står TOTAL på tilbudet hans så jeg tolket det som alt bortsett fra tolldeklarasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj, jeg har blitt lurt. Fikk svar fra speidsjonsfirmaet nå:

Denne forsendelsen er solgt From Door to Port (se på bill of lading).

Det betyr at, USD 648 er fra avsenderes dør til Oslo havn. Lokale kostnader i Norge (terminal avgifter, håndtering etc.) er for kjøperen (du).

Så er vel spørsmålet hvordan kranglingen med firmaet i USA går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia er at når sendingen overstiger, jeg tror det er, NOK 200,- så skal det betales 25% moms av hele beløpet. Altså pris + frakt.

Speditøren i Norge, enten det er posten eller en privat speditør, tar seg betalt for å klarere forsendelsen og for å kreve inn momsen.

Dette kommer du ikke unna. det eneste er at hvis du kontakter posten og sier at du vil ta deg av klareringen selv så frafaller de denne avgiften og du må selv kontakte tollvesenet for å klarere ut pakken. Jeg vet ikke om private speditørfirmaer aksepterer dette.

For en tid tilbake hadde jeg noen bikuber, med bier i selvfølgelig, og da bestilte jeg en del varer fra Danmark. Disse ble registrert som "landbruksmateriell" og da skal det ikke betales toll. Men moms måtte jeg betale. Når første sending kom, levert på døren, hadde posten klarert denne og skulle ha betalt.

Jeg kontaktet posten og sa at dette ville jeg gjøre selv og da refunderte de beløpet, ikke momsen, og registrerte at for fremtiden skulle jeg gjøre dette selv. Da ble det en tur på tollbua neste gang.

Jeg bruker bare Jetcarrier hvis jeg handler fra USA. Der kan du få oppgitt alle kostnader på forhånd og selv om de tar seg betalt for frakt og diverse så blir det ofte billigere enn en lokal speditør. Du vet i hvert fall på forhånd hva det vil koste.

Jeg bestilte en eske Lego til min sønn. Pris + frakt = rett over NOK 1000,- Varen ble bestilt fra Lego Norge sin nettside og alle priser var i norske kroner.

Når pakken kom viste det seg at den var sendt fra Danmark og Posten fortollet den på vanlig måte.

Litt surt for min sønn som løp til posten for å hente en pakke og ble avkrevd nesten 300 kroner for å få den ut, penger han selvfølgelig ikke hadde med.

Jeg kontaktet Lego og spurte hvorfor de ikke opplyste om dette, og fikk til svar at dette var feil. Posten skulle ikke fortollet pakken. De refunderte da alle ekstrautgifter og så er vel dette blitt til en sak mellom Lego og posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som har med moms å gjør er greit. Jeg går med annkomstmelding, faktura, bill of loading og betaler moms på tollboden.

Problemet er de "lokale utgiftene" som tydeligvis skal dekke flytting av pakken fra skipet til et lager, terminalavgift for skipet ol.

Som dere ser av mailen fra selger skulle kanoen:

I plugged in the

information that you gave me regarding the address and it goes to a

warehouse that we will advise you on when booked.

Når jeg nå sende en mail til han og klagde på dette får jeg i svar:

The $684.00 that you paid us was for the shipping of your canoe from us to your port.

Her er det et klart missforhold mellom avtale og det som ble levert. Forskjellen på "a warehouse" og "Port" er 2600kr.

Spedisjonsfirmaet heter Spedman Logistics og kanoen ble sendt med Old Dominion Freight Lines. Selger skal få en sjangse til på å rette det opp før jeg pupliserer historien med navn og kontaktinfo på alle nettfora jeg veit om.

Om noen har peiling på frakt av stæsj:

Er det mulig for meg å komme å hente kanoen på skipet selv? Altså å ikke bruke Spedman i det hele tatt? Eventuelt hente inn tilbud fra andre spedisjonsfirmaer? Alt av toll ol. håndterer jeg jo selv.

Det er noe helt annet en å si fra seg ansvaret i det skipet legger til kai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.