Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen har stjålet fiskegarnet mitt!


rypa

Anbefalte innlegg

Nå vet jo ikke jeg hvordan forholdene er i de vatna du garnfisker i REs, men generelt så kan man si at garnfiske er et flott kultiveringstiltak i overbefolkede vann. I gode fjellvann med en pen storfiskstamme har imidlertid garnfiske ingenting å gjøre. Det er kun til fare for å ødelegge vannet. Det er tusenvis av fjellvann her i norge som har blitt ødelagt av garnfiske..

For en del år tilbake så var det helt vanlig at bøndene rundt vannet drev et utstrakt garnfiske, og spesielt etter røya på høsten. Nå er dette nesten helt slutt og nå er vannet stort sett overlatt til "tusenbrødrene". Dvs. at den røya som er her blir flere og flere og mindre og mindre.

Vannet består av flere vann som er knyttet sammen med smale sund og passasjer og er ganske stort. Jeg og min sønn var der fra lørdag til søndag og padlet kano. Ingen problem å bruke en hel helg uten å være innom samme stedet to ganger.

Det er også god næringstilgang, eller gjødsling av vannet gjennom avrenning og tilsig fra landbruket, noe som både gir et rikt liv men også stor algeoppblomstring om sommeren. Det er ikke lett å få stanset dette.

Det virker ikke som om noen bryr seg om å drive kultivering av fiskebestandene så lenge vannet er farbart med båt og friområdene rundt vannet blir brukt til friluftsaktiviteter.

Noen snakker om at det er tatt stor fisk i vannet, men ingen vet hvem som fikk den. Det er over 30 år siden at jeg har hørt om bekreftet storfisk.

I helgen fikk jeg en ørret og en røye på sluk. Etter dagens målestokk var de ganske store. Med hode og hale passet de akkurat i en normal stekepanne. Altså ca. 24 - 26 cm.

Andre og langt mindre vann som jeg fisker i, og som er underlagt fornuftig kultivering, kan uten problemer fremvise fisk på mellom 500 og 700 gr., men her blir det faktisk brukt kastenot for å tyne ut fisken når det blir for mye småfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Pikachu

Den typen vann er kjipe og har selvfølgelig godt av hardt garnfiske... Det virker likevel som om det ofte er et evighetsprosjekt å holde den typen småfiskstammer i sjakk...?

Jeg bruker derfor stort sett å prøve å fiske i gode vann der det er mye fisk fra kiloen og opp til en 3 - 4 kg +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved det vannet der jeg har hytte er det mye småfisk men også store ørreter. Ble tatt en på 5,5 kg. Typisk predator - som spiser og lever av småfisk. like rund som den var lang.

Er det ikke sånn at vannene etter hvert regulerer seg selv - uten garnfiske? Børgefjell har jo mye stor fisk, og likeså i Lomsdalen - store og små fisk lever side om side, og vannene regulerer seg selv helt uten garnfiske eller menneskelig inngripen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Nei......Ikke om det er røye.

Røya har en lei tendens til tusenbrødre tilstander. De kan bli gytemodne bare som 100-200 grams fisker, og blir ikke større.

Da har du en million fisk i samme "måtskåla" kontra noen få tusen.

ikke er de store nokk til å spise hverandre heller. Dette skjer lett hvis storfisk blir fiska opp. Har sett dette flere plasser. Eneste som nytter er utstrakt garnfiske eller rusefiske.

Ørreten blir ikke like lett "tusenbrødre" men har sett dette også på ørretvann.

Om tusenbrødrevann.....mulig at dette kan rette seg opp, men jeg har aldri sett eller hørt at dette har blitt gjort uten menneslilg hjelp (kultivering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.