Gå til innhold
  • Bli medlem

Skoletur-tips?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei! Vår skole har en tradisjon: Alle 10. klassinger skal gå over Besseggen (båten til memurubu-overnatte-besseggen neste dag)...Jeg er ganske fjellvant og kjenner områdene i Jotunheimen nokså godt, og har selv gått Besseggen. Synes dette var en kjedelig tur, og vil gjerne anbefale lærer'ne en annen, mere spennende og flott tur....

Har noen noen gode forslag her? Det kan være enten i Jotunheimen eller Rondane, må innebære litt action, men samtidig må folk som ikke er i superform klare det...som sagt er det tiendeklassinger, altså 15 åringer det er snakk om...

Please....hjelp meg! Vill gjerne verve flere til å gå litt i fjellet!! Bevise at det ikke er bare kvikk lunch og kjedelige familieturer jeg driver med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knutshøe på 1517 moh skulle være et perfekt alternativ. Passe lang tur for de fleste, vakrere og mer spennende tur enn Besseggen pluss litt klyving rett før toppen. Her er det og muligheter for å lage en rundtur for de som vil det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Et tips er å dra til Leirvassbu og så bestige Kyrkja (2032 moh). Dette er en kort tur som inneholder litt action oppe mot toppen hvor det er lett klyving og litt luftig. Selve toppen er jo ganske spiss og det er ikke all verden til plass, så 15-åringene vil absolutt få toppfølelse der oppe.

Da vi var der, møtte vi et par voksne som hadde med seg en flokk unger som må ha vært rundt 10 år. De så ut til å storkose seg, til tross for lett yr og noe tåke.

Tur/retur er det kortere enn Besseggen og høydeforskjellen er mindre også (drøyt 600 m.). Samtidig er dere omtrent midt i Jotunheimen med tinder overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Alek sitt forslag om Knutsø. Knutshø ligger rett syd for Gjende, og er en minst like fin tur som Besseggen. Noen har faktisk spekulert på om det var her Peer Gynt gjennomførte sitt berømte bukkeritt. Anbefaler å gå hele Knutshø på langs, og å returnere langs stien på sydsiden av Knutshø. Da får dere en flott vandring over eggen, og en rolig tur i flatt lende med nydelige fjell i alle retninger tilbake igjen. Mulighet for en frisk dukkert i Leirungen for den som ikke er redd fro kaldt vann. Turen er noe lettere enn å gå Besseggen. Det er et kort parti som kan se litt vanskelig ut å komme forbi. Dette er helt i starten, idet dere begynner på oppstigningen mot fjellet. Jeg har gått her med en 10-åring, og han hadde ikke noe problem i alle fall, så 15-åringer burde ikke få noe problem her.

post-480-133474390044_thumb.jpg

post-480-133474390052_thumb.jpg

post-480-133474390066_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sett hvordan en klasse med 15 åringer oppfører seg?????

Anbefale luftig turer med klyving er i alle fall i mine øyne galskap.

Nå var det faktisk det "Jente15" var ute etter, turer som kanskje er litt mer spennende enn Besseggen. Der må man også nedi med henda så vidt det er og mange opplever den som luftig. "Jente15" er altså ute etter noe mer utfordrende enn det.

Heldigvis er det forskjell på hvordan 15-åringer oppfører seg. Tror det blir litt feil å feie alle under samme kammen. Det sies ingenting om hvor mange de er, men i følge med lærere bør ikke disse 15-åringene ha problemer med de forslag som er kommet så langt.

Støtter også forslaget om Knutshø. Det er en fin og morsom rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: Enig, men allikevel gjelder ikke alle.

Må vel stort sett se ann gjengen og kanskje være litt flere vokse enn i et klasserom.

Har selv hatt en del vikartimer og også tatt med skoleelever på tur i skauen og i båt og det er slett ikke alle som har respekt for farer i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.