Gå til innhold
  • Bli medlem

Mye matt, litte næring?


jhluten

Anbefalte innlegg

Hei, jeg letter noe matt retter for noe er vant til å spise store mengder men må gå ned i vekt, ved siden av det vanlige ting som gå mer tur etc, jeg er ut etter noe tur mat jeg kan lage til han som inneholde ikke mye men allikevel får følelse at man har spist noe.

Jeg har allerede lagt noe lunsjpakker av potetmos med nudler.

Er det noen som har bra forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Potetmos og nudler er myye karbohydrater (og gluten) uten noe særlig annet næringsemne. Dessuten metter ikke karbohydrater så godt.

Proteinrik mat metter bedre, og en del kcal går i tillegg vekk i varme når kroppen skal forbrenne det (ca 20%). Lag heller mer proteinrik mat til nisten da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid en liten pose med assorterte nøtter og litt tørket frukt i lommen som jeg småsnasker underveis. Tørket kjøtt er også utrolig givende. Om du ikke tørker selv (det er enkelt og du smakssetter det som du vil), får du kjøpt poser med "Beef Jerky" på f.eks XXL og Magasinet, men det er drøyt dyrt. Særlig ift å lage det selv. Du finner oppskrifter og fremgangsmåter i dette forumet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ned i vekt, er det lurt å styre unna all ferdigmat (Toro-poser, godteri, pølser etc). Potetmos og nudler er IKKE slankemat.

Lag maten fra bunnen av, slik at du vet hva du får i deg. Kosten bør bestå av mye grønnsaker, protein (ren fisk, kjøtt), rene melkeprodukt osv. (Nøtter er bra som snacks.)

Det aller viktigste når du skal ned i vekt er uansett å spise mindre enn du forbrenner. Tell gjerne kaloriene, men ikke bli fanatisk. Det ser veldig enkelt ut på kalkulatoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er jo veldig "inn" i tiden, men uten å bli fanatisk så er det lurt å kutte ut alt med sukker i. Også, som tidligere nevnt i denne tråden, så er poteter og pasta rike på karbohydrater og bør unngås. Brød har også ofte mye karbohydrater.

For at dette skal bli litt lettere å forstå så kan vi si det, sterkt forenklet, som at du kan sammenligne kroppen med et bål. Fettet og proteinene er vedkubbene og karbohydratene er papir. Hvis du har mye papir så brenner det veldig godt en liten stund og så er effekten borte. Da blir ofte vedkubbene liggende igjen ubrukte. Det samme skjer i kroppen. Spiser du mye karbohydrater så brenner kroppen disse og lagrer fettet til senere bruk. Hvis du derimot ikke bruker papir så er det kubbene som brener. Det samme gjelder for kroppen. Hvis du ikke spiser karbohydrater så må kroppen brenne opp fettet for å fungere. Da blir det ofte lite igjen til å lagre for senere bruk. Og hvis du spiser mindre kalorier enn kroppen trenger til den aktiviteten du driver, så må kroppen ta av fettreservene for å holde det gående og det er da du går ned i vekt.

Dette skjer ofte først når du kjenner at du er trett. Det er da kroppen henter frem reservene.

Et tips er å gå på tur og ikke snu for å gå hjem igjen før du er trett. Da forbrenner du opplagret fett på hele hjemturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen er det med risengrynsgrøt? Har selv med fem-minutters grøt blandet med tørrmelk.

Stusser også på hvor ordet matt kommer fra? Bokmål er et døende språk desverre. :)[/quote

Ren karbo kilde. Litt protein i melken, men ikke mye.

Eks:

Funksjonellmats lavkarbobrød (med ekstra bakeprotein hvis du vil) med cottage cheese, mye magert kjøttpålegg, laks og eggerøre er mat som metter veldig lenge i forhold til kalorier og inneholder masse proteiner (og sundt fett i laks og eggeplommen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer en hel del. Nå blir det fisk og egg istedenfor. Satser på at det er som tidligere nevnt å lage sin egen mat fra scratch.

Turistproviant var jo faktisk heller å foretrekke enn drytech, ihvertfall etter en stund med nesten bare drytech.

Edit- Er jo også et sted på FF hvor det er beskrevet hvordan man lager sånn havrebomber av noe slag. Husker ikke helt hva det heter men var bra saker. Sjekk her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11236&highlight=havrebomber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk og egg til de første måltidene på dagen, og havregryn med rosiner og melk på kvelden. Kanskje en ny verden åpner seg for deg da :shock: ( se http://myrevolution.no/s/biorytme-dietten/) (Denne artikkelen blir kanskje litt "avansert", men poenget med mer fett og mindre karb tildlig på dagen, og mindre fett mer karb senere på dagen kan være verdt å prøve ut. Så kan du bedømme selv om det fungerer bra)

På tur blir det kanskje litt vanskelig med fisk til frokost. Men på tur kan man vel gjøre som man vil :)

Havregryn er bra gryn, men inneholder mye karbo, i tillegg til litt sundt fett og litt protein, og har masse energi (kcal) i seg. Allikevel mye bedre enn hvetemel.

Det er en god energikilde, dersom du trenger sunn mat og mye energi, men ikke noe å slanke seg særlig på siden det skal lite havregryn til for å få i seg mye energi. Spørs litt hva målet ditt er. Jeg får følelsen av at dette er en slanketråd.? Eller er jeg helt på jordet nå? :lol:

En havregrøt er sundt og godt, men full av energi og karbohydrater. Prøv f.eks. å lag havregryn med 30 gram gryn, melk, en most banan, (bittelitt rosiner) to store spiseskjeer cottage cheese og gjerne en skje med proteinpulver med vaniljesmak. (litt linfrø hvis du er treg i magen er gull verdt :lol: ) Dryss på med kanel. Da får du ett herremåltid som har moderat mengde karbohydrat, og masse proteiner :) Mye bedre enn den vanlige greien med melk og gryn :)

Men ferskvare på tur er ikke alltid så greit å bære med seg heller da.

Som karbohydratkilde er frukt en meget god kilde i forhold til kornprodukter. Mer vitaminer og mineraler, mindre karbohydrater (selv om det består nesten utelukkende av karbohydrater) og lavere næringstetthet. Som mat på langtur, egner det seg derfor dårlig. Men til daglig bruk, og korte turer er det den beste karbohydratkilden. Eller det mener jeg da.

Kombinert med en solid proteinkilde som f.eks. cottage cheese, mager kesam, magert kjøtt, sjømat av hvilket som helst slag, kylling osv så har du sunne måltider som metter mye, og som kan hjelpe deg å gå ned i vekt.

Skal vi tro den aller nyeste forskningen så er det lurt å plassere sunne fettkilder tildlig på dagen, og karbohydrater sent på dagen. Da "stiller" du inn forbrenningen på å forbrenne fett, mens glykogenlagrene i musklene blir fylt med karbohydrater og ny energi mens du sover :)

En annen fordel med å kutte litt ned på karbohydratene, og da spesielt i de første måltidene på dagen, kan være at du ikke blir så søvnig ut på dagen som du kanskje blir til vanlig. Det merker ihvertfall jeg, men det er veldig individuelt. Eller jeg tar å trener en del da, så jeg spiser en del karbohydrater, men holder de av til middag og kvelds. Da slipper jeg å sovne bak ratter på vei hjem fra jobb. Aner ikke hvor mange ganger jeg har duppet av i ett sekund for å så sitte sånn: :) resten av veien hjem..

Det er mye god kunnskap å hente i artiklene og forumet til www.myrevolution.no. Så det kan være lurt å gå inn å lese og diskutere kosthold hvis noen er interessert. Særlig mange turmat oppskrifter tror jeg ikke du finner der. Men oppskrifter til daglig bruk finnes i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "REs" skriver er veldig vesentlig. Det man får i seg av karbohydrater bør være så tungt fordøyelig som mulig. F.eks veldig grovt brød i stedet for sukker og slikt mel som brukes i mariekjeks ol.

Både langvarig fysisk aktivitet og karbohydratfattig kost øker kroppens evne til å "spise sitt eget fett". Men det tar litt tid før prosessen kommer ordentlig i gang. Hvis man brått legger om kosten og drar på en fysisk anstrengende tur kan man få oppleve en "sprekk" man aldri glemmer. Dette opplevde jeg en gang. Jeg kom meg bare så vidt hjem fra en skitur. Men jeg har også opplevd å kunne gå i dagevis med minimalt med mat og følt meg like sprek. Da synker vekten virkelig raskt.

Kroppen har ellers veldig god hukommelse. Hvis man spiser ofte (men lite) tror den at tilgangen på mat er veldig god og øker forbrenningen. Hvis man spiser sjelden tærer kroppen like gjerne på muskelmassen som på fettet. Og dette forsterker seg ved fysisk inaktivitet. Hvis man minsker kroppens fettmengde vil kroppen en stund prøve å holde på, eller forsøke å gjenvinne det den tror er normaltilstanden. Fettet i cellene erstattes med vann i påvente av nye kalorioverskudd. Men får den ikke dette vil den etter hver resignere. Da kan man oppleve at man plutselig blir flere kilo lettere på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Kroppen har ellers veldig god hukommelse. Hvis man spiser ofte (men lite) tror den at tilgangen på mat er veldig god og øker forbrenningen.]

Både du og Res har rett på hver deres måte. Men akkurat dette med å spise ofte men lite er en myte som for lengs er avkreftet av forskning og godt dokumenterte studier. (ingen referanser for øyeblikket, beklager)

Når du spiser mange måltider så vil insulinnivået ditt stige hver gang du spiser. Når insulinnivået ditt øker, så begynner kroppen å hente engergi fra bla. karbohydratlagrene.

Spiser du derimot færre måltider vil kroppen gå over lengre perioder med lavere insulinnivå, og brenne av fettlagrene lengre. dette vil også føre til høyere insulingfølsomhet, som betyr bedre utnyttelse av næringsemnene, og ett mer jevnt blodsukker (ikke så ofte søvning på dagen).

Med ett litt større energiunderskudd fungerer alt (men du taper også unødvendig muskelmasse av å gå på ett unødvendig stort unerskudd.

Kabohydrater binder mye vann i kroppen, som kan være negativt dersom du vil se tynn ut, men kan være bra dersom du trener mye og får bruk for vannreservene.

Men dette er også induviduelt da, så dette må prøves litt fram av den enkelte. Og kan diskuteres i det uendelige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med insulin og blodsukker er litt interessant.

Mange drikker f.eks. lettbrus (uten sukker) i et forsøk på å gå ned i vekt. Det som da skjer er at når du får smaken av det kunstige søtstoffet i munnen så tror kroppen at det kommer sukker (karbohydrater), og setter i gang insulinproduksjonen.

Når det da ikke kommer sukker så ender du opp med et forhøyet insulininnhold i blodet og da reagerer kroppen med sult. Mange ender da opp med å spise og da forsvinner raskt gevinsten med med å drikke sukkerfri brus.

Jeg har en kollega på jobben som er diabetikker. Han begynte med denne lavkarbodietten og gikk raskt ned både i vekt og insulinforbruk.

Etter to tre måneder med denne dietten og et stillesittende liv på kontoret, ble han med meg på en tur ut på en plattform i Nordsjøen.

Her ble det ikke så mye stillesitting og han endte raskt opp med alt for lavt blodsukker. Dette forsøkte han å rette på med å spise gotteri, og i løpet av kort tid stod blodsukkeret i taket. Så vardet frem med sprøytene og etter en stund så var blodsukkeret for lavt, eller insulinet for høyt, alt etter hvordan man ser det.

Slik holdt han på en stund, og fikk en natt hvor han var så dårlig at han nesten ikke trodde han skulle klare å stå opp neste norgen.

Moralen må vel være at selv om man ikke er diabetikker så skal man ikke være for rask med store drastiske omlegginger i kost og aktivitetsnivå.

Husk "det er helse i hver dråpe og gift i hver liter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men akkurat dette med å spise ofte men lite er en myte som for lengs er avkreftet av forskning og godt dokumenterte studier. (ingen referanser for øyeblikket, beklager)

Når du spiser mange måltider så vil insulinnivået ditt stige hver gang du spiser. Når insulinnivået ditt øker, så begynner kroppen å hente engergi fra bla. karbohydratlagrene.

----------

Men dette er også induviduelt da, så dette må prøves litt fram av den enkelte. Og kan diskuteres i det uendelige :)

Ja. jeg er overbevist om de individuelle forskjellene er veldig store.

Jeg burde ha definert "ofte". Personlig økt jeg for noen år siden antall måltider pr dag fra tre til fem. Fem synes jeg er "ofte". Mitt opplevelse var at forbrenningen økte. Jeg tror også det ble lettere å dekke protein -og næringsbehovet ved mye aktivitet uten å måtte spise for store måltider. Og i tillegg tror jeg det blir lettere å redusere det totale matinntaket, hvis det ble nødvendig, uten å bli helt utsultet mellom måltidene.

Men hvis man tilfører kroppen et bestemt antall kalorier pr. dag, og deler dette opp i færre måltider, slik at kroppen må produsere sitt eget blodsukker, så vil sikker dette øke kroppens evne til dette. Men for min del tror jeg dette resulterte i en generelt lavere forbrenning og evne til f.eks å respondere på trening.

Men som nevnt, betingelsen er vel uansett at man ikke spiser "papir-karbohydrater". Jo oftere man spiser, jo større effekt vil sikkert forskjellen på dette få. Det er vel først og fremst disse som går rett i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg letter noe matt retter for noe er vant til å spise store mengder men må gå ned i vekt, ved siden av det vanlige ting som gå mer tur etc, jeg er ut etter noe tur mat jeg kan lage til han som inneholde ikke mye men allikevel får følelse at man har spist noe.

Jeg har allerede lagt noe lunsjpakker av potetmos med nudler.

Er det noen som har bra forslag?

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår spørsmålet.

Min erfaring med mat på tur, er at jeg må ta med mat jeg liker - eller tror jeg kommer til å like. Jeg forbrenner normalt mer enn jeg spiser.

På turer over 2 dager tar jeg av et par kilo (noe er selvsagt vann...). På turer over 2-3 dager legger jeg litt arbeid ned i å planlegge maten. Det er vanskelig å finne noe som både gir nok kalorier og ikke veier for mye, samtidig med at det smaker godt.

Jeg tror også (og mener også å ha dekning for dette i forskingen) at det ikke betyr noe hva slags mat du spiser.

Mat er mat. (Et lite unntak for diabetes og liknende, og muligens for folk som skal på ekstremslanking.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med insulin og blodsukker er litt interessant.

Mange drikker f.eks. lettbrus (uten sukker) i et forsøk på å gå ned i vekt. Det som da skjer er at når du får smaken av det kunstige søtstoffet i munnen så tror kroppen at det kommer sukker (karbohydrater), og setter i gang insulinproduksjonen.

Når det da ikke kommer sukker så ender du opp med et forhøyet insulininnhold i blodet og da reagerer kroppen med sult. Mange ender da opp med å spise og da forsvinner raskt gevinsten med med å drikke sukkerfri brus.

Jeg har en kollega på jobben som er diabetikker. Han begynte med denne lavkarbodietten og gikk raskt ned både i vekt og insulinforbruk.

Etter to tre måneder med denne dietten og et stillesittende liv på kontoret, ble han med meg på en tur ut på en plattform i Nordsjøen.

Her ble det ikke så mye stillesitting og han endte raskt opp med alt for lavt blodsukker. Dette forsøkte han å rette på med å spise gotteri, og i løpet av kort tid stod blodsukkeret i taket. Så vardet frem med sprøytene og etter en stund så var blodsukkeret for lavt, eller insulinet for høyt, alt etter hvordan man ser det.

Slik holdt han på en stund, og fikk en natt hvor han var så dårlig at han nesten ikke trodde han skulle klare å stå opp neste norgen.

Moralen må vel være at selv om man ikke er diabetikker så skal man ikke være for rask med store drastiske omlegginger i kost og aktivitetsnivå.

Husk "det er helse i hver dråpe og gift i hver liter".

Ja, mange legger om kostholdet til å være i ett av "ytterpunktene". F.eks. ekstrem lavkarb, eller ektremt lavfett. Det typiske norske kostholdet i dag med brødskiver til alle måltid utenom middag der man spiser mye poteter og gulrøtter er på grensen til en ekstrem høykarbdiett. En ting midt i mellom lavkarb og høykarb er mye bedre.

[Men hvis man tilfører kroppen et bestemt antall kalorier pr. dag, og deler dette opp i færre måltider, slik at kroppen må produsere sitt eget blodsukker, så vil sikker dette øke kroppens evne til dette. Men for min del tror jeg dette resulterte i en generelt lavere forbrenning og evne til f.eks å respondere på trening.]

Etter en fullkroppsøkt med styrketrening har du forhøyet forbrenning (og sultfølelse) i inntil 48 timer, uavhengig av måltidsfrekvens.

Absolutt alt av nyere forskning viser at 3-5 måltider gir best resultat uansett målsetning. Om det er ned i fett% eller bygging av styrke og muskelmasse.

Spiser man sunn og balansert mat, vil det å gå ut i fra sultfølelsen gi en veldig god indikasjon på når du bør spise, og hvor mye du bør spise. Men flytende karbohydrater som f.eks. juice kan man med fordel begrense hvis man ikke har stort energibehov. Dette fordi at kroppen ikke klarer å "regne med" flytende karbohydratdrikker. En sammensatt drikke som f.eks. melk kan kroppen "regne med", så melken vil bidra til å øke metthetsfølelsen, noe flytende karbohydratdrikker ikke gjør i samme grad.

En studie viste faktisk også at ett måltid per dag ga bedre effekt enn 3 måltider når målet var å gå ned i fett%. Men det gir en del andre effekter som ikke er like gunstige, spesielt ifm. trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en fullkroppsøkt med styrketrening har du forhøyet forbrenning (og sultfølelse) i inntil 48 timer, uavhengig av måltidsfrekvens.

Jeg er ingen ekspert men jeg har gjennom mange år prøvd å danne meg et bilde ut i fra både undersøkelser jeg har lest og egne erfaringer. Det jeg har forstått er at dette med opptak av fett, karbohydrater og protein og hvordan dette fordøyes, lagres eller forbrennes er nærmest uendelig variabelt. Trening med vekter kan f.eks ikke sammenlignes med en fem timers trugetur i løssnø. Hyppigheten av slike anstrengelser kan også skape store variasjoner. En stillesittende kontorist med noen timers harde treningsøkter i uka kan ha et helt annet bilde enn f.eks en tømmerhugger som jobber hardt hele dagen uka igjennom. Typen muskelfibrene man trener opp kan skape store forskjeller og fremfor alt, utrente personer kan overhodet ikke sammenlignes med trente. Og som nevnt tidligere, kroppens hukommelse, som f.eks mange jojo-slankere bittert erfarer.

Jeg har aldri sett noen undersøkelse som tar høyde for alle slike variasjoner men de finnes sikkert. Som regel handler de om en typisk trent ung A4-person som driver med en spesifikk treningsaktivitet på en typisk måte.

Spiser man sunn og balansert mat, vil det å gå ut i fra sultfølelsen gi en veldig god indikasjon på når du bør spise, og hvor mye du bør spise.

Jeg skulle ønske det var slik, men det har dessverre aldri vært min erfaring. Min tarm skriker alltid for høyt.

En studie viste faktisk også at ett måltid per dag ga bedre effekt enn 3 måltider når målet var å gå ned i fett%. Men det gir en del andre effekter som ikke er like gunstige, spesielt ifm. trening.

Her tror jeg den fysiske aktiviteten veldig ofte vil være helt avgjørende. Hvis musklene brukes, eller hvis kroppen "husker" at de brukes, så vil fettet forbrennes. Men hvis man er passiv over lang tid vil det antagelig kunne gå hardt ut over muskelmassen. Men også her tror jeg størrelsen og sammensetningen av måltidet i forhold til personens "karakteristiske data" vil kunne bety svært mye.

Forøvrig er visst dette med å spise en gang pr dag veldig skadelig på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.