Gå til innhold
  • Bli medlem

turforlsag ønskes


alven

Anbefalte innlegg

Vi sitter her da, jeg, ei dame på 37 og min mann på 51, og 2 gutter i alderen 14 og 15. Og vi finner ikke ut hvor vi skal gå på tur i sommer, har dere noen forslag.

Det bør være et vann eller 2 på turen som man kan fiske i,

turen bør ikke være for krevende.

Ikke krise med hytte , for vi kan sove i telt

tidsrom for turen: 7 dager kan vi være ute.

Noen ider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Østlandet, Jotunheimen, Breheimen eller hva? Bruk av buss/tog osv eller bil?

Av klassikere som jeg har gått;

1) Fra Finse ned mot Flåm, Aurlandsdalen - der du ikke trenger telt....

2) Turtagrø i Jotunheimen mot Årdal - telt anbefalt jo mindre du går kjapt (flotte elv å fiske langs!)

3) Valle i Setesdal langs Biskevegen mot Fyresdal - mange flotte avstikkere og vann, men fisk er noe småfallen? Klassisk telemarks-fjell...

4) Breheimen - opp med drosje til gamle museum, opp videre og krysse over til Mørkrisdalen, og ned? Også mange fiskemuligheter, flott utsikter og natur (NB veldig mye mygg på sommeren!), flotte utsikter.

5)Tafjord-fjellene - se ut.no for beskrivelse...særlig flere avsideliggendes hytter er sjarmerende!

Alle overnevnte tok egentlig under/såvidt en uke med skrekkelig tung sekk! (33+kg) pga alt ølet og fiskeutstyre/kamera/stativ osv, helt ok for familie som ikke drasser med for mye.

Det var mine 2 øre! Men medlemmer kommer helt sikkert med mange fascinerende muligheter og! Anbefaler du kjøper noen store norges-kart og involverer ungommen i å bestemme hvor/planlegge ruten! Noe av det beste jeg vet! (Ja dårlig planlegging etterpå, har de mindre 'excuses' bla!..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg...de turene er alle langs DNT stier (jeg er fortsatt skeptisk til DNT tider dog! vær litt obs på det...beregn god tid!), og alle har hytter i tilfelle det pøsregner....Valle til Fyresdal er vel den lengst borte fra sivilisasjon, men ikke like spektakulært som Breheimen/Jotunheimen.

Bør dere ikke egentlig tenke over vinter-turer da? :?

Edit: Du for få de å bestemme selv, bl.a. ved å bli medlem på forumet her, andre forum osv...og ved å ta mer ansvar...ok broken record...men bla..ved å se på ungdom på samme alder som har tatt solo-tur e.l....(you get the idea - don't push it, give them some links etc, give them responsibility and it will come of itself...) nåja, kanke huske det var såå skrekkelig kul å dra på tur med mine foreldre jo mindre det var skrekkelig spennende ( ble trekking i himalaya og alpene på den alder! DET var spennende det)...

srry late night :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femunden er fin, delvis skog, delvis over skogsgrensen, men allikevel bekledd med mye mose. Passe stort område til en ukes tid. Turen kan gjøres så lett eller så tøft som man ønsker. Man kan gå hver dag eller stå flere dager på samme sted. Mange fiskemuligheter, men det er ikke alltid lett å fange de store fiskene. Husk at elva Røa er skille mellom 2 fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi skal gå i sommer, så da er det jo ikke vinterturer. Jeg NEKTER å gå fra hytte til hytte. Kondisen min er superdårlig, og den vil ikke bli mulig å trene opp, så jeg kjenner at jeg egentlig ikke har lyst til å gå, ,men hva gjør man ikke for familien.

Har sagt at jeg nekter å gå lengre enn 4 timer, pr dag.

Takk for alle forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hva med rolig sykkelturer da? Søster'n og mor'n gikk ifjor sommer på tur med sykkel ved de syv søstre - det var visst ganske avslappet, de bodde på små pensjonat osv. med dusj og det hele hver kveld, med flotte utsikter (og litt vind og uvær i blandt! men stortsett godt vær). NB Mor'n er 69!

Ellers tror jeg rolig tur/telttur i nordmarka, forumet her er nok fullt av hardbarka tøffinger (de aller fleste regner meg som latsabb), men nok av mennesker som også er østlendinger/bor i Oslo Vest...og som er i mindre enn ideelt kondis (er selv 41 gammel røyker!! og i dårlig form!)...

Tilpass turen etter ønskene til ungene og prøv å moderere noe er mitt råd! Sann. bra for deg og mannen og! Men viktigst er vel at alle hygger seg...

cookie..

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også foreslå Femundsmarka. Inngang fra Haugen eller Røosen. Da får dere den fine turen med Fæmund II over Femunden, en opplevelse i seg selv. Den eventyraktige skogen + muligheter for høyfjellsopplevelser innen korte avstander er alle gode argumenter mener jeg. Varierte fiskemuligheter dvs. forskjellige arter å kunne få på stanga. Femundsmarka er ikke de lange avstandene. På få timer er man godt inne i marka til spennende fiskeplasser og idylliske teltplasser.

Man trenger ikke lenger to fiskekort i nasjonalparken. Det er innført et eget fiskekort som gjelder hele parken både sør og nord for Røa.

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Saken er den at jeg nekter å ligge på hytte eller noe sånt, for skal man på fjelltur, så skal man på fjelltur,. for meg er fjelltur telt. Vi kan derfor ikke gå langs hyttene, for da vil de andre sove i hytter. Jeg syntes de fleste hyttene er noe jeg ikke vil sove i, pga senger som er ikke sovbare for meg, da er det bedre med telt( litt snål sånn).

Akkurat nå heller det mot gallhøpiggen, og at de andre går til toppen og jeg sitter i bånn og venter. For jeg har skikkelig høydeskrekk, går ikke opp på en gardintrapp eller stol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er at vi skal være så mange plutselig, min manns 2 brødre, og hans søster, samt en fetter. Og alle er godt trent bortsett fra meg. Jeg kan ikke trene, pga sykdom, og det gjør at jeg heller ikke kan gå for lange strekninger. Og jeg kjenner at jeg egentlig ikke har sånn superlyst. siden jeg i tillegg skal på jobb mandag 23 juli, må vi være hjemme til da, dvs vi skal bruke uke 29 på tur. Jeg blir båtsyk, togsyk og busssyk, så vi sliter litt hvis ikke vi kan bruke bilen frem til start punktet, og det må også være sluttpunktet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også foreslå Femundsmarka. Inngang fra Haugen eller Røosen. Da får dere den fine turen med Fæmund II over Femunden, en opplevelse i seg selv. Den eventyraktige skogen + muligheter for høyfjellsopplevelser innen korte avstander er alle gode argumenter mener jeg. Varierte fiskemuligheter dvs. forskjellige arter å kunne få på stanga. Femundsmarka er ikke de lange avstandene. På få timer er man godt inne i marka til spennende fiskeplasser og idylliske teltplasser.

Man trenger ikke lenger to fiskekort i nasjonalparken. Det er innført et eget fiskekort som gjelder hele parken både sør og nord for Røa.

8)

Takk.

Men må man ta denne Fæmund båten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke å sove i hyttene selv om du går langs DNT stier! Så lenge du tar med telt!

Men samtidig, når du nekter å gå mer enn 4 timer om dagen, sier du er i dårlig form, osv (virker i det hele tatt veldig skeptisk!), er det vel ikke rart oss forum medlemmer kommer med noe skepsis til at du og mannen og guttene skal bære telt, mat, brensel, osv osv til 4 pers! Det er desverre sånn at skal man telte, da blir det mye slit og tunge ryggsekker! Ikke nødvendigvis 30 kg, men du kan fort beregne 20kg hver! Og det halverer marsjfarten!

Med kun 4 timer om dagen, kommer du så vidt rundt sognsvann! Eller litt ut i nordmarka!

Derfor jeg (og sikkert andre!) lurer på om du bør egentlig - legge turen om til ordentlig kosetur, med hotell/pensjonat der:

du og makkeren behøver ikke streve så mye å holde følge med guttene med tung sekk! De kan heller gå dagsturer...

eller legge opp til sykkelturer/eller bilturer med dagsturer mellom camping/hotell osv...

eller eller...let your imagination go wild...

Jeg (og andre!) kan sikkert komme med gode forslag (er du fra Oslo, hva med en eksotisk ferie til en camping i f.eks. Nordfjord? Der kan guttene løpe fra seg/gå opp Skålatårnet, f.eks., mens mannen fisker, og du kan fortsatt ta strabasiøse turer om du vil...eller bare kose deg!)..

Get the picture? Send us some requirements (ok 4 hrs max walking, that's a start, and is going to restrict you LOTS!), and how fit the kids/old man are, and maybe better suggestions will be forethecoming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Men må man ta denne Fæmund båten?

2nd that! Obs på ferietider og at det kan være en del skrot osv lagt igjen...og 'obnoxious campers' osv...har ikke vært der enda, men er på listen! Tror det er viktig med timing på femunden (enda bedre om du har råd til sånn Monsen canoe, og orker å ta den med med flytevester! - wow, må gjøre det!)...

Dette kan sjekkes lett på forumet her eller ved å google...

Det er forresten er mye enklere enn å streve med tunge sekker! Alt i kano! Her er dog lenken...http://www.bergans.no/produkter/default.asp?page=Kano&liste=kano_liste&MenyID=141000&ml1=9&t=Kanoer... god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke å sove i hyttene selv om du går langs DNT stier! Så lenge du tar med telt!

Nei det er sant at man ikke behøver. men jeg vet av erfaring at er det hytter der, går folk inn der i stedet for.,

Men samtidig, når du nekter å gå mer enn 4 timer om dagen, sier du er i dårlig form, osv (virker i det hele tatt veldig skeptisk!), er det vel ikke rart oss forum medlemmer kommer med noe skepsis til at du og mannen og guttene skal bære telt, mat, brensel, osv osv til 4 pers! Det er desverre sånn at skal man telte, da blir det mye slit og tunge ryggsekker! Ikke nødvendigvis 30 kg, men du kan fort beregne 20kg hver! Og det halverer marsjfarten!

Jeg er på tur hver helg, når ikke jeg jobber, og da bærer jeg 40 kg sekk uten problemer, gutta har selv egen sekk de bærer og det samme har mannen min. Vi bærer egen mat, soveposer, og telt.

Vi bor langt fra Oslo. Sykkeltur er ikke det jeg er på jakt etter, liker ikke tursykling , kun styrkeprøven sykles, så det er nok ikke helt rett av meg å si at jeg er i ekstremt dårlig kondis.

Med kun 4 timer om dagen, kommer du så vidt rundt sognsvann! Eller litt ut i nordmarka!

Ja det er 4 timer hvis jeg skal klare å gå dagen etter, dette pga at at jeg har en autoimun sykdom som gjør at jeg bruker 3 ganger så mye energi som andre når jeg går, og jeg bruker 3 -4 timer å komme megpå beina og være klar til ny dagstur.

Derfor jeg (og sikkert andre!) lurer på om du bør egentlig - legge turen om til ordentlig kosetur, med hotell/pensjonat der:

du og makkeren behøver ikke streve så mye å holde følge med guttene med tung sekk! De kan heller gå dagsturer...

eller legge opp til sykkelturer/eller bilturer med dagsturer mellom camping/hotell osv...

eller eller...let your imagination go wild...

Jeg (og andre!) kan sikkert komme med gode forslag (er du fra Oslo, hva med en eksotisk ferie til en camping i f.eks. Nordfjord? Der kan guttene løpe fra seg/gå opp Skålatårnet, f.eks., mens mannen fisker, og du kan fortsatt ta strabasiøse turer om du vil...eller bare kose deg!)..

Get the picture? Send us some requirements (ok 4 hrs max walking, that's a start, and is going to restrict you LOTS!), and how fit the kids/old man are, and maybe better suggestions will be forethecoming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er at vi skal være så mange plutselig, min manns 2 brødre, og hans søster, samt en fetter. Og alle er godt trent bortsett fra meg. Jeg kan ikke trene, pga sykdom, og det gjør at jeg heller ikke kan gå for lange strekninger. Og jeg kjenner at jeg egentlig ikke har sånn superlyst. siden jeg i tillegg skal på jobb mandag 23 juli, må vi være hjemme til da, dvs vi skal bruke uke 29 på tur. Jeg blir båtsyk, togsyk og busssyk, så vi sliter litt hvis ikke vi kan bruke bilen frem til start punktet, og det må også være sluttpunktet for meg.

Se på Lars Monsen og gjengen...om det hjelper...(you've got cancer?...uff da...lykke til...just hang in there and ....whatever......they'll take care of you...), just lost my aunt to cancer (under 50) and more recently my younger cousin (under 30). Legg heller opp til kano-tur i femunden, med bil hele veien...ønsker dere uansett en flott tur!

Chin-up! We don't live forever (easy for me to say!..)

cookie 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phew det var bra! 8) Noe lei av å gå i begravelser! Nei, det er vel bare å hive inn håndkleet som du sa! Men jeg har tatt med min gamle mor på noen synsykke bratte og farlige turer inntill hun fyllte circa 65, og hun klarte det helt bra (med mye moralsk støtte!). Tror nok det går greit jeg...

Ha 'ein kjekke tur'!

PS en idee kan være og ha med sykkelhjelm eller lignende der du skal krysse stein-ur o.l. moren' falt stygt på en sånnen, ikke morsomt...nå har jeg sat-telefon, men den gangen var det ikke morsomt...og mor'n går med hjelm (dersom det er opp til meg) der det er bratt og glatt!

cookie

cookie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.