Gå til innhold
  • Bli medlem

Ingen grenser - 2012


martin.m

Anbefalte innlegg

Slukte forrige sesong med ett herlig persongalleri og har så langt sett en episode av årets sesong og tror dette blir bra.

Ser det diskuteres en del her om manglende ansvarlig het fra produksjonsteam/ ekspedisjonsledelse at deltagere svimer av pga for lite mat/ drikke. Nå kan jeg vel si meg enig i at dette er noe de burde ha hindret at gikk så langt som det gjorde, men er det ikke også nyttig for deltagerne å kjenne hvor sine grenser går her? Ingenting forteller deg bedre hvorfor du må huske mat og drikke enn en opplevelse av hva som skjer når du glemmer det. Tipper de som svimte av blir gruppens flinkeste til å passe på at alle får i seg nok mat og drikke resten av turen, og vips har man fått en dynamikk i gruppen der noen har tatt på seg det ansvaret.

Mitt inntrykk utifra den episoden jeg så er at Monsen i år er litt mer tilbakeholden og heller ønsker å slippe deltagerne frem, la dem inne veien og gruppen som helhet ta utfordringene og prøvelsene. Jeg tror det vil gi deltagerne mye å vokse på.... :twisted:

Og så var det en som nevnte her at de i rullestol bare er en byrde for de andre... Er de egentlig det? Ja, de gir mye slit at folk må dra og dytte på dem i ulendt og utfordrene terreng. Jeg minnes alikevel forrige sesong der rullestolene aktivt ble brukt til avlastning for de med proteser eller andre problemer som ikke sto i veien for at de kunne gå, men gjorde dem slitne. Rullestolene fungerte også som vogn i form av at sekker og utstyr ble lagt på dem. Regner med at lignende ting vil skje i år. De har allerede vært brukt til avlastning.

Jeg synes det er knall bra at man viser at det ikke nødvendigvis er en hindring å ha en funksjonsnedsettelse. Alt for mange tror at fordi man har en eller annen skavank så kan man ikke gjøre som andre.... Men selv om man jo naturligvis har visse begrensninger betyr jo ikke det at man ikke kommer seg ut på tur og har like mye vilje og arbeidiver som funksjonsfriske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...

Stusset litt jeg også, men når det blir gitt av en lege som faktisk er på stedet og kjenner deltakerne bedre enn meg så må jeg jo gå ut fra at det er i orden. Flott gjeng! Men du verden som de tar seg ut. Håper de slipper senskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Greit at engangsbruk eller kortere bruk av morfin ikke skader mtp avhengighet, men Monsen stussa litt når Marianne fikk det for magesmerter i dagens episode. Trur jeg heller hadde tatt en dispril jeg.

Lykke til med disprilen. Jeg kan i stedet anbefale deg tyggegummi, fordi det hjelper like mye (les: lite).

Har selv en tarmsykdom som noen ganger gir meg magekramper, og da skal jeg garantere deg at det hjelper nada med dispril eller noen annet man finner i medisinskapet (og av alle smerter jeg har hatt her i livet, så er det ingenting som har "tatt meg" så mye som disse smertene). I et tilfelle hos meg hjalp forøvrig heller ikke morfinen, så da kuttet jeg ut også det og jeg valgte i stedet å ligge og skrike og vri meg i smertehelvetet de timene det varte, fordi jeg visste det ga seg til slutt, hvilket det alltid gjør.. Men, dispril?! PØHH!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så igjen noen scener fra siste episode i morges og spekulerte over dette at flere var sjuke. Jeg vet ikke hvordan de ordnet alle måltider men jeg har registrert at det har gått en del i Real. Om alle lager egen mat bør vel ikke flere bli sjuke samtidig?! Men jeg lurer på hvordan de ordnet drikkingen underveis, det var jo et par lemen i fjellet i fjor. Selv om man ikke får harepest kan man bli relativt dårlig i magen av infisert vann. Det hadde vært interessant å vite hvordan de forholdt seg til drikkevann på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott avslutting. Skulle gjerne hatt en episode med hvordan det har vært for dem etter at de kom hjem og hva de fikk ut av det.

Mektig imponert! Og enig med deg. Skulle gjerne sett dem i etterkant.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Begrepet "kan du ikke eller VIL du ikke", har fått en ny dimensjon med denne gjengen.

Disse har virkelig vist at bare man VIL nok, så klarer man det meste. Dessuten gledet jeg meg endelig over å se et konsept hvor meningen var å hjelpe hverandre frem til suksess, i motsetning til hva andre programmer er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en fantastisk gjeng og et godt program!

Det kan vel ikke være mulig å se dette uten å bli rørt og påvirket. Det er vel også sagt at dette skal inspirere andre med funksjonshemninger, men det er vel strengt vi andre som har mest å lære.

Det gleder meg også å se hvor mange gode mennesker det er i dette forumet, i hvert fall er det min enkle kalkyle på de mange fine og ekte kommentarene på denne tråden (og andre).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.