Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanskelig å skille mellom ulike løvtrær


Eivind80

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vært her lenge nok til å huske om det tidligere er oppretta noen tråd om dette, men gi meg gjerne beskjed om det er.

Jeg har i år fått interesse for ved og har holdt på med felling og kapping av mindre løvtrær. Jeg sliter imidlertid litt med å se forskjellen på enkelte tresorter, hvertfall etter at bladene er borte. Rogn, selje, osp, bøk og gråor tenkte jeg at jeg hadde kontroll på når jeg så bladene, men nå er det vanskelig. I ettertid er jeg usikker på om jeg i det hele tatt har sett noe osp, bøk eller gråor. Jeg er helt nybegynner og kan ingenting om hva slags trær som vokser på samme sted, hvordan jorda er der jeg feller trær og forsåvidt ikke fullstendig oversikt over hvor i landet de ulike treslagene vokser. (Befinner meg i Follo i Akershus).

Kunne vært interessant og fått noen tips (nettsteder, bøker o.l.) på hvordan jeg kan skille de ulike sortene (rogn, selje, osp, gråor) fra hverandre. Jeg tar små trær (10-15 cm i diameter) og jeg ser jo også forskjell på en og samme sort avhengig av størrelse (Eksempelvis den grove stammen hos større selje sammenligna med de mindre man kjenner fra seljefløytene...). En sort får f.eks en markant oransj farge i endeveden etter kapping. Det er vel et holdepunkt?

Jeg blir ganske forvirra av dette. Når jeg står og kapper og kløyver vil jeg jo ha hundre prosent oversikt over hva det er jeg holder på med. Håper noen kan hjelpe... Nettsteder jeg har kikka på er forresten Treveven og Den virtuelle floraen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du artsbestemme trær trenger du en flora med en bestemmelsesnøkkel.

Her er en vinternøkkel for norske trær:

http://www.nhm.uio.no/botanisk/nbf/nettflora/Vinterflora%20TRR-B.htm

Ellers er denne siden interessant:http://botanikk.no/

Skal du ha det enklere så har Cappelen ymse myke bøker om planter og dyr, med svært enkle bestemmelsesnøkler.

Jeg husker ikke om de har en egen for løvtrær.

PS. Selje er mange arter, så det er ikke rart du synes de er forskjellige.

Ellers kan jeg anbefale deg å ta kontakt med Tromsø museum. De er meget behjelpelig med slike ting som du spør etter.

Noen av forskerne lever og ånder for planter og å lære andre.

De har også en del gratishefter beregnet på skoleverket, som er meget brukervennlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

trrq.jpg

Jeg trur "stokken" foran er den samme som trærne de står inntil, og dette er vel selje? De to lyse til høyre og de til venstre er osp? Ble usikker på de to på hver sin side av bjørka. Muligens gråor? Vanskelig å si syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke fyre. Skal lage seljefløyte og lurer på hvilken jeg må velge!

Seljefløyte lager en jo helst på våren, og da er jo treet lett å identifisere.

PS. Selje er mange arter, så det er ikke rart du synes de er forskjellige.

Selje er ett tre i pilfamilien, så dette stemmer vel ikke helt?

Jeg synes også det er vrient å skille mange av trærne fra hverandre når de er uten løv. Ikke bjørk, ulike oretrær osv, men alm, ask, or, eik osv., men greia er vel å lære seg særtrekk mens de bærer løv.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selje heter Vidje i min biobok.

Det finnes mange arter av Vidje.

Seljefløyte kan med fordel lages av rogn. Den er ganske så grei å jobbe med.

Seljefløyte kan du kun lage av selje. Det du prater om heter rognfløyte, men fløyte kan en strengt tatt lage av hvilket som helst treslag :D

Får vel gi meg på at det er mange sorter selje, selv om det iflg mine oppslagsverk er mange slag pil, men kun et tre som heter selje. Men i dagligtale snakker vi vel om ett og samme tre når vi snakker om selje?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.