Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulike bardunoppsett på Helsport X-trem-telt


Måssåbjønn

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å bytte ut de gamle bardunene på mitt gamle Helsport Isfjell 2 Camp, og har derfor vurdert litt ulike bardunoppsett på X-trem-teltene til Helsport som har doble bardunfester på teltbuene.

Jeg har sett på tre ulike oppsett som potensielle løsninger, men heller mot å fortsatt bruke samme løsning som Helsport og Barents (Y-oppsett).

I-oppsett med én bardun per innfestingspunkt:

Bardunoppsett_1.png.7e13f13230ff31c5ee79d7230c6dc835.png

V-oppsett med sammenhengende bardun mellom to innfestingspunkter:

Bardunoppsett_2.png.6744fbcd3231509a7c9759006268c824.png

Y-oppsett (Helsport/Barents standard) med ringer:

Bardunoppsett_3.png.7d25e9a12ca4f40187247657cc86ac22.png

Hvilke erfaringer har folk med de ulike løsningene? Selv har jeg bare benyttet Y-oppsett på X-trem-teltene, men har sett at folk benytter ulike løsninger. Antar at folk har sine grunner for å foretrekke det ene fremfor det andre.

Og hvor lange barduner pleier folk å bruke, 3 eller 4 meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nå gått for sistnevnte løsning på re-barunderinga av teltet med tynnere barduner (1,8 mm) i ca. 3 m lengde. I første omgang kommer nok ikke teltet til å bli brukt under særdeles krevende forhold, men på sikt er det selvfølgelig mulig å bytte til 2,5 mm barduner for å øke styrken og sikkerheten noe.

Tenker også at lengre barduner vil kunne være med å skåne bardunfestene og teltet noe i og med at man får et litt større strekk og kraftopptak i selve bardunene, men dette vil vel ikke akkurat være utslagsgivende for om teltet står eller ikke. Er vel i tilfelle mulig å pakke med noen ekstra barduner dersom værmeldinga tilsier sterk vind, og så supplere i felt.

Valgte derfor ikke veldig lange barduner. Minimumslengden på bardunen blir jo omtrent halvparten av maks (med mindre man "jukser" litt med knuter/løkker osv.). Har sjelden opplevd at bardunene blir for korte på 3 m, men lengre barduner kan vel bli aktuelt på telt som bygger mer i høyden enn dette, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vintertelt liker jeg løsning nr 2 med 2 bardunstrammere. Da kan man stramme også når bardunen fryser fast i snøen.

På kajakktur liker jeg også samme løsning, fordi jeg ofte bardunerer i steiner/stokker/kajakken/lyng/busker. Da kan jeg surre/knyte bardunen fast, eller rundt, det jeg vil. Og fortsatt stramme bardunene (krever en strammer i hver ende mot teltet). Dette ville og fungert med løsning nr 3 og bardunstrammer mot ringen.

Bruker du løsningen nummer 3 ville jeg hatt bardunstrammeren nærmest ringen når bardunen er strukket ut. Da kan du knyte/surre fast i det du vil og fortsatt bruke strammeren. Med strammeren nærmest enden på utstrekt bardun blir strammeren ubrukelig om du må knyte den fast i lyng/busker, surrer den flere ganger rundt en stein eller den fryser fast.

Vil uansett tro at vinkelen på bardunene blir best i alternativ 1 og 2.

 

Alternativ løsning er å bruke løsning nummer 3 med bardunstrammer som kan trekke inn hele bardunen plassert ved ringen (har slik på en naturehike tarp). Da kan du korte inn bardunene helt om du vil.

Endret av Marius Engelsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (4 timer siden):

 

Valgte derfor ikke veldig lange barduner. Minimumslengden på bardunen blir jo omtrent halvparten av maks (med mindre man "jukser" litt med knuter/løkker osv.). Har sjelden opplevd at bardunene blir for korte på 3 m, men lengre barduner kan vel bli aktuelt på telt som bygger mer i høyden enn dette, tenker jeg.

Elendig bilde, men var det jeg fant her og nå.

Med slike strammere kan du ha så lange barduner du vil, og trekke de helt inn. Geniale strammere egentlig, sammenlignet med de vanlige trekantede «clam cleats» som brukes mye.

A0004B72-6C14-4479-A1B8-DEF0DC848D73.png

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (18 minutter siden):

Elendig bilde, men var det jeg fant her og nå.

Med slike strammere kan du ha så lange barduner du vil, og trekke de helt inn. Geniale strammere egentlig, sammenlignet med de vanlige trekantede «clam cleats» som brukes mye.

A0004B72-6C14-4479-A1B8-DEF0DC848D73.png

Godt poeng! Jeg må nok se litt på innkjøp av noen slike, og så eksperimentere litt 😉 Er nettopp dette med at Line-Lok må festes i enden på bardunen som er en del av utfordringen ja, så dette burde være en mulig løsning. Så kan man knyte den løse enden rundt den stramme delen av bardunen, eller bare bunte opp den løse enden som man gjør ynder opobevaring (f.eks. med strikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (21 minutter siden):

Godt poeng! Jeg må nok se litt på innkjøp av noen slike, og så eksperimentere litt 😉 Er nettopp dette med at Line-Lok må festes i enden på bardunen som er en del av utfordringen ja, så dette burde være en mulig løsning. Så kan man knyte den løse enden rundt den stramme delen av bardunen, eller bare bunte opp den løse enden som man gjør ynder opobevaring (f.eks. med strikk).

Eller bare la den henge ;) 

Men hvis du ikke vil ha løsning med slengende ende så kan du kjøre vanlig opplegg med clam cleat, bare lag en liten løkke i enden som passer til en plugg eller renneløkke og ha clamcleaten ved ringen:

 

8B588B2E-A592-4303-81E2-BA53D56191B4.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (22 minutter siden):

Eller bare la den henge ;) 

Men hvis du ikke vil ha løsning med slengende ende så kan du kjøre vanlig opplegg med clam cleat, bare lag en liten løkke i enden som passer til en plugg eller renneløkke og ha clamcleaten ved ringen:

 

8B588B2E-A592-4303-81E2-BA53D56191B4.jpeg

Det er også en mulighet, men ordensmennesket i meg kommer nok til å overvinne rebellen akkurat der 😅

Den løsningen du skisserer der er lik den jeg har per i dag. Synes det er bedre at stramminga foregår rundt ringen/bardunfestet enn ved selve pluggen, særlig om vinteren. Bruker en adjustable grip hitch (den har sikkert et norsk navn jeg ikke er kjent med) i stedet for en renneløkke rundt pluggen, men det er selvfølgelig flere muligheter her.

Ser forresten at både Helsport og Barents kjører bardunene denne veien nå, mens i alle fall Helsport hadde den faste enden i bardunfestet tidligere. Ser ut som det er litt blanding på bildene til Helsport riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan bli litt knørkete på vinteren når bardunene er fulle av is, men ellers vil nok disse fungere fint 

https://www.shelbyoutdoor.com/product_info.php?products_id=7539

Da kan man eventuelt ha en løkke eller ring inne ved tråden som er festet i bardunfestene som denne festes i.

Jeg kjøpte noen lignende for en tid tilbake som ikke har krok men fast punkt. Disse har fungert fint. Husker ikke hvor jeg kjøpte disse, sannsynligvis via eBay.

Skal kjøpe noen av disse fra Shelby for å bruke på StS ponchotarpen min.

DD0B49A2-554E-4A8E-9362-5297188A29C5.png.517728291a9f6a95a6dfd53f00e34ca0.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.