Jump to content

Sikring av last i kano


Zabel
 Share

Recommended Posts

Hva er den mest hensiktsmessige måten å sikre last på i kano?

Har et par sesonger bak meg i Ally, og etter et velt i sommer dukket diskusjonen opp. Til nå har vi tjoret sekkene fast, slik at de ved velt blir liggende i ro i kanoen. Dette funket greit under velt i elv i sommer. Ingen problem å snu kanoen igjen, men vi fikk den inn til bredden før vi gjorde det. Spørsmålet er om vi hadde klart å snu kanoen på åpent vann hvis det hadde vært 50+ kg tjoret fast i den. Vil det ved padling på åpent vann være lurest å bare feste sekker med et tau, slik at de ved velt blir flytende (vil de flyte med det lille av luft som er igjen etter at alt er pakket i pakkposer og presset luften ut av?) ved siden av kanoen?

Noe sier meg at det i elv vil være best å tjore alt fast til kano, mens det på åpent vann vil være best å feste lasten i en line.

Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

En klassisk diskusjon dette. Selv pleier jeg ikke å tjore fast sakene, men legger stor vekt på få kolli. Du kan være sikker på at sekken flyter når du har pakket bagasjen vanntett.

Jeg har også minst mulig kolli. Helst bare sekken pluss vannflaske og kartmappe festet til spantet foran meg. Innimellom er det også praktisk å ha fiskeveska tilgjengelig, og da plasserer jeg den bak meg, fastklipset.

Flere med synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fester sekker og slikt fast i Allyen. Normalt hoftebeltet rundt en tversspant og så en stropp i tillegg.

Har og brukt strips og feste mot bunnen. Har man vanntette sekkerinne med en del luft vil det nok flyte.

Jeg presser dog ut all luft.

Hvis du bare fester sekk i tau og den ikke flyter, så får du ett "anker" under vann som gjøre det vanskelig å snu kano ute på vann hvor du ikke kan stå.

Link to comment
Share on other sites

Når vi er på tur pleier vi å feste ryggsekken i et lagt tau som igjen er festet i kanoen. Bruker å gjøre dette også når vi padler i elv. Er elva stri kan det jo hende at om ryggsekken er festet fast i kanoen, at denne vil følge kanoen uendelig langt nedover.... Har du et langt tau vil dette feste seg rundt stener og div etter kort tid.

Andre ting som kan være greit å gjøre er å feste viktige ting på kroppen. Slikt som gps, spot eller fyrstikker. Kan jo være greit å ha om du nå skulle miste ryggsekken i elva eller vannet. :) l

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare fester sekk i tau og den ikke flyter, så får du ett "anker" under vann som gjøre det vanskelig å snu kano ute på vann hvor du ikke kan stå.

en sekk flyter alltid, har du feks en 80l sekk, må du jo fylle den med 80kg for at den ikke skal flyte...

Forøvrig bør man alltid ha ting løst i kanoen, slik at om den velter kan man enklere berge kanoen, så padle å hente tingene sine... pakk alt i ett koli, helst en stor vanntett pakpose med glatte sider, så den ikke setter seg fast..

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å ha ferrest mulig kolli i kanoen når jeg padler. Veldig små lette ting som synker fester jeg i kanoen eller annen bagasje, alt annet ligger løst. Kano og bagasje berges hver for seg. Dette er ikke noe problem på flattvann. Standard kameratredning og så fisking av bagasje. I elv kan det for bli litt mer styr, men det pleier å gå fint. Man er alltid flere kanoer og da kan noen konsentrere om kanoen og noen om bagasje. Har enda ikke mistet noe større enn svamp og øsekar.

Et alternativ må være å stroppe ting veldig godt fast i bunnen av kanoen. Da vil du nok greie kameratredning med lastet kano(jeg har ikke prøvd selv med bagasje, jeg synes en tom kano er tung nok.) Det er nok vanskelig med kameratredning om det henger tunge sekker etter magebeltet halveis ute av kanoen når du skal snu den. Så skulle jeg stroppet ville jeg stroppet godt.

Når vi er på tur pleier vi å feste ryggsekken i et lagt tau som igjen er festet i kanoen. Bruker å gjøre dette også når vi padler i elv. Er elva stri kan det jo hende at om ryggsekken er festet fast i kanoen, at denne vil følge kanoen uendelig langt nedover.... Har du et langt tau vil dette feste seg rundt stener og div etter kort tid.

For meg høres det ut som en veldig dårlig idee. Hekter lina seg i en stein mens kanoen er opp ned vil kanoen gå som en oterfjøl rett ned på bunnen og legge seg der. Da er det ikke lett å få den løs om elva er stri og du kan få mye unødvendig morro med Z-drag ol. I tilegg er det fort gjort å hekte seg selv fast når du ligger og dupper nedover med masse løst tau hengende rundt i vannet. Hvodan er dine praktiske erfaringe med systemet?

Link to comment
Share on other sites

en sekk flyter alltid, har du feks en 80l sekk, må du jo fylle den med 80kg for at den ikke skal flyte...

Forøvrig bør man alltid ha ting løst i kanoen, slik at om den velter kan man enklere berge kanoen, så padle å hente tingene sine... pakk alt i ett koli, helst en stor vanntett pakpose med glatte sider, så den ikke setter seg fast..

Har en følelse av at om jeg pakker min 85L sekk med 40 kg stein, går den rett til bunns :roll::)

Link to comment
Share on other sites

Sekk der innholdet er pakket i plast flyter riktig bra riktig lenge!

80 liter oppdrift gjelder kun hvis du har 80 liter LUFT i sekken. Hvis innholdet suger vann (f.eks. klær) så vil det være bra med oppdrift i starten og så gradvis mindre og mindre oppdrift. Vil tippe de fleste sekker til sist vil synke hvis ikke klærne er pakket i plast eller du har en halvfull parafindunk eller noe.

Jeg kan opplyse om at en sekk med øks og et par andre metalldingser og ikke særlig mye annet SYNKER. Rutinen var at en 15 liters vindunk (som på det tidspunkt var halvfull) skulle være flytelegme for de tunge tingene i den sekken. Dessverre glapp rutinene litt denne morgenen, noe som delvis hang sammen med de gode flyteegenskapene til oppdriftslegmet.

Link to comment
Share on other sites

Har en følelse av at om jeg pakker min 85L sekk med 40 kg stein, går den rett til bunns :roll::)

Som sagt, pakk helt i en stor vanntett pakkpose, så har du oppdrift så det holder... Selvom du bare har litt luft i sekken, en liten pakkpose, så hindrer du den enkelt i å synke. Hvis man er forberedt på å velte pakker man da uansett vanntett?!

Link to comment
Share on other sites

Da kan vi enes om å konkludere med følgende, gitt at ting flyter:

Færrest mulig kolli - uansett elv eller flatt vann.

I elv: Alle kolli tjores fast til kano, slik at det ligger i ro ved velt. Evt. ingen fasttjoring i det hele tatt, noe som betyr søk etter bagasje etterpå.

På flatt vann: Alle kolli festes med en line. Evt. ingen ingen fasttjoring i det hele tatt.

Hvis jeg har misforstått noe, eller om noen har mer å legge til, så fyr løs.

Link to comment
Share on other sites

I elv: Alle kolli tjores fast til kano, slik at det ligger i ro ved velt.

Nei nei nei! Fester du mange kolli i kanoen, så kan du bare glemme å greie å redde den med kano over kano, og er avhengig av å få den inn til land, og er strømmen stri får du den sannsynlig vis ikke padla den inn til land med så mye bagasje.

Jeg foreslår at du selv prøver å velte en kano med og uten bagasje, så ser du at dette er tilfelle. (Ja, jeg har både veltet og reddet kano'er...)

Link to comment
Share on other sites

Nei nei nei! Fester du mange kolli i kanoen, så kan du bare glemme å greie å redde den med kano over kano, og er avhengig av å få den inn til land, og er strømmen stri får du den sannsynlig vis ikke padla den inn til land med så mye bagasje.

Jeg foreslår at du selv prøver å velte en kano med og uten bagasje, så ser du at dette er tilfelle. (Ja, jeg har både veltet og reddet kano'er...)

Jeg har veltet med sekkene tjoret fast, og vi kom oss inn til land og snudde kanoene der. Det gikk helt greit å komme seg inn til land, tross god fart i elva. Og hadde vi ikke kommet oss inn til land i selve stryket, så hadde vi latt oss drive ned med kanoen til et roligere parti. Det måtte vi jo også gjort hvis vi skulle ha snudd kanoene ute i elva.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har veltet med sekkene tjoret fast, og vi kom oss inn til land og snudde kanoene der. Det gikk helt greit å komme seg inn til land, tross god fart i elva. Og hadde vi ikke kommet oss inn til land i selve stryket, så hadde vi latt oss drive ned med kanoen til et roligere parti. Det måtte vi jo også gjort hvis vi skulle ha snudd kanoene ute i elva.

Da er det bare å prøve uten bagasje, og se hvor mye lettere det er. :) Om man greier å svømme kanoen til land, så er det jo greit. Men det skal ikke store stryka til før det å svømme en kano til land er ganske uaktuelt. Så da blir vel rådet at når det er stri elv lar du alt være løst, mens når det er strømmende vann spiller det mindre rolle...

Forøvrig har det jo også litt å si om man padler en kano alene, eller om man er flere sammen til å utføre kano over kano.

Link to comment
Share on other sites

En velta kano ligger dypt i vannet og kan, med litt uflaks, sette seg fast på steder i stryk som gjør det meget vanskelig å komme til. Da er det kjedelig om all bagasjen med f.eks. de tørre klærne ligger fastsurra i kanoen. Har vært med på en del kanovelt på elv og har aldri opplevd det som problematisk å få tak i bagasjen. Kanoene derimot har flere ganger bydd på utfordringer.

En annen ting er at bagasje surra i kanoen ofte blir liggende under vann, det stiller adskillig større krav til den vanntette pakkingen.

Link to comment
Share on other sites

Kom en kar nedigjennom numedalslågen i sommer som gikk på en smell....-snipp- han kom svømmende.

Det er svært vanskelig å berge noe i det hele tatt med kun en kano. Ikke det at det er umulig å miste noe når en er flere som padler sammen heller... Jeg har litt erfaring med "bli berget" delen( tro det eller ei) og er veldig glad for å ha med kompiser som hjelper. Alltid deilig når kastelina kommer susende. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
Guest Mareng

Hvis man ikke skal bære mye, vil det ikke være bedre å pakke i bagger enn i sekker? Da slipper man tjukke skulderstropper og hoftebelter som er i veien.

Ser de selger 90 L vanntette bagger med skulderstropper for 379kr her: https://www.sportamore.no/produkt/103380-wyte-tarp-duffe-90l/404937?gclid=EAIaIQobChMI56an7OLD2gIVVImyCh0pMwqIEAQYByABEgJr9fD_BwE

Man får f.eks. 50 liters bagger med skulderstropper også, om man vil dele opp litt mer.

Pakker såklart innholdet i vanntette pakkposer, for å være sikker på st det holder seg tørt.

Eller er det noe jeg ikke har tenkt på, som gjør bag uegnet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By Ivanulven
      Hei! 
      jeg og to venner planlegger å padle ned telemarkskanalen i en uke. 
      De padler i en ally kano og jeg vurderer å enten kjøpe packraft eller leie en kano.
      Jeg tror det hadde vært superdeilig med packraften, men vi lurer på om ikke de i kanoen vil bli nødt til å vente mye på meg i packraften. Vi kommer ikke til å ha dårlig tid, men det er jo surt for dem å måtte stoppe og vente på meg hele tiden. 
       
      Vil jeg måtte slite noe fryktelig for å holde følge eller er det ikke noe særlig forskjell? Har noen her erfaringer å dele? Bør jeg kapitulere og leie meg en kano? Er litt redd for at det blir tomt eller at den jeg evt leier kano av på finn «plutselig» skal ha den selv. Ingen garantier for at en avtale holdes osv. packraften virker som en mer safe bet logistisk sett. Så slipper vi forholde oss til hentepibkt og leveringspunkt osv.
      svar mottas med takk!
    • By tobhar02
      Nå har det seg slik at jeg og en kompis har snakket mye om å ta en lengre tur i villmarka i Kanada. Det vi sliter med, er å finne ut av hva vi bør ha som budsjett på en slik tur. Hva trenger vi av papirer, priser på flytransport, lisenser for jakt og fiske, ca pris på tur totalt? evt andre ting vi bør tenke på. Andres erfaringer innenfor tur i Kanada generelt (jakt, fiske, reise, utstyr)
      Vi er fortsatt ganske tidlig i planleggingsfasen så vi er også åpne for forslag når det kommer til områder
    • By Blouberg
      Hei, vi har lyst på å ta en tur med Allyen til helga. Noen som har padlet Avalsjøen - Leirsjøen? Har bare vært og gått litt rundt Leirsjøen så er ikke særlig kjent. Går det å padle mellom sjøene der oppe?
      Blir første tur med valp så er greit med små vann og korte turer.
      /frode
    • By VirreVoon
      Hei! Jeg har nettopp fått ordnet takstativ (Thule wingbar evo) og har en gammel Thule takboks som jeg skal ha på ferietur med min lille Corolla (4d sedan, 2004). Både ungene og jeg er glade i å dra på tur, og en kano hadde vært veldig gøy. Men - finnes det noe som passer til meg, to barn pluss noe bagasje? Som i tillegg kan festes på noe lurt vis ved siden av takboksen på Corollaen min? 🤔 
      Jeg kan for lite om kanoer, men har lest endel her inne før jeg nå endelig meldte meg inn (hei ja! Jeg er ny her 🙋). 
      Blir glad for tips og anbefalinger som i tillegg er litt overkommelige mtp pris, vekt (jeg må løfte av og på selv) og sikkert noe annet jeg burde husket på! 
       
       
    • By zlelo
      Hei kjære naboer, jeg håper det er noen som kan gi oss noen gode råd. Vi er to danske erfarne naturfolk som planlegger en fisketur i midten av august til Lomsdalvisten nasjonalpark. Vi ønsker å reise via vår Ally kano og leter derfor etter et godt utgangspunkt med parkering der vi kan komme gennem flot natur til noen gode fluefiskevann via vannveien. Vi tilbringer natten i hengekøyer, så vi slipper å bruke ly / hytte. Reisen vår forventes å vare i 5-6 dager. På forhånd takk og de beste naturhilsener
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy