Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr / sikkerhet alene på fjellet om høsten


Larsdx

Anbefalte innlegg

Hei! Har planer om å prøve meg på tre-fire-fem dager alene i Rondane sør til neste uke om værgudene og jobben står meg bi.

Satser på de selvbetjente DNT-hyttene i området.

Hva mener folk er minimum utstyr på denne tiden av året med tanke på sikkerhet? Er en sovepose og fjellduk OK? Tenkte å investere i en GPS. I tillegg til det "vanlige", jamfør f.eks. pakkelista til DNT.

Takk for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sovepose, Jervenduk og ok liggeunderlag er bra. Ca 1l vann er også en billig forsikring hvis du er så uheldig å brekke beinet langt fra vannkilder. Litt sterke smertestillende kan også være lurt.

GPSen vil ikke hjelpe deg veldig mye hvis du ikke er kjent med den, men forteller deg jo eksakt hvor du er. På topturer i tåke kan det være avgjørende. Viktigere å bruke kartet og kompasset. GPSen blir fort en hvilepute og batterier går fort ut.

Klare avtaler om hvilket område du vil gå i, når du skal komme tilbake, og når eventuelt søk skal starte er viktigere enn GPS.

God tur! Det er nok flere som skal opp i Rondane i høstferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet har jeg tenkt at GPSen kan være kjekk å ha om man skulle gå seg vill. Men jeg har ingen annen erfaring enn Google maps på Iphone. Mener folk det er unødvendig?

Hva slags fjellduk skal man kjøpe? Må man ha Jerven Extrem eller funker noe billigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS er kjempekjekt, og jeg har alltid med meg en slik en på tur.

Men...

Problemet er at dersom GPSen går tom for batteri og du ikke har kart som du har fulgt med på, i bakhånd, har du en case. Batterier har også en lei tendens til å vare kortere jo kaldere det blir, altså at den funker dårligst i kjipt vær.

Det er mange som fort har kommet opp i problemer ved at GPSen har tatt kvelden og kartorienteringa var for dårlig.

Mitt råd:

Du må ha med kart, og du bør ha med GPS. Men du bør lære deg å bruke den i kjente omgivelser før du drar ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at dersom GPSen går tom for batteri og du ikke har kart som du har fulgt med på, i bakhånd, har du en case. Batterier har også en lei tendens til å vare kortere jo kaldere det blir, altså at den funker dårligst i kjipt vær.

Som nevnt, en GPS er nyttig så lenge du vet hva tallene betyr, og du kan se på kartet hvor du er. Kart, kompass og GPS er en knakendes god kombinasjon.

Et eksempel på forskjellen mellom batterilevetid i varmt og kaldt vær fra i sommer der GPS ble brukt til å logge rute: Ved 20 grader varte batteriene i 4 dager. Ved temperaturer ned mot 5 grader varte batteriene i 2 dager (dette var innenfor en periode på 2 uker). Egentlig ikke noe problem, siden du selvsagt har med ekstra batterier... ;-)

Et tips kan også være å slå av GPSen før den er helt tom. Når du har behov for å vite hvor du er, legger du GPSen i armhulen og varmer den litt før du slår den på.

Med tanke på sikkerhet er den største utfordringen når du er alene å tilkalle hjelp. Da kan en satelittsender som SPOT eller en nødpeilesender være eneste løsning om du ikke har mobildekning. Har du ikke GPS, og går ofte alene på tur, kan du vurdere å kjøpe SPOT eller nødpeilesender før du eventuelt skaffer en GPS.

Med tanke på øvrig utstyr er du bedre rustet en de fleste om du har med sovepose og fjellduk i høstfjellet. Skulle du være uheldig og skade deg slik at du ikke kan fortsette på egenhånd, eller blir nødt til å være ute en natt av andre årsaker, er nedkjøling det du må passe deg for. Med varme klær, sovepose og en fjellduk har du det du trenger.

Selvsagt blir dette bare teori: Du kommer til å få en flott tur med sol, klare høstdager og trivelige folk på hyttene.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg har ingen planer om å bruke GPS som hovedverktøy for navigasjon.

Tar gjerne i mot tips for hva jeg bør være oppmerksom på når GPSen skal testes. Tenkte å evt. gå til innkjøp i morgen og ta den med på et par turer. Sannsynligvis Garmin Oregon 450.

Jeg var ikke klar over SPOT connect. Det virker interessant. Men er det å få kjøpt i Norge? Og hvordan er dekningen på satelittene deres sammenliknet med f.eks. BGAN og Thuraya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, en GPS er nyttig så lenge du vet hva tallene betyr, og du kan se på kartet hvor du er. Kart, kompass og GPS er en knakendes god kombinasjon.

Et tips kan også være å slå av GPSen før den er helt tom. Når du har behov for å vite hvor du er, legger du GPSen i armhulen og varmer den litt før du slår den på.

Jeg tenker i utgangspunktet at GPS-en er et verktøy hvis man skulle være usikker på nøyaktig hvor man er + hvis det er krise. I utgangspunktet er det kart og kompass + navigering etter terrenget (jeg er noenlunde kjent i Rondane og det er også derfor jeg har valgt dette som område for min første fjelltur alene.

Noen som har meninger om hva slags fjellduk man bør kjøpe? Jerven Ekstrem er ganske tung, 2kg, men skal vel klare å drasse den med meg om jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har meninger om hva slags fjellduk man bør kjøpe? Jerven Ekstrem er ganske tung, 2kg, men skal vel klare å drasse den med meg om jeg må.

Med fare for å bli offer for en "jaktulykke"... så vil jeg ikke anbefale Jerven Ekstrem som fjellduk om du ikke allerede har en slik. Med en vekt på 2 kg, kan du like godt ta med telt (mange gode 1-2 personers telt under 2 kg).

Bruksområdet er selvsagt avgjørende, men tenker du som sikkerhetsutstyr er det bedre å velge en lett fjellduk/vindsekk. Fordelen med en lett vindsekk er at den tar lite plass og veier lite, slik at det er større sannsynlighet for at den faktisk blir med på turen.

Jerven orginal er et godt alternativ, med varmereflekterende innside. Jerven Thermo føles litt mindre klam en orginal, men veier en del mer. Felles for Jervendukene er at de blir litt trange å ligge i om du ikke har King Size.

Jeg har brukt Jerven King Size thermo mye i forsvaret, og har en liggende i boden. Der ligger den godt. På egne turer foretrekker jeg en lettere vindsekk.

Noen eksempler du kan kikke på:

http://www.oslosportslager.no/produktkategori/vindsekker-5-2598.aspx

http://www.fjellsport.no/hilleberg-vindsekk.html?utm_source=kelkoono

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2937&cid=605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at "varmereflekterende" er svært villedende språkbruk.

Sølvblank folie på innsiden reflekterer varmeSTRÅLING, men isolasjonen er nær null. Du er omtrent like kald eller varm i en fjellduk med slik folie som du er i en vanlig søppelsekk. Det spiller fint lite rolle at varmeutstrålingen fra kroppen reflekteres når eneste isolasjon mot omgivelsene er 0.5 millimeter med plastikk og aluminiumfolie...

Det største plusset til vindsekk/fjellduk er at de skjermer mot vind og nedbør. Det i seg selv gjør det verdt å bære den med seg.

En sovepose i tillegg er en svært god idé på en slik tur som du beskriver, synes jeg. Eventuelle ufrivillige opphold i vindsekk/fjellduk blir langt triveligere.

Videre så fungerer en tett duk (uten lufting) som dampsperre, noe som er både bra og dårlig. Bra, fordi nedkjøling ved fordamping blir lik 0. Dårlig fordi man alltid får kondens og isolasjonsmaterialet blir vått. Ref kommentarene over om å bruke Jerven ekstreme over flere døgn.... Soveposen din BLIR våt over tid i en uisolert duk; en isolert duk er såpass diger og tung at du likegodt kan ta med deg telt.

Diskusjonen går skyhøyt om en isolert duk kan erstatte BÅDE telt og sovepose... Jerven extreme ble utviklet nettopp for dette formål. Erfaringene spriker, for å si det mildt. Jeg tror for såvidt at de forede dukene til Jerven funker veldig bra som nødbivuakk, men at det er svært individuelt om man har det komfortabelt inni en slik en. Pris, vekt, volum og komfort sammenlignet med andre løsninger er en annen diskusjon - det er lite tvil om at de funker som nødly.

Og ligggeunderlag er fremdeles gull. Du kan dog klare deg utmerket med ryggsekk pluss etellerannet under rompa. Da snakker vi sittende nødbivuakk. Greit nok for meg, men ikke nødvendigvis greit nok for deg.

Andre tricks er stearinlys inni fjellduk/vindsekk.

Ja - kart, kompass og GPS er nyttige hjelpemidler. Jeg skulle ønske alle som drar på tur lærte seg å bruke kart og kompass før de begynte å leke med GPS'er. Basale kartkunnskaper redder liv, og gjør at du får mer utbytte av GPS'en.

I tillegg kommer en del småtricks som litt fiksfakserier til små reparasjoner (duct tape, litt tau, et multiverktøy), litt nødmat, gjennomtenkt bekledning inkludert et ekstra varmelag og fyrtøy (ja, også på snaufjellet - det finnes ganske mange rare hytter og buer rundtforbi).

Viktigste tricksene er likevel at du tenker gjennom hva du vil gjøre når ting går galt og at du gidder ha tydelige avtaler på hvor du drar, hvor lenge du blir borte og når redningsaksjon skal settes i gang.

Hvis du er usikker på egne ferdigheter og om utstyret etc holder mål så er det ingen skam om du legger turen til et sted hvor retrettmulighetene er mange og enkle. For eksempel i et område der det finnes nødbuer og hytter, en vei du kan følge til sivilisasjonen, i et område med brukbar mobildekning etc. Det er IKKE flaut å ha en livline når ting går galt. Derimot kan jeg si ganske mye stygt om det å begi seg i kast med tøff natur uten trening, med ukjent utstyr og uten ha noen gjennomtenkt plan for hva man gjør når ting går til helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg har nå sjekket Telenors dekningskart og i utgangspunktet ser det veldig greit ut i de delene av Rondane jeg skal til. Unntaket er vel Bjørnholia gjennom Illmannadalen der det ikke ser ut til at det er dekning (og over til Dørålseter, men dit har jeg i utgangspunktet ikke tenkt meg. Så da tror jeg at jeg satser på å klare meg uten noen satelitt-løsning denne gangen.

Takk for råd om fjellduk. Jeg tar gjerne i mot flere om hva man bør kjøpe. Sånn som det ser ut nå virker det som man enten kan gå for en tung versjon uten sovepose eller en lettere + sovepose? Er liggeunderlag absolutt nødvendig? Merk at jeg kun snakker om dette som utstyr for å overleve. Men selvsagt greit å bruke pengene på noe man også kan bruke på fremtidige turer der man skal sove ute.

Så kom gjerne med flere innspill om hva jeg bør se på :D

Til dette med sikkerhet, så har jeg forsøkt å tenke gjennom dette. Utgangspunktet er at Rondane er et område der jeg er godt kjent og med et ganske greit terreng og mange hytter. Så jeg er i hvert fall ikke spesielt bekymret ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggeunderlag eller ikke liggeunderlag: Den avgjørelsen tar jeg ikke for deg. Ditt ansvar.

Mitt underlag er alltid med på planlagte overnattinger, samt en del dagsturer der jeg tror jeg vil bruke det. (greit når man er en familie på tur, eller hvis planen er å ligge flatt og gjøre ingenting). Men personlig ville jeg neppe tatt med underlag som rent nødutstyr på en ellers grei dagstur eller hytte-til-hytte-tur - jeg ville satset på å bruke ryggsekken som underlag. Jeg sier "neppe" fordi jeg har relativt lav terskel for å dra med meg underlag. Lunch i det fri nytes best i liggende stilling, synes jeg...

Min plan i tilfelle jeg må ha nødly i fjellduken er å karre meg i mest ly før vinden før jeg tar med meg alt av utstyr inn i fjellduken. Aller helst vil jeg sette meg til slik at jeg kan legge ryggsekken inntil en stein, trerot eller bakke og slik lage meg et ryggstø. Merk at sekken er INNI fjellduken. Da trenger jeg ekstra isolasjon under rompa. En regnbukse kan brukes, eventuelt et sitteunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.