Gå til innhold
  • Bli medlem

Fersking trenger klatreutstyr


nilshermann

Anbefalte innlegg

OK, isåfall trenger dere nok også sikringsmidler...tauet er bortimot ubrukelig uten det (med mindre dere skal kjøre 1910-stilen og legge tauet fint over en liten fjellnabb mens dere røyker pipe og sikrer rundt hofta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok, da anbefaler jeg en veldig lett sele, dmm phanthom ekspress-sett i lange lengder, DMM wallnuts og offsets, camalot 0.5 0.75 1 2 3, nøttepirker og to dobbelttau i 60 m lengde. Reverso/ATC guide som brems på oval skrukarabin. en 60 og en 120 cm slynge per pers av en type som du kunne lagt over en kant. Ovale karabinere uten skru til stæsjing av kiler, og en lett 60 cm slynge med egen karabin per kamkile. En vanlig lett karabin på hver kamkile. To-tre prusikker bør også være med. Camp sine tricam er også fine og anvendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Ærlig talt så ville jeg ha kuttet ut en betraktelig kostnad til kamkiler og heller supplert opp med fler hexe. Bedre å lære seg bruken av passive sikringsmidler først - og spare på budsjettet som begynner.

Og hva angår 8-tall så er jeg enig i at det ikke har alverden for seg i praktisk bruk men det er nu en del av pensum på klippeklatringskurs og i likhet med bruken av passive sikringsmidler, så er liksom basic å lære seg de basale, klasiske sikringsmidler.

De første 3-4 år jeg kaltret brukte jeg 1 1/2 kilesett pluss end handfull hexe - Det tok mg opp mangen rute i Norge, Sverige og Alpene, mm. Kamkiler er for 'advance users' - i hvert fall hvis man skjønt de risiko som feilaktig bruk innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.