Gå til innhold
  • Bli medlem

Helårspose/vinterpose


Anbefalte innlegg

Hei igjen,

da er jeg på utkikk etter en god vinter-/helårssovepose.

Noen anbefalinger? Ser etter en som fint tåler temperaturer helt ned mot 30 blå. Det holder antagelig med en som tar 20, men hadde vært fint med en ordentlig varm en.

Er denne noe tess?

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/soveposer/kvitbreen-v-1058106

Andre anbefalinger? Helst så billig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fatter'n har denne. Han har bare fått prøvd den en helg i vinter. Fungerte bra da, meget god og varm. Nest beste dun (vinter)posen til Helsport.

Selv så har jeg Helsport Austfjorden (kombinert dun/fiber).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport opererer med sin egen temperaturrating (som etter min mening er ganske misvisende), men viser heldigvis nå også temperatur etter EN-rating. Sakset fra XXL:

Spesifikasjoner:

- Helsport Komfort : -30ºC

- T-Lim: -21ºC

- T-Comf: -13°C

- T-Ext: -43°C

- T-Max: 5°C

Ganske forvirrende. Litt oppklarende:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=24581&view=previous

http://en.wikipedia.org/wiki/EN_13537

Kvitbreen kan du altså som "normal" mann forvente å sove konfortabelt i med et sett undertøy i ned til -20 grader.

Ønsker du en pose som er konfortabel ned i -30 grader bør den ha T-Lim nær -30 grader. Du får ofte meget gode tilbud på vinterposer på utenlandske nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Tyin 5 season. Er ikker dun så noe tyngre men tåler mer fukt og er billigere.

Jeg har brukt denne om vinteren i ca. 5 år. Kjøpte den fordi den var på salg til en veldig lav pris den gangen. Jeg tenkte jeg skulle finne en god dunpose senere. Men den har vært så god at jeg ikke har brydd meg med det. Jeg havnet under åpen himmel i 30 blå med denne i vinter. Det var ikke noe problem (men jeg hadde en jervenduk i tillegg..). Men jeg vil også si at posen passer best i pulk selv om jeg også har hatt den i sekken.

Forøvrig er det gode tilbud på disse nå:

http://www.fjellsport.no/ajungilak-tyin-5-season-200-v.html

http://www.fjellsport.no/ajungilak-denali-5-season-210-v.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig også 40% på ALLE soveposer hos Fjellsport! Vær kjapp og kjør en god deal.

Kjøpte selv pose derifra idag.

Takk for all hjelpen! Du har vel skrevet i alle utstyrstrådene mine nå. Setter pris på det! Vet du noe om hvor lenge tilbudet varer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelpen! Du har vel skrevet i alle utstyrstrådene mine nå. Setter pris på det! Vet du noe om hvor lenge tilbudet varer?

Bare hyggelig :)

Jeg vet desverre ikke hvor lenge de kommer til og ha 40% på soveposer, men igår stod det også 40% på alle sekker, det gjør det ikke idag.

Gode vinterposer er dyre og da hjelper slike salg mye, jeg har kjøpt stort sett alt mitt "dyre" utstyr på salg. Har nesten aldri betalt fullpris for noe av tur utstyret mitt. Det gjelder og få med seg de gode tilbudene. Selv om det brenner litt der å da i lommeboka. Men sparer man 1000-1500 kr så kan man kjøpe mye annet for det! Gratis frakt er det å ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :D

Jeg vet desverre ikke hvor lenge de kommer til og ha 40% på soveposer, men igår stod det også 40% på alle sekker, det gjør det ikke idag.

Gode vinterposer er dyre og da hjelper slike salg mye, jeg har kjøpt stort sett alt mitt "dyre" utstyr på salg. Har nesten aldri betalt fullpris for noe av tur utstyret mitt. Det gjelder og få med seg de gode tilbudene. Selv om det brenner litt der å da i lommeboka. Men sparer man 1000-1500 kr så kan man kjøpe mye annet for det! Gratis frakt er det å ;)

Ser ut til at de skal ha tilbud så lenge lageret rekker (står at de tømmer lageret). Jeg skal kjøpe i morgen (i dag), så satser på at tilbudet holder seg. La merke til frakta, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Tyin 5-season, er selv 174cm og posen er 200cm. Helt perfekt lengde, god plass til føttene uten at det blir FOR mye luft der nede. Kraftig "bryst-skjold" som hinder snik-trekk å komme inn i posen.

Ekstremt varm pose, og det bør ikke være for varmt i været før du bytter den ut til en tynnere. Innebygd lomme i den for oppbevaring av ettellerannet, for de som liker slikt. Kanskje greit å oppbevare en liten lighter der til å tenne opp morrakaffen når det er 20 minus ute? Hetten er godt utformet, og byr ikke på problemer hvis du ønsker å snøre igjen så kun munnen "stikker ut".

Eneste minus sålangt, etter noen år med posen, er at den er glatt under. Skulle gjerne betalt et par hundre ekstra for å få samme trekk under, som det er rundt føttene.

Men til 1500,- er det en rå pose, og skulle jeg kjøpt ny idag, hadde jeg valgt den samme uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.