Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny nasjonalfølelse.


larka

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg har bragt i erfaring har regjeringen bevilget 40 millioner, dvs. 40000000 kr., for å forske fram en ny norsk nasjonalfølelse. Den gamle er visst ikke bra nok. Vi som bruker dette landet, både på retta og vranga, har kanskje fått våre følelser for landet gjennom norsk natur. Hva mener Fjellforums brukere om å få sin nasjonalfølelse justert av forskere med millionstøtte fra staten? Vi skal feire 200 årsjubileum for 1814 i 2014 og den nasjonalfølelsen vi har er tydeligvis ikke bra nok. Jeg vil tro at utsagnet om at nordmenn er født med ski på beina vil bli kjent dødt og maktesløst. Hva er det som former din nasjonalfølelse? I den grad du har noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant!

Det hadde vært fint om vi kunne forankre en nasjonalfølelse i noe annet enn historie? Vi definerer jo oss selv ofte utifra vikingetida, 1814, 2VK osvosv.

Hva er det som definerer en nordmann i dag annet enn at han eller hun bor innenfor et gitt geografisk område (altså landet Norge)? Jeg kommer ikke på noe, men et mulig element kan være naturen.

Det kan kanskje være at vi klarer oss med en nasjonalfølelse som i grunn og bunn ikke definerer noen gitt nasjonalfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer antakeligvis ei finsk dame som sa: #Vi har en nasjonalfølelse, vi trenger ingen ny." Hvem er det egentlig som har etterlyst en ny , norsk nasjonalfølelse? Hva er feil med Nansen og Amundsen, at vi er høye og blonde og født med ski på beina, har utviklet et samfunn som er best i verda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel på plass med ein referanse til kor det står at det skal "forskast" fram ei ny nasjonalkjensle. Elles kan det like godt diskuterast om det er bra at staten bruker 40 millionar på å bygge eit fjell på 8860 meter i Frognerparken. Like hypotetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at utsagnet om at nordmenn er født med ski på beina vil bli kjent dødt og maktesløst.

Du skal ikke se bort fra at om noen går vitenskapelig til verks, så finner de ut at nordmenn ikke er født med ski på beina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det hadde hjulpet svært på nasjonalfølelsen om vi ikke hadde gitt ledighetstrygd/sykepenger/foreldrepenger/pensjon og gud veit hva annet de har krav på til alt mulig kjeltringpakk fra blant annet østeuropa. Da tenker jeg ikke på de som gjør en hederlig jobb men de som kommer hit og driver med faenskap og ender opp i fengsel. Det er nettopp i fengselet de opparbeider seg rett til disse offentlige godene da de mottar dagpenger som de betaler skatt av. Hva er det, 3mnd så har du 2år med ledighetstrygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke se bort fra at om noen går vitenskapelig til verks, så finner de ut at nordmenn ikke er født med ski på beina :)

Om vi ikke er født med ski på beina er forbruket av ski enormt. Ca 500.000 parr solgt sist sesong ifg bransjen. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3573842.ece

Lars Monsens programmer er blant de mest sette på norsk TV. http://www.kampanje.com/medier/article5231031.ece

Tror nok nordmenn flest opplever at friluftsliv har en spesiell plass i den norske folkesjela, selv om de selv ikke praktiserer friluftsliv. Synes absolutt at debatten har plass på Fjellforum Kjiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.