Gå til innhold
  • Bli medlem

Køpa från England? Skatt o frakt?


MartinT

Anbefalte innlegg

Någon här på forumet som handlat från England? Jag har köpt mycket klätterutstyr från både www.needlsports.com och www.bananafingers.com mycket bra butiker men nu när jag fölyttat till er utanför EU ( ;) ) blir jag fundersam på hur det blir med skatter och taxfree?

Tjänar jag på att köpa kammar från enland för ca 40£ ~ 370nok istället för 800nok i en norsk klättershop eller försvinner mellanskilnaden i fraktkostnader och tull/skatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du handler for under 200kr blir det ingen moms eller toll. Over det er det 25% moms av kjøpesum+frakt og ett tollgebyr på noe over 100kr (husker ikke helt hvor mye) Av og til er man heldig og slipper unna om pakken er merket som gave eller reperasjon etc.

Grensen på 200kr (fra 1975) blir forhåpentligvis økt en del snart men har mine tvil før jeg får se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det er ikke så enkelt. ikke alle varer er tollbelagte. hvis klatreutstyr går under sportsutstyr er det ingen toll på dette i følge toll.no. kun 25% moms. pluss tollbehandlingsgebyr.

ta forøvrig en titt her: http://toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no

Dette visste jeg ikke. men hver gang jeg har bestilt fra england eller usa har det vært toll på ting over 200. har aldri bestilt klatreutstyr da. He-he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MVa på ting over 200.

Så er det enkelte ting som er fritatt mva(mener bøker en en av få unntak) og noen ting som har toll i tillegg.

Ting som har toll er bl.a en del type klær.

Men mva gjelder for alt. Så har noe toll i tillegg.

200 kr er varens pris. Kjøper du en ting til tilsvarende kr 190 med en frakt på kr 100 så er det ikke mva.

KJøper du en ting til kr 201 med gratis frakt så er det mva.

Mva betales både av varepris og frakt når vare koster over 200.

For beløp inntil kr 1000 kan du tollbehandle selv. Da må du registere deg på toll.no, så får du betalingsinfo hver gang.

Eller du kan la f.eks posten tollklarere for deg, de tar vel kr 120 i gebyr. Og hørt at Posten tar det noen ganger selv om man har tollet selv på nett siden sending kommer via utenlandsavdeling.

For beløp over kr 1000 må du bruke en godkjent speditør, som f.eks Posten, DHL, UPS etc

Størst sjanse for at ting merket med Gift går gjennom uten mva sånn før jul og typisk gavetider. Dog må en slik forsendelse være fra en privatperson, er det firmaetikket på den får den mva.

Men noen ting glepper gjennom i stressperioder så du kan være heldig men stort sett kommer det mva.

Alle slike regler, hva som er fritatt, hva som har toll i tillegg finner du på toll.no. Der er og omregningskurser Tollvesenet bruker. KJekt å bruke de så du ikke bommer med en krone eller to på 200 grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan la f.eks posten tollklarere for deg, de tar vel kr 120 i gebyr.

Sitter med en hentelapp foran meg akkurat nå fra USA, det er posten som er tollhåndterer i dette tilfellet og spesifisert på hentelappen står det at da har tatt kr 217,- for å fortolle mine tollfrie varer. i tilegg kommer moms som de legger ut ved innføringen.

Om dette er nye satser eller om det faktisk varierer hva posten har som satser skal jeg ikke spå noe på. Men ingen av delene ville overasket meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med en hentelapp foran meg akkurat nå fra USA, det er posten som er tollhåndterer i dette tilfellet og spesifisert på hentelappen står det at da har tatt kr 217,- for å fortolle mine tollfrie varer. i tilegg kommer moms som de legger ut ved innføringen.

Om dette er nye satser eller om det faktisk varierer hva posten har som satser skal jeg ikke spå noe på. Men ingen av delene ville overasket meg.

Er det pakkseddel du snakker om? Har alltid brukt Fedex/USP til frakt/frotolling/moms osv. Kan i såfall hende at det er de som har tatt ekstra for å fortolle/formomse varen for deg? Hvis ikke så ville jeg sendt en ganske sur mail til tollmenneskene og gittem inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med en hentelapp foran meg akkurat nå fra USA, det er posten som er tollhåndterer i dette tilfellet og spesifisert på hentelappen står det at da har tatt kr 217,- for å fortolle mine tollfrie varer. i tilegg kommer moms som de legger ut ved innføringen.

Om dette er nye satser eller om det faktisk varierer hva posten har som satser skal jeg ikke spå noe på. Men ingen av delene ville overasket meg.

Er det ikke slik at det er 109 kroner i fortollingsgebyr på varer til under 1.000 kroner og 217 på varer til over 1.000 kroner? Kan være at jeg husker feil om det er 1.000 kroner som er grensen, men en grense er det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at det er 109 kroner i fortollingsgebyr på varer til under 1.000 kroner og 217 på varer til over 1.000 kroner? Kan være at jeg husker feil om det er 1.000 kroner som er grensen, men en grense er det :wink:

Skal jo ikke være noe fortollingsgebyr hvis det er fritatt for toll? Eller er det en avgift for å sjekke om det skal fortolles/momses)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at det er 109 kroner i fortollingsgebyr på varer til under 1.000 kroner og 217 på varer til over 1.000 kroner? Kan være at jeg husker feil om det er 1.000 kroner som er grensen, men en grense er det :wink:

Det kan være noe i det. Det var vare til over kr 1000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler mye fra utlandet både i nettbutikker og ebay! Når det er noe som fortolles får jeg ett brev/tlf fra tollvesenet hvor de ber meg dokumentere varens kjøpesum (altså før porto) Ut fra kjøpesummen blir varen fortollet, så du vil aldri få lik sum hver gang!! Andre ganger blir fortollingen gjort uten att jeg blir kontaktet. Når noe blir fortollet må du betale det som vanlig postoppkrav på postkontoret.

Mye havner også rett i postkassa selv om det ikke er merket som gave.

Hele fortollingsprosessen virker av og til veldig uforklarlig for min del

Synes dessuten det er enklere å handle fra USA enn UK. ofte mye lengre ventetid på varer som kommer fra UK.

fra tyskland er det også kjapp postgang, og fra mange asiatiske land. Øst europa - kjempetregt!!! (og mye mistes.... :) ) det samme gjelder for Italia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.