Gå til innhold
  • Bli medlem

trenger en del utstyr!


wildalfred

Anbefalte innlegg

Heisann har vert ute og handlet standard ting jeg trenger på tur. Men så står det rundt forbi at det er lurt og ha med en del andre ting. som for eksempel : kjele, vannpose, vantett pose til ting osv. Noen som har efaringer på hva som er lurt og ha med. Sånn utenom telt, sovepose osv. litt mer detaljerte ting. Skal ut på overnattingstur i mars blir på cirka 4 dager. Setter stor pris på tips.

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her finner du et godt eksempel på pakkliste om du skal fra hytte til hytte:

http://www.dntoslo.no/index.php?fo_id=6532

Og her fant jeg en som inkluderer teltturer:

http://www.o-fagspatruljen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=109:pakkeliste-for-kong-vinter&catid=64:nyttig-informasjon&Itemid=85

Ellers er det nyttig å søke litt på forumet. Mye er omtalt allerede. Her feks:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13969&highlight=pakkliste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å ta utgangspunkt i de tingene du selv nevner:

en kjele eller to er et must til matlaging. en kaffekjele og en litt større kjele til steking, koking og snøsmelting holder som regel lenge.

vanntette pakkposer er ikke noe must. vanlige poser fra prix duger de også, men er ikke så holdbare. hovedpoenget med slike poser er å holde ting tørre og å skape en viss orden nede i sekken/pulken.

vannpose for å oppbevare vann i har jeg aldri hatt behov for.

ellers så finnes det flere mer eller mindre komplette pakklister for ulike årstider og turer liggende ute på nettet. noe av det du finner på disse listene er absolutt nødvendige på lengre turer (førstehjelpssaker, kokesaker osv.), mens andre tinge er mer smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er min pakkliste for vinterturer, blir 15 kg...har nødvendigvis ikke med alt dette, men når jeg pakker så er det greit å ha alt på en liste slik at du ikke glemmer noe. Mat er ikke tatt med, det glemmer jeg uansett ikke :)

Du kan også legge til vekkerklokke og snøbriller

Osprey Aether 70l Sekk: 2300 g

Hilleberg Soulo Telt: 2300 g

10 Exped sand- og snøanker 16g pr stk: 160 g

Ajungilak Altitude 5-season: 1800 g

Helsport Jerv liggeunderlag: 440 g

Exped Downmat 7 Pump m/dunfyll: 790g

Tynn ullgenser: 285 g**

Arcteryx Delta SV fleece : 560 g

Klättermusen Liv dungenser : 346 g

Norrøna vassfaret GTX goretex bukse: 438 g**

2 par ullabber: 2x124 g

Gaupa vindvotter med fleecefor: 191 g

Barlaclava fleece: 117 g

Alfa Overtrekksstøvel: 2x675g

MSR Whisperlite Int. Brenner: 290 g

MSR Brenselsflaske 6,50 dl: 434 g

Trangia Kaffekjele 245 1,4 l: 225 g

THERMOS Light & Compact 0,75l m/kopp: 343 g

Skje: 6 g

Kjeleholder: 48 g

LED Hodelykt: 67 g

Barnel håndsag: 215 g

Brusletto kniv m/ magnesiumstav,brynje: 298 g

Kompass: 32 g

Kart: 74 g

Tannkost tannpasta: 85 g

Div førstehjelp, dorull og håndvarmere: 149 g

Brillepose m/ tempmåler, ørepropper og penger: 57 g

Camelbak vannflaske 750 ml: 157 g

Snøspade : ca 500 g

MSR Evo Tour 22+Evo Tails 6" : 2032 g

Satmap GPS: 227 g

Spot GPS messenger: 134 g

Pose med div batterier, 4 tennbrikker, fyrstikker og fiskeline+agn: 186 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du rask, kan du skaffe deg en fin bensinbrenner. Du trenger nok en brenner i en eller annen form. Det kan være at du heller bør gå for en trangia rødspritbrenner som start. Uansett så har jeg undernevnte brenner og er i overkant fornøyd. Den går aldri i stykker.

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1494

Tillbudet gjelder ut dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg pakker sekken sommerstid så beregner jeg en ekstra av det jeg har på meg. (Greit å kunne skifte når du faller i bekken). Men bare en jakke, et pår sko og et par gamasjer. Litt ekstra sokker, en lue, et par hansker eller votter, en ekstra tykk genser og noen ganger en stillongs. Jeg bruker bare ull underst. Så et par lårings, en vindsekk eller lett telt, avhengig av type tur, litt utstyr til rep av utstyr som ryker. Enkle sysaker, tape, litt tau / snor, ståltråd (blomstertråd eller militær snubletråd), noen plastposer / brødposer og førstehjelpssaker (sportstape og noen gaskompresser, melolinkompresser er bra + en enkeltmannspakke for større blødninger). Du trenger ikke førstehjelpsutstyr som i en akuttambulanse.

Hvis du ikke stoler på at sekken er vanntett så kan du pakke i en søppelsekk, men dette hindrer deg i å komme inn i sekken fra eventuelle sideåpninger. Et par søppelsekker veier lite og kan lett brukes til å improvisere både skallbekledning, regntrekk på sekken og soveposetrekk i en nødsituasjon.

Mat og kokeutstyr. Jeg bruker en kjele + en lett stekepanne. Jeg bærer ikke vann til fjells, men en tom halvliters brusflaske kan være greit i tilfelle lange strekk uten vann. En liten lykt + kart og kompass bør selvfølgelig også være med.

Til overnattingsturer må du selvfølgelig ha med telt, sovepose og liggeunderlag.

Turistforeningen anbefaler lett sekk, "du finner jo det du trenger på hyttene", hvis du kommer frem da.

Det finnes mange kjekke duppeditter å få kjøpt, men husk at alt veier. Et kilo ekstra i sekken høres kanskje ikke så mye ut, men et kilo overvekt er ganske tungt når turen blir lang.

Ha alltid med deg så mye at du klarer minst en ufrivillig natt ute.

Og så det viktigste av alt, Fiskestanga. Da kan du velge om du vil fiske eller ikke. Uten stang så har du ingen valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.