Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til soveposekjøp


andersm

Anbefalte innlegg

jeg planlegger innkjøp av nye 3-sesongs poser til familien og lurer på en par ting. Den foreløpige kandidaten er Ajungilaks 3-sesongers kompakt pose, f.eks. fra XXL

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/soveposer/kompakt-3-season-180-1049523

1. lengde: jeg er 174, bør jeg da gå for en 180 eller en 195 pose.

2. poden er rundt 140, er det andre ulemper enn pakkestørrelse/vekt på å kjøpe en 180 pose til han i stedet for en junior pose av noe slag. (blir en pose kald når den blir for stor?)

3. er det andre kandidater rundt 1000 kr. for en slik pose som skal brukes på hytteturer hele året, samt teltturer med temperaturer ned mot 0 grader?

- anders m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei:-)

Anbefaler deg og sjekke isbjørns utvalg. Det er ikke dumt og kjøpe stort. Blir det FOR stort, slår du bare en snor rundt de siste 20,30, cm og posen er passe. Jeg anbefaler selv isbjørns, både med hensyn til pris, og ikke så mye "dilldall" som man tror er viktig.

Har selv isbjørns"jan mayen" uten glidelås. Den er helt konge. Men den er varm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg planlegger innkjøp av nye 3-sesongs poser til familien og lurer på en par ting. Den foreløpige kandidaten er Ajungilaks 3-sesongers kompakt pose, f.eks. fra XXL

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/soveposer/kompakt-3-season-180-1049523

1. lengde: jeg er 174, bør jeg da gå for en 180 eller en 195 pose.

2. poden er rundt 140, er det andre ulemper enn pakkestørrelse/vekt på å kjøpe en 180 pose til han i stedet for en junior pose av noe slag. (blir en pose kald når den blir for stor?)

3. er det andre kandidater rundt 1000 kr. for en slik pose som skal brukes på hytteturer hele året, samt teltturer med temperaturer ned mot 0 grader?

- anders m.

Dette er en svært god sovepose som har vunnet test hos villmarksliv. Har den selv, men har kun overnattet 2 netter i den. Så langt er jeg imidlertid svært fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Isbjørn Bjørnøya som er en god vinterpose. Jeg vurderer samme 3-sesongerspose som trådstarter etter å ha kikket en hel masse på alternativer. Mine kriterier var vekt, slitestyrke og at den måtte tåle inntil 5 minus. Isbjornen veier innpå 3 kilo og tar mye plass jeg gjerne bruker til annet på høst- og vårturer.

Selv er jeg 174 og har også tenkt litt på dette med lengde. Håper noen har et godt svar! :shock: Mulig jeg tar en tar en tur innom XXL og tester, men tilbudet på internett er jo veldig bra da. Må være mye for pengene.

For junior er utfordringen mye luft i posen. Løses enkelt med en stropp rundt fotenden eller noe slikt om det er kaldt. All luft i posen må varmes opp, så det gjelder å passe litt på volumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en svært god sovepose som har vunnet test hos villmarksliv. Har den selv, men har kun overnattet 2 netter i den. Så langt er jeg imidlertid svært fornøyd.

Jeg har en kompakt 3-season, og har vel en tretti netter eller så i den nå. Min er riktignok forrige modell i forhold til den som vises på XXL, jeg vet ikke om det bare er kosmetiske forandringer.

Jeg er 193, og har 195 pose. Det går akkurat, men jeg må ha tykke sokker på føttene for å ikke bli kald, for jeg sparker mot bunnen av posen. Hør om du kan få prøve posen i butikken, så du kan finne ut om du får god nok plass. Ellers er inntrykket mitt av denne posen at den heter kompakt fordi du må pakke deg sammen nedi den og ikke tar så mye plass i teltet. Det gjør vel posen litt lettere, men jeg skulle gjerne hatt noen tommer mer både rundt skuldrene og rundt livet.

Øvre grense på +22 tror jeg ikke så mye på. Ved slike temperaturer gjelder det å lufte godt! Denne posen er hakket for varm til å kalles hyttepose hele året. Jeg vil si at øvre komfort-temperatur på denne posen er +15. Nedre grense på rundt null er jeg enig i. Med ull-undertøy og lue kan det strekkes et stykke, men jeg har hatt noen kalde netter i denne posen. Vinterstid bruker jeg en annen pose utenpå, siden jeg ikke har investert i skikkelig vinterpose ennå.

Med godt underlag, ull på kroppen og en gammel Igloo utenpå sov jeg godt i -18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt denne posen i snart 2 år, og brukt ca ca 80 netter. Testet den til -10 som ny, litt ubehagelig, men sov greit. Nå som godt brukt ville jeg ikke tatt med denne posen om det er meldt flere minus, men bruker den gjerne i "nullføre".

Sjekker du rundt og ser etter VEKT på poser og sammenligner med EN-standarden på de forskjellige så vil du finne ut at prisen ikke er så værst, og kvaliteten er knall. Alt i alt den beste kunstfiberposen på 1.6kg jeg har hatt. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Ajungilak Kompakt 180 vil kunne passe fint. Dersom du også lurer på andre gode 3-sesongs poser til rundt tusenlappen, bør du sjekke ut Amfibi.no der de nå i disse dager (Jan - Feb 2011) selger ut Helsport Alta til ca 950 kroner. Det er en avansert og varm pose. Litt tung, 1900g. De har også "gullstandard for speiderbevegelsen"; Ajungilak Igloo til drøyt 700 kroner. Frakt med posten utgjør en snau hundrelapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.