Gå til innhold
  • Bli medlem

April i januar


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Det er ikke bare plantene som tar feil av årstiden! På NRK-nyhetene i dag fikk vi høre årests første aprilspøk.

Noen kommuner på Østlandet mener de tjener for lite på turistene og vil innføre avgifter for bruk av skiløper i fjellet. Her åpnes det for mange nye "forretningsområder" og kreative løsninger for avgiftsinnkrevingen. Hvem har det beste forslaget ??

Hilsen S.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat avgift på preparerte skiløyper er et gammelt tema som mange selskaper i en årrekke har hatt lyst til nettopp å kreve inn. Dette skyldes at de som lager skiløypene sliter med å få dekket kostnadene sine. Samtidig som mange bedrifter på turiststedene ikke vil betale for slik infrastruktur, selv om de tjener på skituristene. Årsaken kan være så enkelt som at nabobutikken sniker seg unna, så da vil ikke vi heller betale, og så faller det i grus, finansieringen mener jeg.

Den store fellesaktøren som også tjener på det, og som burde kunne ta ansvar, nemlig kommunen, viser også ofte påfallende unnfallenhet - Dårlig økonomi, og et gigantisk lønnsbudsjett som spiser opp alle inntekter, gjør at slike valgfrie kostnader fort strykes.

Det er naturlig at svært mange instinktivt reagerer veldig negativt på slike forslag, men realiteten er at mange destinasjoner sliter, fordie det koster store pengesummer og lage fine skiløyper. Samtidig er det vanskelig å få inn pengene. På toppen av dette kommer at, kanskje ikke akkurat fjellforum.net brukere men andre, mange nettopp ønsker slike fine løyper, ja nærmest forventer at de skal være der. Det er rimelige er at næringen på turiststedene betaler for løypekjøringen, men når næringen i mange tilfeller sliter med å bli enige, eller ta ansvar for dette, så dukker raskt slike tenker opp. Gang på gang. Det de aldri vil få gjennomført er noen form for billett / eller inngangsbom til skiløypene. Til det er løypenettene i Norge for store og omfattende. Men dersom de får gjennomslag for sine tanker, er det ikke urimelig å se for seg at når man overnatter på hotell eller utleiehytte på skisteder får en liten påplusning som heter "avgift til fellestiltak" e.l.

Ideelt er det neppe, men et slikt tiltak ser jeg ikke det helt store problemet med.

Gjør du?

Hvis du bor og sover på et vintersportssted, er det vel nettop for å benytte deg av tilbudene på stedet. Skulle det vært helt rettferdig skulle en del av denne avgiften gått til preparering av alpinbakker også, noe som skulle kommet til uttrykk gjennom noe lavere heiskort - slik at man ikke betaler en avgift for langrennsløypene dersom man kun står alpint.

Akkurat i dette tilfelle, vintersportssteder, synes jeg en slik idé faktisk ikke er dårlig i det hele tatt, dersom den gjennomføres på en god måte, og ikke skaper unødvendig administrasjon.

Å bevege seg inn på en generell avgiftsbeleggelse av friluftsliv derimot synes jeg er helt bort i natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr Morten skrev:

Samtidig som mange bedrifter på turiststedene ikke vil betale for slik infrastruktur, selv om de tjener på skituristene. Årsaken kan være så enkelt som at nabobutikken sniker seg unna, så da vil ikke vi heller betale, og så faller det i grus, finansieringen mener jeg.

Da synes jeg rett og slett de som kjører løypene skal slutte med dette i én sesong. Da vil nok disse bedriftene få opp øynene rimelig kjapt for hvor avgjørende infrastrukturen er for deres inntektsgrunnlag, og trygle løypekjørerne om å gjenoppta sitt arbeid med bidrag fra bedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg veldig enig med deg Tom. Allemannsretten står sterkt i min bevissthet. Er det noe jeg synes er trist, om man skal "avkreves" bompenger ute i naturen. Samtidig ser jeg utfordringen med å finansiere løyper.

Jeg bor i liten kommune, turisme er et fremmedord. Her har idrettslaget kjørt løyper i mange år (på dugnad og innsamlinger). Nå i de seneste årene har også skiforeningen enagsjert seg (etter kampanje for å skaffe nok medlemer med "rett postnummer"). Området er en del av Oslomarka (Sørmarka). I vårt tilfelle er løypenettet vokst frem i takt med kampanjer, giverglede og interesse for bedre skiløyper.

Så sorry alle unnasluntrere, har dere ingen interesse eller råd til bidra på frivillig basis, så tråkk løyper selv. Husk, i skikkelig gamle dager var det eneste løsningen man hadde. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.