Gå til innhold
  • Bli medlem

dun vs primaloftbukse


sinje

Anbefalte innlegg

Hei.

skal på fjelltur i februar og synes det ville være smart å kjøpe en dun eller primaloftbukse. jeg har sett på to modeller på sportsnett fra Mountain Equipment, den ene er Mountain Equipment Classic Lightline Pant og den andre er Mountain Equipment Fitzroy Pant.

jeg lurer dermed på:

- hvilken av buksene er varmest?

- hvilken av buksene egner seg best på snaufjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke uttale meg om buksene spesifikt. Men når det gjelder til forskjellen mellom dun og primaloft så er vel hovedregelen at dun er varmere (og lettere), mens primaloft tåler bedre fuktighet.

Visst du kommer til å være mye i bevegelse og risikerer at buksen blir våt eller fuktig, så ville jeg kanskje gått for primaloft uten at jeg har noe særlig erfaring med det (bruker stort sett ull).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk for svar. det var det jeg trodde, det vil nok si at dunbuksen er varmere. jeg skal ikke bruke buksen så mye til å gå i, mere til å trekke den over skallbuksen når det er skikkelig kaldt. så da blir det nok dunbuksen jeg går for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ME Compressor http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2420&cid=405. Veier 560g. Relativt god slitestyrke. Jeg synes den er mer enn varm nok. Brukt den mest til overtrekksbukse når jeg setter opp camp. Testet den en gang i ca -20 grader. Lå i den, ullundertøy, varm dunjakke og biuvaksokker i et parr timer på liggeunderlaget ( testet "overnatting" uten sovepose). Ble ikke merkbart kaldere.

Begge de buksene du linker til virker veldig varme. Dunbuksa er helt sikkert enda varmere enn primaloftbuksa. Buksene er stort sett for varme til at det er aktuelt å benytte dem når det er fuktig, annet enn i en nødbiuvakksituasjon - ufrivillig snøhule etc. Ved rifter vil dunkammere fort tømmes for dun, mens syntetforet holder seg på plass til man får på en tapebit.

Jeg hadde også tatt en titt på WM Flash og WM Fligth dunbuksene. De er mye lettere og tar mye mindre plass. Det gjør at man vil ta dem med oftere. De passer riktig nok ikke så godt i skogen med kviste og glør, men på snaufjellet tror jeg de er varme nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Løfter denne litt. Prøver å få tak i Mountain Hardwear Compressor PL bukse i Norge men det ser ut til å være vanskelig - så det blir en bestilling fra USA. Bruker L til vanlig i skallbukse etc - Fimax, du som har buksen, ville du rådet å kjøpe Compressoren ett nummer større med tanke på bruk som overtrekksbukse, eller er modellen romslig nok i vanlig størrelse? (Ut fra størrelsesguiden på MH sine sider ser L ut til å være passelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax:

Tror ikke et par timer på liggeunderlaget gir samme testgrunnlag som hele natten i sovepose. Etter 3 timer har kroppen brent igjennom all mat du har spist på kvelden og begynner å gå over til reserver samtidig som at pulsen går ned. Dvs. mindre blod fra overkroppen og ut i armer og bein mens du sover.

Sov du hele natten i primaloft buksa så har jeg misforstått innlegget ditt.

Hvorfor satser dere heller på primaloft i stedet for et ekstra lag med ull? Lettere med primaloft eller veldig mye varmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primaloft eller tilsvarende er bra varmt. Selv har jeg en fra Mountain Hardwear. Strikket ullbukse er supert det også, årsaken til at jeg i blant foretrekker primaloftbuksa er at den bare kan trekkes utenpå vindbuksene under stopp og gjør den sånn sett mer brukervennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt er dun bedre på varme per vekt.

Dun er også best i sekken - dvs det tar klart mindre plass/komprimerer bedre.

Primaloft syns jeg egner seg bedre på en bukse nettopp fordi det komprimerer dårligere - slik at når du ligger på magen og isfisker, eller sitter å raster, etc, komprimerer isolasjonen mindre slik at du beholder mer isolerende effekt mot bakken.

Jeg har selv en Patagonia micro puff bukse med Polarguard Delta isolasjon. Valgte kunststoff pga at jeg bruker den når jeg ligger på isen og isfisker og når det er bikkjekaldt.

Og da er det også høyere risiko for at den blir våt. Denne har, tiltross for at den er ultralett, fulle glidelåser langs siden, som ikke bare gjør det enkelt å ta på med sko, men faktisk går an å ta av/på seg med ski på!

Ytterstoffet er übertynnt og ikke særlig sterkt - så har allerede måttet lappe to steder. Da er det godt det ikke var dun, for da hadde det kommet ut mye!

Ser Patagonia nå leverer den med primaloft one isolasjon istedet for polarguard delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax:

Hvorfor satser dere heller på primaloft i stedet for et ekstra lag med ull? Lettere med primaloft eller veldig mye varmere?

Tanken er å ha et plagg som enkelt kan trekkes over skallbuksen ved rast, oppnådd topp etc vinterstid. Dunjakken er fast med i topptur/vintersekken - men jeg har en tendens til å begynne å fryse på lårene under pause. Har ikke lyst til å ta av jakke, bukse, skistøvler etc for å få på plass en ullbukse ekstra - og å gå med mer ull på beina på vei opp til en eller annen svett topp er ikke aktuelt. Ser også for meg at en slik bukse vil fungere fint som forsterkningsplagg på telttur vinterstid. Dunbukser er a) dyre :) tåler evt bålnær bruk, rifter etc dårligere enn primaloftbukser, tror jeg. Derfor vil jeg ha en (overtrekks)bukse, helst med hellange glidelås på sidene, med syntetisk isolasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter denne litt. Prøver å få tak i Mountain Hardwear Compressor PL bukse i Norge men det ser ut til å være vanskelig - så det blir en bestilling fra USA. Bruker L til vanlig i skallbukse etc - Fimax, du som har buksen, ville du rådet å kjøpe Compressoren ett nummer større med tanke på bruk som overtrekksbukse, eller er modellen romslig nok i vanlig størrelse? (Ut fra størrelsesguiden på MH sine sider ser L ut til å være passelig).

Som nevnt ovenfor har jeg Compressor PL selv og det er en utrolig god bukse. Har søkt litt rundt nå og det ser ikke ut til at det er noen som har den inne. Kan denne være et alternativ?

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=4157&cid=565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter denne litt. Prøver å få tak i Mountain Hardwear Compressor PL bukse i Norge men det ser ut til å være vanskelig - så det blir en bestilling fra USA. Bruker L til vanlig i skallbukse etc - Fimax, du som har buksen, ville du rådet å kjøpe Compressoren ett nummer større med tanke på bruk som overtrekksbukse, eller er modellen romslig nok i vanlig størrelse? (Ut fra størrelsesguiden på MH sine sider ser L ut til å være passelig).

Jeg har L og er fornøyd med det. bruker L til vanlig (er 187cm). Copressor er definitivt lagd som overtrekksbukse.

Fimax:

Tror ikke et par timer på liggeunderlaget gir samme testgrunnlag som hele natten i sovepose. Etter 3 timer har kroppen brent igjennom all mat du har spist på kvelden og begynner å gå over til reserver samtidig som at pulsen går ned. Dvs. mindre blod fra overkroppen og ut i armer og bein mens du sover.

Sov du hele natten i primaloft buksa så har jeg misforstått innlegget ditt.

Hvorfor satser dere heller på primaloft i stedet for et ekstra lag med ull? Lettere med primaloft eller veldig mye varmere?

Jeg har klart meg veldig godt med ull og fleece i mange år. Det er likevel ikke så morsomt å ta av bukse og støvler når man er iskald. Mye greiere å ta på overtrekksbuksa, som TR skriver.

Helt enig SuperTed at det hadde blitt iskaldt hvis jeg lå mer enn de tre timene av grunnene du nevnte. Jeg har brukt primaloftbuksa mye, også som forsterkning i soveposen natten gjennom. Sov en natt i -10 soveposen min i buksa og en Klatremusen Liv dungenser i -25. Det var kaldt.

Kunne ikke dy meg når jeg fant en WM Flash dunbukse på salg for over et år siden:

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3148&cid=405 (Ja, jeg er utstyrsgal :) ). Jeg har dermed et sammenlikningsgrunnlag for primaloft og dun. Flashbuksa er nesten like varm selv om den veier mye mindre (180g vs 560g), men den komprimeres lettere og er mye mer tettsittende. Enig i de fordelene Jamez beskriver ved kunststoff. Flashbuksa og Livdungenseren min veier tilsammen 390g, og pakker ned i en 5l plastpose. Har dem med på mange turer som sikringsplagg. Fikk bl.a. en mye kaldere tur i Nordmarka enn forventet i vinter (ned i -30). Hadde kun tynt ulltøy og vindtøy og en -23 sovepose. Jeg frøs ikke. Compressoren er stort sett med hvis jeg vet jeg skal bruke buksa en del utenfor teltet.

Annen fordel med tykk dunjakke og boble/dunbukse er at jeg bruker mer tid utafor teltet når jeg har de med; se på stjernehimmelen, gå en kort skitur i måneskinnet - og mer behagelig å gå på dass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.