Gå til innhold
  • Bli medlem

holder posete plagg deg mer varm?


bolletog

Anbefalte innlegg

Hallo turfolk

Har en fleecejakke som holder meg ganske varm og som jeg bruker over skalljakken ved pauser. Den er merkbart varmere enn den tykkeste ullgenseren jeg har.

Poenget er ikke hvillken fleecegenser dette er, den er ikke spesielt tykk, men ikke av de tynneste heller.

Men den er posete, dvs den er ikke som disse tettsittende fleecegenserene. Den er så posete at jeg som sagt kan tre den over en tynn ullgenser og skalljakken, likevel er den fortsatt litt posete for det om.

Så det jeg lurer på er i hvilken grad plagg som danner store luftrom vil holde deg mer varm enn feks en mer tettsittenede plagg som danner mindre luftrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stikkordet er flere lag med luftige klær.

Jeg bruker netting innerst, bruk gjerne noe i blanding mellom ull og syntetisk.

Så kommer ullfrottèen som gjerne kan være litt tettsittende for å unngå kjølige stryk på korsryggen og oppover magen.

Til slutt skalljakken, evt en ullgenser først viss det er ekstra kaldt eller viss jeg ikke skal være i aktivitet. Både skalljakken og ullgenseren er store og romslige slik at det blir lagret mye luft i dem.

Når jeg er i ro strammer jeg inn jakken nederst for å unngå gjennomstrømning av kald luft og tap av varm luft, men når jeg skal til å gå åpner jeg slik at jeg ikke blir for varm, samtidig som jeg får tørket det lille av fuktighet som er. Varm luft holder på

fuktighet - kald luft slipper fuktighet, derfor er det lurt å gå deg varm og lufte ut jevnlig viss du har fuktige klær.

Vinterstid har jeg også med meg forsvarets dunjakke med ekstra lengde i ryggen. Den er lett, komprimeres til nær sagt ingenting når du har den i sekken og er skikkelig god og varm å ha på seg.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så er det kjent fra vikingtiden at det er luftlaget mellom klærne som varmer, ikke klærne i seg selv.

Derfor er nettingen fin å ha innerst da du får lagret varm luft i hullene, samtidig som det er lett å lufte ut viss du blir varm :)

Dessuten viss du har syntetisk eller delsyntetisk netting inn mot kroppen vil dette transportere fuktighet videre til de neste kles-lagene. Men da er det viktig å ha ull som neste lag da det isolerer selv om det blir vått. Bomull er no-go!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.