Gå til innhold
  • Bli medlem

mi eiga fjellbu??


jarle

Anbefalte innlegg

er for tida skikkelig gira på å droppe sommarjobb og heller loffe fjell til sommaren, evt få sommarjobb i fjellet...

og i det siste har eg og tenkt tanken på kor flott det ville vere med si eiga fjellbu... og då meiner eg ei sånn lita med torv på taket, røyskatt i veggen og sengeplass til to. med ein gammal primus og nokre kokekar, stearinlys, falma bilder på veggane, og ei total kjensle av avslapping og fridom.

men så skal det jo kanskje vere lov og?? å få løyve frå ein grunneigar er vel ein ting, men kva med byråkratiet?? nokon som veit kva som skal til?? fører landet ein konkret politikk på området??

nokon som veit noko??

og forresten, er altså på utkikk etter ein slags sommarjobb i fjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja,vokser ikke på trær den slags jobb,men de finns.

Hyttevakt DNT,Gjeter,budeie(røkter),guide(hvis du har spes.kunnskaper/evner/erfaring),diverse turistbedrifter trenger jo folk.

Men du får nok neppe betalt for å loffe i fjellet(skulle det skje så gi meg et tips fanden så fort).

Godt nytt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg høyst sansynlig tar meg en tur til grønland til sommeren så er nok beitelaget jeg gjetet for i fjor interessert i en ny gjeter. Send meg en PM rundt midten av mars hvis du vil ha navn og nr på kontaktperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
og i det siste har eg og tenkt tanken på kor flott det ville vere med si eiga fjellbu... og då meiner eg ei sånn lita med torv på taket, røyskatt i veggen og sengeplass til to. med ein gammal primus og nokre kokekar, stearinlys, falma bilder på veggane, og ei total kjensle av avslapping og fridom.

men så skal det jo kanskje vere lov og?? å få løyve frå ein grunneigar er vel ein ting, men kva med byråkratiet?? nokon som veit kva som skal til?? fører landet ein konkret politikk på området??

nokon som veit noko??

Dette er noe jeg har lurt på selv. Ser at det er ingen som har svart i denne tråden ang byråkratiet man må gjennom for å få lov til noe slikt, så prøver å live opp tråden igjen...

Er det noen som vet om Statskog kan gi slik tillatelse på statsgrunn? Er det evt lettere å få tillatelse som et lag/organisasjon enn som privatperson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke slikt at man kan bygge uten tilatelse når bygningen ikke overskrider 15kvm (mener den har økt med 5kvm fra 10 som var før)? da skulle det jo egentlig bare holde med tilatesle fra grunneier, evt kjøpe ei lita tomt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er for tida skikkelig gira på å droppe sommarjobb og heller loffe fjell til sommaren, evt få sommarjobb i fjellet...

og i det siste har eg og tenkt tanken på kor flott det ville vere med si eiga fjellbu... og då meiner eg ei sånn lita med torv på taket, røyskatt i veggen og sengeplass til to. med ein gammal primus og nokre kokekar, stearinlys, falma bilder på veggane, og ei total kjensle av avslapping og fridom.

men så skal det jo kanskje vere lov og?? å få løyve frå ein grunneigar er vel ein ting, men kva med byråkratiet?? nokon som veit kva som skal til?? fører landet ein konkret politikk på området??

nokon som veit noko??

og forresten, er altså på utkikk etter ein slags sommarjobb i fjellet...

Det bir nok ganske vanskelig å få bygget en fjellbu vil jeg tro.

Iallefall hvis den skal ligge på fjellet.

Jeg har jo ei fjellbu og det var vanskelig nok å få restaurert den :wink: .

Men ellers så er det jo utrolig mange slike buer i fjellet som står åpene.

Ellers så kan man også få leid ei bu av lokale fjellstyrer ol.

Lykketil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bir nok ganske vanskelig å få bygget en fjellbu vil jeg tro.

Iallefall hvis den skal ligge på fjellet.

Jeg har jo ei fjellbu og det var vanskelig nok å få restaurert den :wink: .

Men ellers så er det jo utrolig mange slike buer i fjellet som står åpene.

Ellers så kan man også få leid ei bu av lokale fjellstyrer ol.

Lykketil :D

vil tro at du hadde problemer med å få restaurert den pga alderen på bua, eller tar jeg feil? det er jo tonnevis av folk som bygger hytte i fjellet så hvorfor skulle ei lita bu være noe problem? så lenge det ikke er noen spsielle restriksjoner på området man tenker å bygge i samt har grunneiers og kommunens tillatelse ser jeg ingen problemer med å få noe slikt igjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tro at du hadde problemer med å få restaurert den pga alderen på bua, eller tar jeg feil? det er jo tonnevis av folk som bygger hytte i fjellet så hvorfor skulle ei lita bu være noe problem? så lenge det ikke er noen spsielle restriksjoner på området man tenker å bygge i samt har grunneiers og kommunens tillatelse ser jeg ingen problemer med å få noe slikt igjennom

Hadde ingenting med alderen på bua å gjøre nei. var vel mer beliggenheten.

Ligger i nasjonalpark, på snaufjellet. Det er det som er fjellbu :D .

Det spørs jo hvordan man definerer "på fjellet eller i fjellet".

Ei lita bu blir fort et problem sammen med mange andre buer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tro at du hadde problemer med å få restaurert den pga alderen på bua, eller tar jeg feil? det er jo tonnevis av folk som bygger hytte i fjellet så hvorfor skulle ei lita bu være noe problem? så lenge det ikke er noen spsielle restriksjoner på området man tenker å bygge i samt har grunneiers og kommunens tillatelse ser jeg ingen problemer med å få noe slikt igjennom

Det er stor forskjell på å bygge i fjellskogen og å bygge på snaufjellet. Det bygges ikke massevis av hytter over tregrensen. Så vidt jeg vet er det forbudt, og jeg tror det er vanskelig å få tillatelse til noe slikt, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bare bygge seg ei jaktbu på snaufjellet.

akkurat det forstår jeg også, men de jeg kjenner regner jeg med hadde tilatelse fra grunneier og sikkert også kommune for alt jeg vet. de er ialefall godt kjente med grunneier. er vel sikkert 5-10 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke slikt at man kan bygge uten tilatelse når bygningen ikke overskrider 15kvm (mener den har økt med 5kvm fra 10 som var før)? da skulle det jo egentlig bare holde med tilatesle fra grunneier, evt kjøpe ei lita tomt selv.

Jeg har funnet en paragraf som sier litt om hva som kan bygges uten tillatelse (søknad). Den er henta fra:

:roll:Forskrift om saksbehandling og kontroll i byggesaker. Kap. II. Tiltak som er unntatt fra byggesaksbehandling.

§ 5. Tiltak som verken krever søknad eller melding

1. Bygninger og byggverk

a) Mindre frittliggende bygning på bebygd eiendom, hvor verken samlet bruksareal eller bebygd areal er over 15m2 , med mønehøyde inntil 3,0 m og gesimshøyde inntil 2,5 m. Bygningen kan ikke brukes til varig opphold for personer. Avstand til annen bygning på eiendommen må ikke være mindre enn 1,0 m.

Da har du nok rett i at det bare kreves tillatelse fra grunneier (evt egen tomt). Spørsmålet er hva som menes med bebygd eiendom? Blir f.eks. hele eiendommen til en bonde regna som bebygd så lenge alt er under samme gårds- og bruks nr.? F.eks hvis huset og gårdsbygningen ligger i et lite hjørne av eiendommen, regnes da resten av utmarka og skogen som en del av den bebygde eiendommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utmark og innmark er to forskjelligeting.

Man kan bygge seg en koie i skogen( med tillatelse).

Men å bygge seg ei fjellbu er noe helt annet, jeg definerer da fjellbu som ei bu på snaufjellet.

Det er mange lover som kommer inn da, og ikke bare den du reffererer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 5. Tiltak som verken krever søknad eller melding

1. Bygninger og byggverk

a) Mindre frittliggende bygning på bebygd eiendom, hvor verken samlet bruksareal eller bebygd areal er over 15m2 , med mønehøyde inntil 3,0 m og gesimshøyde inntil 2,5 m. Bygningen kan ikke brukes til varig opphold for personer. Avstand til annen bygning på eiendommen må ikke være mindre enn 1,0 m.

Da har du nok rett i at det bare kreves tillatelse fra grunneier (evt egen tomt). Spørsmålet er hva som menes med bebygd eiendom? Blir f.eks. hele eiendommen til en bonde regna som bebygd så lenge alt er under samme gårds- og bruks nr.? F.eks hvis huset og gårdsbygningen ligger i et lite hjørne av eiendommen, regnes da resten av utmarka og skogen som en del av den bebygde eiendommen?

Dette høres veldig ut som vanlige regler for å sette opp bod i hagen. Jeg regner derfor med at bebygd eiendom skal interpreteres som tomten rundt husen eller en gårdsplass. Men ikke et stort naturområde som tilfeldigvis er i privat eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utmark og innmark er to forskjelligeting.

Man kan bygge seg en koie i skogen( med tillatelse).

Men å bygge seg ei fjellbu er noe helt annet, jeg definerer da fjellbu som ei bu på snaufjellet.

Det er mange lover som kommer inn da, og ikke bare den du reffererer til.

Det er like interessant å finne ut hva som er reglene for å bygge ei jaktbu eller skogskoie under tregrensa, så det er ikke nødvendig å begrense diskusjonen til ei fjellbu over tregrensa. Men jeg blir glad hvis du har noen lover å referere til (og ikke bare antagelser) angående bygging på snaufjellet. :roll:

Apropos snaufjellet, så er tregrensa mange steder i Nord-Norge så å si nede i fjæra. Jeg vil ikke dermed tro det er totalforbud mot all bygging.

Dette høres veldig ut som vanlige regler for å sette opp bod i hagen. Jeg regner derfor med at bebygd eiendom skal interpreteres som tomten rundt husen eller en gårdsplass. Men ikke et stort naturområde som tilfeldigvis er i privat eiendom.

Jeg er klar over at denne loven vanligvis brukes i slike tillfeller. Det er nettopp derfor jeg etterlyser hva som er definisjonen på "bebygd eiendom". Det holder ikke å regne med hvordan det skal tolkes. Jeg er ute etter den byråkratiske definisjonen på dette begrepet, helst med henvisning til en paragraf e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å ta kontakt med Plan og byggningstjenesten i den aktuelle kommunen. De burde gi deg fasiten. Det er de som skal godkjenne til syvende og sist.

Praksisen er sikkert forskjellig rundt omkring, men er de like restriktive som der jeg bor er nok veien ganske lang - å sette opp en koie ville vært helt umulig med mindre området var regulert for det.

Hadde stor glede av å følge med på 'Etaten' da jeg søkte om å bygge på huset sist høst :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sette opp et bygg inntill 60m2 uten søknad, men med byggemelding på egen grunn. Altså innmark.

Skog osv går som utmark. Der er det ikke lov til å sette opp ei "bu" uansett om det er i skogen eller langt inne på snaufjellet.

Nye bygg skal bygges i regulerte områder.

Hver kommune har noe forskjellig bestemmelser og har du behov for å sette opp ei bu på fjellet så er ingenting umulig. Du må ha en veldig god grunn uansett skog eller snaufjell. Og det er veldig stor forskjell på fjell i innlandet og ved kyst. Kyst ligger under tregrensa, men det er nok bestemmelser der også.

Hvis du ringer fylkesmannen så får du mere hjelp enn å ringe teknisk i kommunen.

Skulle du være så heldig å ha ei bu på fjellet så har du rett til tilskudd for å restaurere. Det har noe med kulturminner og du skal ikke gå i fjellet å se plankehauger som forfaller som også kan være fare for både dyr og klima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå engang slik at svært lite er tillatt i kongeriket... :wink:

Dersom du har hytte fra før kan du sette opp uthus e.l. ved hytta uten å søke, MEN du må sende byggemelding til kommunen. Kommunen har da en frist på 3 uker til å stoppe deg. Dersom du ikke hører noe er det bare å bygge!!

Når det gjelder å sette opp et byggverk, uansett størrelse, det være seg i skauen eller på snaufjellet, som et frittstående bygg, så kommer Plan- og Bygningsloven og gjeldende reguleringsplaner til anvendelse.

Da møter du vårt kjære ( :roll::wink: ) byråkrati. Da kan det være en fordel å være tålmodig av natur... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en paragraf som sier litt om hva som kan bygges uten tillatelse (søknad). Den er henta fra:

:roll:Forskrift om saksbehandling og kontroll i byggesaker. Kap. II. Tiltak som er unntatt fra byggesaksbehandling.

§ 5. Tiltak som verken krever søknad eller melding

1. Bygninger og byggverk

a) Mindre frittliggende bygning på bebygd eiendom, hvor verken samlet bruksareal eller bebygd areal er over 15m2 , med mønehøyde inntil 3,0 m og gesimshøyde inntil 2,5 m. Bygningen kan ikke brukes til varig opphold for personer. Avstand til annen bygning på eiendommen må ikke være mindre enn 1,0 m.

Da har du nok rett i at det bare kreves tillatelse fra grunneier (evt egen tomt). Spørsmålet er hva som menes med bebygd eiendom? Blir f.eks. hele eiendommen til en bonde regna som bebygd så lenge alt er under samme gårds- og bruks nr.? F.eks hvis huset og gårdsbygningen ligger i et lite hjørne av eiendommen, regnes da resten av utmarka og skogen som en del av den bebygde eiendommen?

Sorry folks.

Også en hytte der du ligger noen netter er "varig opphold". En overnattingsbu blir derved søknadspliktig.

Unntaket for bygg under 15 m2 gjelder uansett bare om tiltaket er i overenstemmelse med planstatus der du skal bygge. Stort sett er aktuelle tomter for denne type bygg beliggende i LNF (landbruks-natur- og friluftsområder) med byggeforbud utenom landbruksnæring (noe som til tider kan og har vært misbrukt av folk med tilkn. til landbruksnæringa...). Dermed blir ei overnattingsbu for jakt, fiske eller friluftsliv i strid med plan, og kan kun bygges om kommunen etter byggesøknad gir disp for tiltaket.

15 m2-regelen er dessverre egnet til å misforstås. Egentlig er den ment som disp fra de tekniske bestemmelesene, fordi man har regnet med at på et så lite bygg klarer selv ikke amatørene å gjøre så mye gæli at det blir farlig, større bygg har krav til godkjent prosjekterende, ansvarlig og utførende.

Dessuten - det er nok hytter i fjellet, selv om noen av de ulovlige byggene er ganske fine.

74oyvindbu_krymp.jpg

Sier ikke hvor, fant denne i sommer.

Det motsatte er steinbuer med fugeskum som mørtel, noe vi har eksempler på i Sunndalsfjella (heldigvis revet av en forbipasserende). De har en tendens til å samle mye søppel - SNO og fjellstyret kjørte nettopp ut 7-8 scooterlass på 150-200 kg hver fra fire buer i Sunndalsfjella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.