Gå til innhold
  • Bli medlem

Plassèring av 75mm binding


Koppen

Anbefalte innlegg

Skal montere 75mm bindinger med helwire på Åsnes Ingstad, men lurer på om det er noen som har dristet seg til å prøve annen plassèring enn standard?

I tilfelle hvor store avvik og hvilke egenskaper fikk dere forsterket? Det drøyeste jeg har hørt om var 12cm lengre bak!

Mine ski skal brukes allsidig, men det blir nok mest bortover.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Lenger bak??

Har sjøl Åsnes Breidablikk og der er bindingene (75mm) montert som anbefalt.

I løs eller dyp snø føler jeg skituppene "graver" seg ned, i motsetning til et annet par ski jeg har hvor bindinger er montert litt foran det som er anbefalt og heller "løfter" skia opp fra snøen. (Var det forståelig skrevet?)

Alt til sitt bruk selvfølgelig, men min erfaring sier at skal man på utsiden av sporet så bruker jeg ski med binding montert litt foran det som er standard. (Jeg har ikke wire på mine ski, og har ikke mye erfaring med det heller, om det har noe å si...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenger bak??

Har sjøl Åsnes Breidablikk og der er bindingene (75mm) montert som anbefalt.

I løs eller dyp snø føler jeg skituppene "graver" seg ned, i motsetning til et annet par ski jeg har hvor bindinger er montert litt foran det som er anbefalt og heller "løfter" skia opp fra snøen. (Var det forståelig skrevet?)

Dersom eg forstår rett, så er logikken heilt feil:)

Men dersom det er to ulike skipar, vil eg tru at det er ulik spenn i tuppen/framdelen av skia som gjer at paret med feilmontert binding oppfører seg som forklart, og ikkje at bindingen er plassert for langt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, heller i den retning selv. Monterte ordinært på høy plate (riser), hadde vel klart seg med 10mm uten at jeg ser noen bakdeler med den høye.

:)

mente at å montere en binding 12cm bak høres helt vilt ut.

+-2cm ifra anbefalt ville jeg holdt meg innenfor. ellers ville jeg valgt en annen ski som har egenskapene du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom eg forstår rett, så er logikken heilt feil:)

Men dersom det er to ulike skipar, vil eg tru at det er ulik spenn i tuppen/framdelen av skia som gjer at paret med feilmontert binding oppfører seg som forklart, og ikkje at bindingen er plassert for langt fram.

Tror jeg skjønner hva du mener afe, og jeg burde vel legge til i det jeg skrev at det spørs litt hvor og hvordan man som regel bruker skia. Jeg bruker skia mye i turer hvor det ofte kan være dyp snø og må derfor bruke skia som truger. Det er da jeg har fordel av å løfte skituppen når benet løftes, grunnet en binding litt foran det "normale". Ved utforkjøring eller hardere føre kan bindigen sikkert plasseres litt bakenfor det "normale". Det er nå hvertfall min erfaring, og sånn skia er nå så er jeg knallfornøyd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skjønner hva du mener afe, og jeg burde vel legge til i det jeg skrev at det spørs litt hvor og hvordan man som regel bruker skia. Jeg bruker skia mye i turer hvor det ofte kan være dyp snø og må derfor bruke skia som truger. Det er da jeg har fordel av å løfte skituppen når benet løftes, grunnet en binding litt foran det "normale". Ved utforkjøring eller hardere føre kan bindigen sikkert plasseres litt bakenfor det "normale". Det er nå hvertfall min erfaring, og sånn skia er nå så er jeg knallfornøyd:)

OK, det gav i alle fall meining ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mente at å montere en binding 12cm bak høres helt vilt ut.

+-2cm ifra anbefalt ville jeg holdt meg innenfor. ellers ville jeg valgt en annen ski som har egenskapene du er ute etter.

Jeg forstod det (jeg heller i den retning at det er galskap selv), men jeg tror det er noen som har gått glipp av overskriften din. Det var helt greit forklart det øvrige i første innlegget ditt også.

Jeg var ikke ute etter andre egenskaper enn skiene har, lurte bare på om noen hadde vært dristige nok til å avvike fra normalen og eventuelt høstet noen fordeler av det.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett for all del ikke bindingen lenger frem. Skia blir håpløs å svinge med. Tenk å skulle presse ut bakskia i en plog eller sving med bindingen lenger frem. Resultatet er at skia går rett frem.

Motsatt: Står den lenger bak trykker du bakskia lettere ut. Man får også tuppen lettere opp i løssnøen når det går utfor, men som nevnt over her blir tuppen vanskeligere å løfte ut av snøen på vei oppover..

Min største anke mot å flytte mer enn et par-tre cm er allikevel at det blir veldig galt i forhold til smørelomma på skien. Kortfellen vil for eksempel ikke ligge i smørelomma lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.