Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til vinterjakke


largim

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 21 år og jeg har planer om å kjøpe meg en vinterjakke for å holde meg varm på de kaldeste dagene,men bare til daglig bruk, ikke fjellturer eller lignende, men hater å fryse. Har tidligere hatt den vanlige Bergansmodellen, til rundt 2300 tror jeg, men er lysten på noe nytt.

Ønsker derfor gjerne tips til varme vinterjakker, enten det er parkas eller dunjakke spiller liten rolle. Med pris tenker jeg på rundt 2500-3000.

Får også 30 % på antonsport, og noe lignende på XXL (varierer litt på innkjøpspris), så i de butikkene kan gjerne prisen være maksimalt 4200, slik at prisen etter rabatt blir ca 3.000.

Takk på forhånd for alle svar, trenger virkelig tips til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderer også å betille fra USA (har en kompis som bor i USA som snart skal hjem, så kan sende innenlands). Er det noen som vet om noen pålitelige forhandlere med godt utvalg av vinterjakker? Tenker her først og fremst på The North Face og Canada Goose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet mye på backcountry.com, og vært fornøyd med det. De har veldig mange merker, inkludert Canada Goose, TNF og Peak Performance. I tillegg er de eneforhandler for Norrøna i USA.

Kjøpte 2xFalketind down derfra for et par år siden, de kostet da 1200kr og 1800kr!!

Skal jeg anbefale en veldig bra allround vinterjakke, så må det bli Peak Performance Air Down.

Den har kraftig ytterstoff, tåler regn og sludd uten problemer. Gode løsninger med lommer, varm hette, lufteglidelåser under armene osv.

I tillegg er den mye finere enn de fleste dunjakker som ofte har et mer sportslig preg enn Air Down. Den koster vel 4000kr, så gjennom anton bør den ligge rett over 3000kr.

Var selv en runde i butikker og prøvde jakker i dag, Peak BL down og Norrøna Trollveggen down. Likte Peak BL klart best, og kommer til å bestille den fra Backcountry.com selv om den er en knapp tusenlapp dyrere enn jakka fra Norrøna.

orig_g25934040_050.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil ikke denne Peak-jakken bli litt kald? Har allerede en Bergans med 700 fill power, ser at Peak bare er nede på 650. Vet at det ikke har alt å si, men synes dette virker litt lite. Vil ha en jakke som er varmere enn den tradisjonelle Bergans, hvis ikke kan jeg bare holde meg til den.

Ser også at antonsport har tilbud på TNF sin McMurdoch parkas, noen som har denne og vet hvor varm den er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den er ikke kald i det hele tatt. Har brukt den i flere minus med bare t-skjorte under. Etter jeg kjøpte den har jeg brukt CG-jakka minimalt.

Man skal ikke henge seg så mye opp i fill power når vekt ikke er en viktig faktor. Er fill power lavere, så bruker man bare mer dun for å oppnå samme isolerings-evne. På en lettvekts dunjakke er fillpower veldig viktig, men på en parkas ol. så spiller det ikke så stor rolle.

Til sammenligning har Canada Goose Heli Arctic 625 cuin fill power, og den er i alle fall ikke kald!

Denne jakken er heller ikke så dum, jeg har prøvd den på men eier den ikke.

http://antonsport.no/s/p.aspx?pid=7105&cid=1078&vid=19593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, valget falt på North Face Himalayan Parka som G-sport har på tilbud til 3499,- på nettet, 100 kr i frakt. Koster egentlig 5999,-.

http://www.gspot.no/Produkt/255343(BC_2)/the-north-face-himalayan-jakke-herre/

hadde ikke vært lurere å kjøpe på xxl hvis du får til innkjøpspris? Mener jeg sjekka inn prisen på denne jakka sist jeg jobba, og var ikke så gæærnt, 2500 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke for innkjøpspris. Har en kompis som jobber i XXL, og ba han sjekke hvilken pris han kunne gi meg på den. Da sa han at han ikke kunne fikse den noe billigere enn det den var på tilbud til, og at han vanligvis fikk ca 30 %.

Kan ikke tenke meg at en jakke til 6000 får han for 2500, men jeg kan selvfølgelig ta feil. 2500 kan jo være uten mva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke for innkjøpspris. Har en kompis som jobber i XXL, og ba han sjekke hvilken pris han kunne gi meg på den. Da sa han at han ikke kunne fikse den noe billigere enn det den var på tilbud til, og at han vanligvis fikk ca 30 %.

Kan ikke tenke meg at en jakke til 6000 får han for 2500, men jeg kan selvfølgelig ta feil. 2500 kan jo være uten mva?

Selges jo for 3499 eller noe?

Og hvis han jobber i XXL får han innkjøpspris x1.4

Mener jeg sjekka dette for noen dager siden, jobber der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den selges for 3499 nå, men tror dette bare er for å bli kvitt de siste i rød, da sort er utsolgt over hele byen. Alle andre butikker har vanlig pris på 6.000.

Men hvis innkjøpspris er 2500, og så x1,4, så blir det 3500. Og de er utsolgt for sort i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Equipment Greenland Alti Jacket er dagens røver på sportsnett. Noen som vet hvordan den er i forhold til TNF Himalayan Parka?

Hei.

Har ikke prøvd begge utendørs men mener disse to stiller i samme klasse.

Jeg har hatt ME Annapurna i flere år og er meget fornøyd. Det eneste jeg innimellom har tenkt på er at en kunne kanskje ha vært litt lengre i ryggen. Det er både ME Greenland og TNF Himalaya.

Her er linker til tester av begge jakkene:

TNF: http://www.klikk.no/helse/friluft/article533448.ece

og

ME: http://www.klikk.no/helse/friluft/article543779.ece?service=tips

Dersom du trenger en verstingdunjakke: Løp og kjøp på dagens røver er nå mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har ikke prøvd begge utendørs men mener disse to stiller i samme klasse.

Jeg har hatt ME Annapurna i flere år og er meget fornøyd. Det eneste jeg innimellom har tenkt på er at en kunne kanskje ha vært litt lengre i ryggen. Det er både ME Greenland og TNF Himalaya.

Her er linker til tester av begge jakkene:

TNF: http://www.klikk.no/helse/friluft/article533448.ece

og

ME: http://www.klikk.no/helse/friluft/article543779.ece?service=tips

Dersom du trenger en verstingdunjakke: Løp og kjøp på dagens røver er nå mitt råd.

Det ser ikke ut til at ME jakka har integrerte mansjetter med tommelfingerhull som TNF har. Kunne tenke meg å ha det. Når det er sagt så tror jeg TNF i svart/XL er utsolgt over alt til den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg ikke glad i lange mansjetter, så for meg så var det et pluss ved ME.

Det ble ME på meg og jeg fikk den i posten i går. Ble overrasket når jeg hentet den svære pakken på posten (størrelse XXL)! Nesten som en halv vintersovepose . Litt skuffende at den ikke kan pakkes i sin egen lomme og det fulgte heller ikke med pakkepose til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.