Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke fra Helsport: Kvitfjell


Geb

Anbefalte innlegg

Annonse

med dunjakker er det er par ting ä passe pä:

kvitfjell for eks har 500 dun med fordeling 80/20 av fun og fjär.

500 er en rimelig lav verdi.. hvis du bare trenger en dunjakke til hverdagen som er varm holder denne helt sikkert. hvis vekt/varme forholdet er det viktigste for deg er dette ikke jakken for deg.

hvis du vil lese mer om skalaene for dun: http://www.phdesigns.co.uk/techdown4.php

personlig kjöper jeg ikke dun under 700 i jakker og 600 i soveposer med en fordeling pä minst 10/90.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv denne jakken på xxl, og er strålende fornøyd. Har jo ikke fått testet den i skikkelig kaldt vær enda, men det virker som ei veldig robust og god jakke. Det er ikke den tykkeste jakken, omtrent som bergans dunjakkene tenker jeg, men den er nok absolutt bra nok for norske vinterforhold. Ellers er den ganske "normal" i størrelse.. er selv ca 179cm høy og snaut 90 kg tung, og jeg kjøpte large. Da er den et hårstrå for stor, men ikke plagsomt stor. Greit å ha muligheten til å ha noe under også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Hofstad. Kjøp heller en Primaloft One jakke (eller med et annet godt syntetisk fyll), enn en dunjakke med lav kvalitet. Vekten er den samme, men syntetjakkene tåler mer røft bruk og noe mer fuktighet. En god dunjakke er derimot verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til denne prisen kan jeg ikke se at det blir bomkjøp uansett, siden jeg trenger en vinterjakke til hverdagsbruk uansett. Hvis det viser seg at jakken er fullt brukbar til fjellturer også er det bare positivt.

Selv om dunkvaliteten er 500 kan den vel isolere like godt som dun av f.eks 700? Så lenge det er tilstrekkelig mengde med dun..? I mitt tilfelle bryr jeg meg ikke så mye om jakkens totalvekt.

Har prøvd å undersøke litt med disse forskjellige dun-begrepene, og syns det er forvirrende når det kun oppgis hvor mange kubikktommer en ounce fyller, og ikke den totale dunmengden?

F.eks blir det vel mere volum som kan varmes av 100 gram med 500 dun enn hvis det er 50 gram med 700 dun?

(tallene tok jeg bare som eksempel)

Og brukes det vanligvis amerikanske enheter, er det ingen standard etter SI-systemet? Mener å ha lest det et sted, at det er forskjellige standarder ute å går, bare for å gjøre forvirringen total?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke vekt er viktig så er det ingen grunn til å kjøpe dunjakke. Er mange ulemper med dun. Om den blir våt så isolerer den ikke. Vanskeligere å få vasket, blir en klump men kan ha hell med tørketrommel. En del dunjakker er ganske skjøre da de er laget for å være så lette som mulig. Gode å ha på seg er de jo :)

Men du finner kanskje ikke noe bedre jakke til 1500kr uansett. Ser at jakker foret med Primaloft One ligger høyt i pris de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til denne prisen kan jeg ikke se at det blir bomkjøp uansett, siden jeg trenger en vinterjakke til hverdagsbruk uansett. Hvis det viser seg at jakken er fullt brukbar til fjellturer også er det bare positivt.

Selv om dunkvaliteten er 500 kan den vel isolere like godt som dun av f.eks 700? Så lenge det er tilstrekkelig mengde med dun..? I mitt tilfelle bryr jeg meg ikke så mye om jakkens totalvekt.

Har prøvd å undersøke litt med disse forskjellige dun-begrepene, og syns det er forvirrende når det kun oppgis hvor mange kubikktommer en ounce fyller, og ikke den totale dunmengden?

F.eks blir det vel mere volum som kan varmes av 100 gram med 500 dun enn hvis det er 50 gram med 700 dun?

(tallene tok jeg bare som eksempel)

Og brukes det vanligvis amerikanske enheter, er det ingen standard etter SI-systemet? Mener å ha lest det et sted, at det er forskjellige standarder ute å går, bare for å gjøre forvirringen total?

du har mye rett i det du sier.. hvis ikke vekten er sä viktig er nok dette sikkert en flott jakke(har ikke prövd den selv).

kort forklart er dette med 500 eller 800 osv slik: du trenger mindre 800 for ä fä samme varme som en med 500, man kan da med andre ord fä en lettere og tynnere jakke med 800 dun som holder deg like varm som en ganske sä tykk jakke med 500.. jeg tror ikke det er slik at tallene er proposjonale, dvs at 800 ikke er dobbelt sä "bra" som 400 for eks, men 500 er rimelig lavt for ä komme fra et renovert Outdoorfirma.

Men som flere sier, hvis vekt ikke er viktig for deg kan det hende at du heller vil ha en PRIMALOFT(kunstdun), da disse ikke har noen av de negative sidene som dun har, men er svärt varme.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg avventer litt likevel, får heller være på utkikk etter tilbudspriser på varme jakker. :lol:

Jeg har fått inntrykk at 500 er en relativ lav verdi, som også Hofstad nevner.

Fant ut i går at Bergans Dyna dunjakken har 650, og jeg såg egentlig ikke for meg å ha lavere isolasjon enn Dyna.

Men fint hvis dere tipser om gode tilbud. :D Følger også jevnlig med på den tråden her om "Røverkjøp og gode tilbud etc.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ikke lang tid før jeg ble utolmodig og kjøpte meg dunjakke likevel; men det er annen modell..

Skittfiske.no har gode tilbud på "Summit"-jakken til helsport: http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55734

Må si dette var et solid prisavslag! XXL har den vel til veiledende pris, såvidt jeg kan se. Så får jeg håpe at jeg ikke har bommet på størrelsen da jeg bestilte, jeg kommer meg (som oftest) inn i medium-størrelser, men siden dette var en dunjakke valgte jeg large, så kan jeg få den utenpå andre klær, det er vel litt av poenget med dunjakker? Man skal ikke trenge å ta av seg annet yttertøy for å få på seg dunjakken..?

EDIT:

Kan jo legge til at om noen har prøvd Helsport Summit er det fint om dere skriver hva dere syns om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ikke lang tid før jeg ble utolmodig og kjøpte meg dunjakke likevel; men det er annen modell..

Skittfiske.no har gode tilbud på "Summit"-jakken til helsport: http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55734

Må si dette var et solid prisavslag! XXL har den vel til veiledende pris, såvidt jeg kan se. Så får jeg håpe at jeg ikke har bommet på størrelsen da jeg bestilte, jeg kommer meg (som oftest) inn i medium-størrelser, men siden dette var en dunjakke valgte jeg large, så kan jeg få den utenpå andre klær, det er vel litt av poenget med dunjakker? Man skal ikke trenge å ta av seg annet yttertøy for å få på seg dunjakken..?

EDIT:

Kan jo legge til at om noen har prøvd Helsport Summit er det fint om dere skriver hva dere syns om den.

Kjøpte også "Summit" fra skittfiske for noen uker siden. knalltilbud på en knalljakke! Varm, lett og meget komprimerbar(følger med komprimeringstrekk).

Jeg bruker normalt M og valgte M i denne også, sitter som et skudd. Får den utenpå skallbekledning hvis nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker normalt M og valgte M i denne også, sitter som et skudd. Får den utenpå skallbekledning hvis nødvendig.

Hentet nettop jakken på posten, den var overraskende lett! (men jeg har jo som sagt ikke hatt noen dunjakke før)

Er glad for at jeg valgte large, har prøvd den både med og uten ekstra jakke under. Og den passer i begge tilfellene. :wink:

Medium tror jeg ville blitt for lite med ekstra jakke under, og XL ville definitivt blitt for stort dersom jeg skulle brukt dunjakken uten annen jakke under.

Men nå har det seg slik at den lille vinteren som kom til Bergen har forsvunnet igjen, men 10 plussgrader og regn ute må jeg nok vente litt med å få brukt jakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.