Gå til innhold
  • Bli medlem

hvordan kler vi oss?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

hei.. noen som kan hjelpe meg med å sett opp hvordan vi kler oss på en fjelltur på vinteren... ålså fra inderst til ytterst? fint hvis dere svarte fort :D på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
hei.. noen som kan hjelpe meg med å sett opp hvordan vi kler oss på en fjelltur på vinteren... ålså fra inderst til ytterst? fint hvis dere svarte fort :evil: på forhånd takk!

Hei ! Du skal slå opp på www.turistforeningen.no eller www.dntoo.no så finner du utstyrslister både for sommer- og vinterturer. De fleste har en tendens til å ta med seg for mye de første gangene de drar. På den annen side er det viktig å ha med seg det som er nødvendig, spesielt når det er dårlig vær og føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke så lett å svare, det er ganske avhengig av turtype. Skal du foreksempel overnatte ute, skal du drive aktivitet med høy eller intensitet, skal du til svært kalde strøk, etc?

Dersom du ikke skal ut på en ekstremtur men en rolig skitur i normale vintertemperaturer, ville jeg satset på dette oppsettet mens du er ute og går:

ullundertøy innerst (inkludert trøye med høy hals)

relativt tynt isolerende lag på overkroppen f.eks lett ulltrøye + en fleece eller genser og lange fleece underbukser i sekken

medium lett gore-tex dress (ikke de variantene laget for alpin/snowboard), inkludert en god hette

lette skihansker til milde dager +solide vindvotter med tykk innervott for de kalde

en tynn lue eller et pannebånd for milde dager + en tykk for kalde dager

skjerf eller løs hals

Da mener jeg du er rustet for ganske mange forskjellige værtyper i fjellet, inkludert sludd og regn

For at du ikke skal svette for mye i klærne er det viktig å være bevisst på å

regulere både intensitet og ventilasjon underveis. Gjennonsvette klær er ikke behagelig når du skal raste eller ha pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Turistforeningen sitt forslag til vintertøy har noko for seg. Om vinteren går ikkje eg på overnattingstur, og avstår frå lange fjellvandringar åleine på vinteren. Dagsturar derimot er greitt åleine på ski, når ein veit kva ein gjer. Er det skikkeleg kaldt, går eg med vadmelsdressen min, med ein skikkeleg tjukk og tung jakke og bukse, som eg kjøpte i romsleg storleik då eg budde nordaførr. Dette er for tungt å hanskast med på overnattingsturar, men genialt på ein dagstur, med lettare sekk. Nett no er det juni, så eg vonar at vinteren held seg unna ei lita stund til...............

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ullundertøy eller netting+ullundertøy, kun netting eller super dersom det er varmt

Membran skallbukse ("vantett, vindtett, pustende")

Membran jakke (helst ikke fora, enten skall eller tynt nettinglag på innsiden)

Grilldressjakke (bruker dette ved høy intensitivitet, f.eks. topptur)

Grilldressbukse (dersom det er varmt og enkel mulighet for bukseskift)

Tynne hansker, pustende stoff

Tynn lue, pustende stoff

Varme hansker/votter, membran

Varm lue, mountain cap e.l., membran

Ekstra mellomlag, f.eks. fleece eller ull

Sokker i ull, evnt kunststoff

Boxer i kunststoff

Balaklava, ansiktsmaske, buff e.l. for ekstra beskyttelse hals og ansikt

Solbriller+goggles

Hender jeg tar med undertøyskift og håndduk for å tørke svette.

Foretrekker lette klær når det er varmt og høy intensitivitet. En goretex jakke vil aldri måle seg med en lett grilldressjakke til dette bruket, uansett hvor mange luftemuligheter og dill dall den har.

Vet at det finnes en del gamle travere som trasker rundt i røde bomullsdresser, helst med jakka/anorakken hengende ned til knærne. Det er sikkert ypperlig for romantikere som tar seg god tid og har sånn passe intensitivitet hele tiden, men til mitt bruk er det nok bedre med min kombinasjon. Tror faktisk ikke jeg bruker et plagg i bomull lenger på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.