Gå til innhold
  • Bli medlem

"Dagbok" - Bok om 2000 m topper


morten

Anbefalte innlegg

Yes..

Jeg fikk tak i et eksemplar av boka.

Den var mye tykkere enn jeg hadde forventet..

Men for ei bok.

Fantastisk.

Mange dager med lesing foran meg i jula nå.

Kanskje jeg får prøvd meg på en 2000-metring i løpet av 2007. Det hadde vært noe.

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

2k hysteriet brer om seg enten du vil eller ikke. Nå har snart hver eneste hytte i Jotunheimen kommersiell føring til omkringliggende 2k topper enten de er middels enkle eller krevende.

Stemmer det, ja men hvor mange har råd med å punge ut 600kr for å bli ført opp på en topp (av den mest kjedelige vei), en topp man kan gå aleine gratis, og ha en flott tur av en mer spennende vei.

Nettopp i det stykke ser jeg "Norges Fjelltopper over 2000m" som ett stort skritt på rette veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Stemmer det, ja men hvor mange har råd med å punge ut 600kr for å bli ført opp på en topp (av den mest kjedelige vei), en topp man kan gå aleine gratis, og ha en flott tur av en mer spennende vei.

Nettopp i det stykke ser jeg "Norges Fjelltopper over 2000m" som ett stort skritt på rette veien.

Hysteriet brer seg ja. Men for mange av de nye interesserte tror jeg det er en del som henger seg på "mote bølgen" fordi det er in. En som betaler for å komme seg opp på alle toppene vil jo aldri klare å bli selvstendig i fjellet. Og for andre nye blir fjellet mer og mer en arena for stress og jag samt suget etter å være ekstrem. Jeg for min del respekterer mest de som har årelang erfaring, har brukt god tid på turene, husker mye og kan mye om geografien og historien om de forskjellige områdene. At man er ofte på tur er jo ingen bakdel, bare man gir seg selv tid til å etterstudere og mimre om turen så den virkelig setter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som betaler for å komme seg opp på alle toppene vil jo aldri klare å bli selvstendig i fjellet. Og for andre nye blir fjellet mer og mer en arena for stress og jag samt suget etter å være ekstrem. Jeg for min del respekterer mest de som har årelang erfaring, har brukt god tid på turene, husker mye og kan mye om geografien og historien om de forskjellige områdene. At man er ofte på tur er jo ingen bakdel, bare man gir seg selv tid til å etterstudere og mimre om turen så den virkelig setter seg.

Enig! For å bli selvstendig i fjellet må en ta opp noen utfordring. Men der må da noen erfaring med i sekken.

De første kunnskaper i fjellet fikk jeg på brekurs og klatrekurs. Det var 1966-67, men siden er det blitt mange flotte fjellture i Norge.

Jeg har også blitt med på noen Bre- og Toppture med DnT, med jeg ble lei ved noen turleder som bråket på meg når jeg ikke hadde lyst på å gå den mest kjedelige veien. Deretter har jeg gått aleine, og i grunnen vært ganske fornøyd med det.

Jeg går bare i pent vær og bruker gjerne mye tid på turen.

Tinderangel er saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne,

I jula las eg litt i gamle DNT-bøker og såg bilete som du hadde tatt frå ein bretur (brekurs?)! Det var vel kanskje ei av årbøkene rundt 1966/67, stemmer ikkje det?

Stemmer det! I årboken for 1967 fikk jeg med to bilder på side 194 og 208, begge fra Blåisen ved Finse, og jeg var på brekurs.

Det var fra 1966, første gang jeg var i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefalle nybegynnere som har vært med på noen fellesturer om å bare prøve og gå turer alene. Selvsagt ikke for tekniske turer i starten. Men begynner man først å gå turer alene tar man til seg erfaringer utrolig fort. Bre og klatrekurs er helt sikkert fint å ha med seg, men det funker også med egenstudier sammen med venner. Men står man alene og ikke kjenner noen med erfaring, er nok et kurs å anbefalle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har vi mer eller mindre latt oss overtale til å trykke opp et lite 3. opplag av denne boka. Det har vært mye etterspørsel jevnt i det siste samtidig som fenomenet ting tar tid virkelig har blitt veldig åpenbart for oss.

Opprinnelig plan var å komme med 2. utgave i en litt annen form i 2009 fordi vi ikke ønsker det skal gå for lang tid uten tilstedeværelse i markedet, men nå som det blir et 3. opplag kjøper vi oss tid, og kan kanskje vente til 2011 eller noe sånt med 2. utgaven.

Det er fortsatt etter min mening en del løse tråder og ting som er litt for ufullstendig for at jeg skal kunne være helt fornøyd med nåværende manus. Det blir heller ikke tid til å gjøre endringer i manus utover å flikke litt på noen kartutsnitt, bytte ut noen få bilder. Å omarbeide tekst og sideflyt på bakgrunn av topper som har endret status eller kommet til blir ikke aktuelt. I stedet blir det 4 sider med bl.a. en del tilleggsinformasjon både om nye sikre og "sikre" 10m pf topper og kandidater.

Vi håper at folk i kartverket i løpet av noen år skal få ferdigjort analysearbeidet av nytt fotomateriell slik at en del høyder kan korrigeres og ny informasjon om skardybder kan tilkomme.

Vi har bare bestemt oss 95% men må ta avgjørelsen i løpet av helga for å rekke alle frister for utgivelse før fellesferien.

Det blir i tilfelle et opplag på bare 2.000 eksemplarer, noe som gir en relativt høy stykkpris, men å sitte på tonnevis med Fjelltopper i åresvis har vi verken plass eller råd til så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kult Morten. Synd garasjen ikke er ferdig da, for da hadde dere sluppet og hatt gangen full av bøker igjen :?

Skal det bli en lettere utgave, en hendig pocketbok med mikroskrift? Det hadde vært noe, en bitteliten bok å ha i ene lomma + et forstørrelsesglass i andre lomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.