Jump to content

Forskjell på .22 Hornet og Vierling

jm

Recommended Posts

Annonse

Så vidt jeg vet så er en Vierling et våpen med fire løp og ikke et patronkaliber.

Slike våpen har gjerne 2 haglløp og 2 rifleløp i forskjellige kaliber.

Antar at det er Vierlingen som har et løp i nevnte kaliber.

Det er nok 25 år siden jeg leste om det, men tror ikke jeg er helt på jordet.

sakset fra ett annet forum

The .22 WCF came first. It was nominally .228 bore diameter. The "Vierling" was a German "modernized" .22 WCF. Bore dimensions varied depending upon who made them (sound familiar? ) The .22 Hornet was an American "modernized" .22 WCF with an original bore diameter of .223" and later changed to the American "standard" for .22 centerfires of .224" bore diameter.

The velocity differences were considerable between the three cartridges. The WCF was a black powder cartridge, the Vierling was of "intermediate" velocity whereas the Hornet was of "high velocity" ( 2600 fps with a .45 gr bullet, today).

Vierling er faktisk en egen patronkaliber, men nå nærmest ut av bruk (se phaser's svar). Arvet selv en slik rifle og ble meget overrasket når jeg oppdaget at det krevde en annen patron enn 22.Hornet. Takk likevel for responsen!

Så vidt jeg vet så er en Vierling et våpen med fire løp og ikke et patronkaliber.

Slike våpen har gjerne 2 haglløp og 2 rifleløp i forskjellige kaliber.

Antar at det er Vierlingen som har et løp i nevnte kaliber.

Det er nok 25 år siden jeg leste om det, men tror ikke jeg er helt på jordet.