Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke (dress)/ Topptur- jakke (dress)


OES

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg fryser når jeg når "toppen" av topputrene mine og ønsker nå å kjøpe en lett dunjakke, eventuellt dress.

Har vært på en del toppturer vinterstid, der andre har tatt frem sin lette kompakte dunjakke mens jeg har måtte rusle ned, p.g.a. kulden.

Triggeren nå, er at jeg skal forsøke meg på Kilimanjaro i August, men jeg trenger uansett en slik jakke/dress.

- Første jeg må bestemme meg for, er om jeg skal ha jakke eller en hel dress. Er det noen som har kommentarer/tips på dette?

- Jeg er blitt særdeles begeistret for soveposene til mountain equipment og kunne tenke meg (vurderer) og kjøpe noe i fra denne produsenten. Noen som har erfaring med denne leverandøren innen dun- jakke/dress? Eventuellt en mye bedre alternativ?

Oppsummering

*Den bør være lett.

*Den bør være varm.

*Relativt lite pakkvolum.

Den skal brukes bare på "toppen" og som "hvile-jakke", og trenger ikke være utpreget slitesterk.

Estetisk design og pris er ikke så nøye for meg.

Da jeg ikke har eid en slik jakke (dress) før, ser jeg, at jeg kan overse eventuelt andre viktige tekniske parameter?

Håper noen kan gi meg noe veiledning og råd.

Erling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har annapurma fra ME. Storfornøyd med den. Den er igjen veldig varm, ca 1kg, men er ikke ille når komprimert. Hvis du søker på dette temaet vil du nok finne mange bra emner. Er nok en del "høyfjells-taster" her på forumet, som tidligere har vært på Kilimanjaro som kan komme med mer direkte tips.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Kilimanjaro i Desember/Januar, og jeg hadde med meg en enkel, men god og varm Bergans Dunjakke.

Litt av problemet med toppturer er vel at vi skuffer på køl på vei mot toppen, blir fuktige av svette, og så begynner å fryse når vi står/sitter stille og nyter utsikten på toppen. Det er liten grunn til å tro at du kommer til å svette noe særlig de siste etappene på Kilimanjaro, med mindre du kler deg noe voldsomt. Tempoet er såpass rolig at man ikke blir særlig andpusten, i så fall kommer nok det mer av høyden enn av tempoet. Dette betyr imidlertid ikke at du ikke kan komme til å fryse på toppnatten. Så en dunjakke er absolutt å anbefale. Jeg ville også vurdert å ha den lett tilgjengelig slik at du kan ta den på i pausene på vei oppover på toppstøtet. Begynner man å fryse er det vanskelig å gå seg varm igjen (på grunn av det rolige tempoet), så det er mange som nok har hatt kalde opplevelser på fjellet.

Jeg har brukt min mest som hvilejakke i camp på flerdagers ski- og fjellturer, og på Kilimanjaro, men også på toppturer hvor jeg vet det vil bli lange opphold på toppen eller gode og lange matpauser i ei snøfonn underveis. Min filosofi har vært at jeg heller skal kjøpe ei billig jakke som kan brukes mye og stappes ned og opp av sekken i hytt og vær, uten at jeg trenger bekymre meg for å ødelegge "den rådyre jakka". Derfor kjøpte jeg Bergans jakka på tilbud før jul, og er mer enn godt fornøyd med den. Ulempen er at den er stor og tykk, men til gjengjeld er den utrolig god og varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt denne jakken som jeg er veldig fornøyd med. Meget bra vekt/varme forhold.

http://www.phdesigns.co.uk/product_info.php?cat=110&products_id=159

Jeg har kjøpt den til å bruke på tur, dvs. stappe inn og ut av sekken. Til nå har jeg bare brukt den på vinterturer og da er den varm nok. Kanskje holder det med en lettere jakke på sommeren? Du bør kjøpe en jakke som er såpass lett at du alltid er motivert å ta den med.

Ang. dundress: det pleier å være nok dunbukser på salg på bruktmarkedet. Det kan derfor være at man ikke bruker dem så mye som man hade tenkt på forhånd. Jeg pleier å ta på en vindtett regnbukse når jeg skal hvile og ønsker varme bein. I påsken var jeg varm nok med dunjakke, regnbukse og vindlue på en fjelltopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest PaperCut
Jeg har kjøpt denne jakken som jeg er veldig fornøyd med. Meget bra vekt/varme forhold.

http://www.phdesigns.co.uk/product_info.php?cat=110&products_id=159

Jeg har kjøpt den til å bruke på tur, dvs. stappe inn og ut av sekken. Til nå har jeg bare brukt den på vinterturer og da er den varm nok. Kanskje holder det med en lettere jakke på sommeren? Du bør kjøpe en jakke som er såpass lett at du alltid er motivert å ta den med.

Ang. dundress: det pleier å være nok dunbukser på salg på bruktmarkedet. Det kan derfor være at man ikke bruker dem så mye som man hade tenkt på forhånd. Jeg pleier å ta på en vindtett regnbukse når jeg skal hvile og ønsker varme bein. I påsken var jeg varm nok med dunjakke, regnbukse og vindlue på en fjelltopp.

Jeg ser meg også om etter en "toppturjakke" - og jakken det er referert til i linken over er jo meget lett og kompakt med sine 450g. Spørsmålet er om jeg like gjerne kan gå for den enda lettere varianten fra samme leverandør, "Alpine Ultra" på 330g.

http://www.phdesigns.co.uk/product_info.php?cat=110&products_id=314

Noen som har tanker om forskjellen på disse to? Jeg finner ikke info om det er cuin US eller EU de oppgir. 900 er jo meget bra uansett.

Edit: jeg ser nå at Alpine ultras vekt er ex. hette... så da er vel Yukon en ganske klar bestekandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de turene som nevnes er det vel greit med en fullverdig, lett dunjakke med hette, jeg har en sånn sak fra Patagonia, kjøpt for en snau tusenlapp med 650 fillpower. Men den blir ofte vel stor å ta med i dagstursekk for lettere toppturer, og den er også godt slitt nå etter 5 år. Siste nyinvestering ble noe lett som kan være med året rundt, og egentlig erstatte ullgenser/hiloft fleece. Enter Klätttermusen Liv. Jeg venter fortsatt på pakken, men det er sikkert noen her inne som kan komme med brukserfaringer. Til "norske" forhold er den midt i blinken, kanskje bortsett fra bikkjekalde turer rundt nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldress vil jeg i allefall ikke anbefale til den bruken du skisserer OES. Dunjakke og dunbukse (eller fiber) er mer fleksibelt. Spørsmålet er vel hvilken jakke du skal velge.

Jeg har en superlett Klattermusen Liv (290g) og tung og lang Sir Joseph Expedition 8000long jakke (1140g). Jeg har også to fiberjakker som er ca like tykke, men den ene går langt ned på rumpa og har en skikkelig hette. Lange jakker, med god hette, varmer mye mer enn en korte jakker som Liv. Veldig mange lettere jakker er for korte som varmejakker etter min mening. Tunge jakker som Anapurna og Expedition er lagd for heftig vinterbruk (-20 og kaldere), og det tror jeg ikke du har bruk for. Jakka kan godt være lett. Lette jakker er også mer komprimerbare. Jeg vet ikke hvilkene av de lette modellene som er lengst.

http://www.klattermusen.se/produkt.php?lang=SE&curr=NOK&id=51&modell=Unisex&produktGrupp=Varmande&produktKategori=Jacka

http://www.sirjoseph.cz/produkty/8000-long.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.