Gå til innhold
  • Bli medlem

Satelitt Telefon


Anbefalte innlegg

Hei folkens

Jeg har en liten problemstilling før min 14 dagers lange tur starter.

For sikkerhets skyld, så kan det være fint å ha en satelitt telefon. Men jeg ser jo at en slik koster 10.000 +++.

Jeg for min del, syns dette er mye penger å bruke på noe som blir brukt én gang per år. Finnes det noe "reserveløsning" på dette?

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Før du går eventuelt til innkjøp av sat-telefon bør du tenke på noen vesentlige momenter.

Hvor går turen? Etter min mening er ikke stat-telefon nødvendig sommerstid i Norge, om man går sammen med noen eller man befinner seg ca en dagsmarsj fra nærmeste sivilisasjon alene.

Som nevnt i forrige punkt, tid på året er avgjørende. Om noe går galt og man er alene på vintertur, er tiden kritisk. En sat-telefon kan være en god sikkerhetsforanstaltning.

Meld fra hvor du går! Gi en så godt som mulig detaljert planlagt rute med en deadline for siste kontakt til noen du kjenner. Kanskje kan du også ordne med innlagte sjekkpunkt hvor du på forhånd vet at det er dekning slik at du kan sende OK-sms på mobilen.

Ebay er friluftslivmennerskers utømmelige depot:) Her kan du gjøre røverkjøp. Vær imidlertid oppmerksom på at de ulike satelitt-telfonopperatørene har ulik dekning og de dyreste er naturlig de mest pålitelige med tanke på dekningstid i løpet av døgnet.

Har selv en Telit 550 Globalstar sat-telefon som jeg fikk for snaut to tusen kroner. Globalstar er trolig det satelittnettverket som har de dårligste dekningstidene for Norge. Dette p.g.a. av at de har få tilgjengelige satelitter på nåværende tidspunkt. Dette er imidlertid noe jeg kan leve med til den prisen av telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur efter evne - og så glem alt om satt-telefon, SPOT ol. Solid planlægning, tur efter evne og resten af fjellvettreglerne bør holde i norske fjell!

Glem alt om OK-sms'er ol.!!! Den dagen du glemmer å sende OK, ikke har dækning, ikke kom så langt som du troede, eller har tapt mobilen i en elv - da bliver hele rednings-apparatet kjørt i stilling...!!!

Hvis ikke du har psyken til å gå uten sådan, da har du nok heller ikke kompetancen!!! Velg en annen tur...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAS:

Svært tydelig at du enten aldri har vært på langtur solo vinterstid, eller at du har et svært så egoistisk syn på tilværelsen. Det som kan berolige "de hjemme" er etter min mening god turskikk og vanlig turvett! God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur efter evne - og så glem alt om satt-telefon, SPOT ol. Solid planlægning, tur efter evne og resten af fjellvettreglerne bør holde i norske fjell!

Det var kanskje det teiteste jeg har lest på forumet på en god stund! Hvis du regner norske fjell som "sikre" og fullstendig forutsigbare tror jeg du har sett feil på kartet. Enhver erfaren fjellgåer vet at en kontakt-linje med omverdenen, være seg mobil, sat-telefon eller nød-radio, kan være avgjørende i usette situasjoner. Man planlegger ikke ulykker, de skjer helt av seg selv!

Jeg var selv med om at en kamerat snublet og knakk begge leggbeina (i samme fot) når foten kilte seg i fallet. Jeg satte opp teltet og brukte mobiltelefon for å ringe etter helikopter som ankom først etter 8 timer. De kom sent pga dårlig sikt forårsaket av regn, vind og tåke i området. Visen endte godt, men hva som hadde hendt om han var alene, uten telefon og at siste beskjed var "tilbake om to uker"... tenk selv.

Om ikke bare av sikkerhetshensyn så er det også fint for "de hjemme" å høre at alt er ok med jevne mellomrom, spesiellt når man er på tur i over 2 uker som trådstarter planlegger!

Det er folk som tenker som deg som ender sine dager i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei eg drar ikke so mye på tur alene, liker folk - og længste turen (alene) har kun været 3 veker. Så langtur er vel relativt.

Alle vi som driver med solo ture er vel ganske så egoistiske - det ligger jo i handlingen, hvilket passer veldig bra på utviklingen af samfundets senmodanistiske selvrealiserings projekter.

Vet ikke hvem som er mest egoistisk af egoisterne, de som drar på tur hvor de mener å kunne klare sig selv, eller de som drar på tur med udstur som ved brug mobilisere rednings-organisationen - hvor bla. frivillige eksponere sig pga. andres manglende evne.

Må man ha "telefon" med på tur for at de nermeste ikke skal "dø" ad bekrymring, da er vel den mest egoistiske handlingen - å dra på tur, på tross af de nermestes bekrymring.

Har man solid kunnskap og erfaring samt et reflekteret forhold til risiko og ulykkeshåndterning/konsekvenstenkning, da kan man ha med alle de telefoner ol. som man vil på sine ture - solo eller i gruppe (uhled kan og vil forekomme).

Ser bare en tendens til at udstyr erstatter erfaring og erfaringsbaseret kompetance - og det liker eg ikke! Me reiser på ture som har større risiko end hvad vi egentlig er villig til å acceptere, for af kompensere for det medbriges mobiltelefoner, satt-telefoner, SPOT ol. (andre eksempler af denne udvikling ses også i eksplosjonen af fjellbestignings turister i himalaya). Dette er IKKE tur efter evne, evne og risiko-accept følges gerne hand i hand (eller bør følges hand i hand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siger ikke norske fjell er sikre, men der findes så mange andre steder som er mye mere usikre. Det er ikke umuligt å planlægge en "sikker" solotur i de mest brugte noske fjellområder. Uheld vil altid kunne ske, spørgsmålet er om folk er villig til å acceptere den risiko der ligger i det de driver med... (Solo = øget risiko)

Okay, siger sorry til tråd starter - ser eg er ved å afspore tråden i en helt anden debat. Får skrive en ordentlig debatinnlegg, og starte min egen tråd en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, RAS, tenker rett i begynnelsen, men allerede i første sving har du så stor fart at du havner langt ute i geografien.

Hvor kompetent regner du deg selv som? Kan du gå over Hardangervidda? Jeg utgår nå fra at du kan det og at du nå er ute en vakker sommerdag og går på viddas flateste område. Pluselig blir du for opptatt av å se på en jaktfalk, noe som fører til at du tråkker feil og blir liggende med en alvorlig skadet fot.

Hva gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur efter evne - og så glem alt om satt-telefon, SPOT ol. Solid planlægning, tur efter evne og resten af fjellvettreglerne bør holde i norske fjell!

Glem alt om OK-sms'er ol.!!! Den dagen du glemmer å sende OK, ikke har dækning, ikke kom så langt som du troede, eller har tapt mobilen i en elv - da bliver hele rednings-apparatet kjørt i stilling...!!!

Hvis ikke du har psyken til å gå uten sådan, da har du nok heller ikke kompetancen!!! Velg en annen tur...!

I teorien noenlunde forståelig, i praksis - helt på jordet.

Etter å vært på tur stort sett hver helg i over 20 år, og sett en del tilfeller der folk trenger hjelp, så stemmer teori ikke med praksis.

Oftest oppstår behov for hjelp nær, eller i tilknytning til hytter. Det gjelder både sykdom og ulykker. For ulykker underveis, så oppstår de ikke i farlige situasjoner, men der det blir gjort ubetydlige feil, som å sette foten fast eller liknende.

Jeg har selv brukket foten bare en kilometer fra hytte alene på tur, men i en situasjon "alle" ville betegne som helt ufarlig.

Det var ikke morsomt å ringe "bestyrerinnen" for å fortelle at jeg ikke kom hjem den kvelden.

Jeg har i dag to satelitt-telefoner. En "ubrukelig" Globalstar og en Iridium. Og dine argumenter får meg ikke til å legge moblilen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for tilbakemelding.

Jeg er en erfaren turgåer, men jeg mener personlig at det er mye som ikke kan forutsees.

Selvfølgelig hjelper det litt at jeg har en turkamerat ilamme meg, men det betyr ikke at hvis vi er tre dagers mars utenfor allfarvei at ingenting kan hende med den personen igjen hvis han skal hente hjelp. eller omvendt.

Jeg bare syns at det kan være godt å ha den vissheten om at om det skulle skje noe (uansett hvor stor eller liten oddsen er for det), så er man takknemmelig for at man har en utvei når man er i den gitte situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror SPOT kan være en rimelig erstatning for satelittelefon. Eller så vil jeg slå et slag for ulike typer EPIRB, de utnytter et særdeles velprøvd system, nemlig det systemet som har blitt brukt til sjøs i en mannsalder. Husk å kjøp en med innebygd gps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du har psyken til å gå uten sådan, da har du nok heller ikke kompetancen!!! Velg en annen tur...!

Lad min reformulere/nuancere - hvis ikke "du" mener å kunne gennemføre en tur uden "telefon", så kan/bør "du" heller ikke med telefon. Det bliver farligt hvis udstyr, bliver en afgørende faktor i risiko vurderingen.

Som eg skrev, før så kan folk tage alt det de vil med på tur - når bare de personlige forutsetningerne/kompetancer for å dra på turen er i orden. Murphys lov rammer alle, og er du mitt på den Grøndlanske Innlandsis skjønner eg at folk tager Satt.telefon med.

Bare ikke telefonen er en afgørende faktor i risikovurdering, accepten av risikoen må ikke være begrundet med et stykke udstyr - du vælger ikke å krydse innlandsisen, fordi du har en satt.telefon og ellers ikke ville. Det er ikke sikkert helikopteren kommer om "8 timer", der kan gå dage/uger alt efter hvor i verden du er.

En telefon er ikke det samme som en 100% sikker tur - det findes ikke. Har du valgt tur efter evne, kan du acceptere den risiko som følger med turen, og så har du gjort hvad du kunne/bør. Om du da vælger å tage satt.telefon, sherpa eller en læge med på turen for å berolige kjeringen hjemme eller bare for "just in case" er opp til den enkelte, og det er ikke slike situationer/slik bruk jeg forsøger å problematisere.

Debtten som jeg sikter på, ligger langt fra trådstarterns intention med tråden, så jeg synes vi skal stoppe den debat her (eg stopper her) - der kommer et innlegg i et eller andet forum/medie i løbet af sommeren som omhandler >>kjøp og brug "sikkerhedsudstyr" i relation til risiko vurdering og accept<<, da kan me fortsætte der.

(igjen undskyld til tråd strater)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En personlig nødpeilesender koster rundt 4000kr i innkjøp, og 600kr i årsabonnement. Dette er en svært god sikkerhet.

En SPOT er litt billigere i innkjøp, men koster rundt 900kr i årsabonnement. Denne må på ingen måte sammenlignes med en nødpeilesender, da en nødpeilesender opererer på ett helt annet og mye sikrere system.

En iridium 9555 koster rundt 13000 i innkjøp, og 190 kr i mnd abonnement og 17 kr i minuttet for tale. Høyere abonnement pris gir lavere minutt pris, så her har man ulike muligheter. Man har også kontantkort.

Selv går jeg tur alene til alle årstider og i alle deler av verden, men aldri uten min Iridium 9555 telefon. Jeg har benyttet Iridium i over 7 år med både tale og data, og har ikke hatt noe problemer med dette systemet.

Jeg har ikke hatt behov for å benytte meg av Iridium telefonen for å tilkalle hjelp til meg selv, men jeg har ringt etter hjelp for andre som jeg tilfeldigvis har funnet liggende skadde i fjellet UTEN noen som helst mulighet til å skaffe seg hjelp.

Lykke til med turen, og det er viktig at man ikke maler fanden på veggen heller, men går du alene er du jo nødt til å kunne klare deg selv i alle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.