Gå til innhold
  • Bli medlem

lengde på bretau?


sinje

Anbefalte innlegg

Annonse

for å være litt ufin; hvis ikke du vet dette, så burde du kansje ikke gå på bre?

både to tau og ett tau funker fint i 2 manstaulag, avhengig av hvordan man går, og hvor lange de/det er.

et vanlig 50m tau er fint til et taulag på 3, til et taulag på 2 derrimot så blir det hele lit mer avansert. Da må du velge om du vil gå med 1 eller 2 tau før man kan velge en hendig lengde. Det kommer også litt ann på hvor krevende man går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å være litt ufin; hvis ikke du vet dette, så burde du kansje ikke gå på bre?

både to tau og ett tau funker fint i 2 manstaulag, avhengig av hvordan man går, og hvor lange de/det er.

et vanlig 50m tau er fint til et taulag på 3, til et taulag på 2 derrimot så blir det hele lit mer avansert. Da må du velge om du vil gå med 1 eller 2 tau før man kan velge en hendig lengde. Det kommer også litt ann på hvor krevende man går.

jeg skal ta brekurs neste år, så jeg er bare litt interesert i sånne småting. utstyr skal nok uansett ikke kjøpes før etter brekurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ta brekurs neste år, så jeg er bare litt interesert i sånne småting. utstyr skal nok uansett ikke kjøpes før etter brekurset.

På standard brekurs får man dessverre ikke lære å gå i 2'er taulag. så dette må du spørre om.

Om man er 4-5stk som skal ta kurs, så lønner det seg å leie egen guide og få personlig kurs, fremfor å ta et organisert. Da får du et skreddersyd kurs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På standard brekurs får man dessverre ikke lære å gå i 2'er taulag. så dette må du spørre om.

Om man er 4-5stk som skal ta kurs, så lønner det seg å leie egen guide og få personlig kurs, fremfor å ta et organisert. Da får du et skreddersyd kurs. :-(

hva vil det koste og få skreddersydd kurs for ca 4 pers? vill jeg lære mere på skreddersyddkurs enn hvis jeg er på ukeskurset til DNT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva vil det koste og få skreddersydd kurs for ca 4 pers? vill jeg lære mere på skreddersyddkurs enn hvis jeg er på ukeskurset til DNT?

Hvis dere er 4 stk på et DNT kurs, så betalere dere minst 3500 pr pers, totalt 14 000 for 4 personer, dette er for 5 dagers på selve breen.

Det vanlige er at en instruktør tar 2000 pr dag, altså ca 10 000 for denne jobben. Du vil altså kunne få et kurs på 7 dager i steden for 5 for de 14 000 du måtte betalt til DNT.

På et DNT-kurs eller lignende kan man risikere å være 8 personer pr instruktør. Man får selvfølgelig tettere oppfølging om man bare er 4. Om dere er i god form og ivrige, vil man også kunne strekke dagene mye lengre, og dermed lære mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur Knut er ganske så optimistisk mht. priser. Et "pakke-kurs" vil nok være der dere får mest for pengene. Kjenner ikke mange instruktører som vil jobbe som kursinstruktør (lange dage ift. vanlig føringsture) i 7 dage for 14.000,-.

Et 5 dages kurs for 14.000, er jo ganske billig og vel kun mulig hos DNT. Da kan man diskutere kvaliteten på DNT sine kurser, men det er en het andet diskussion.

Men dersom dere er villig til å betale mere for et kurs, vil dere selvsagt også have muligheden for å få et større udbytte. Men skal det være et NF-godkjent kurs. Bliver det nok vanskelig å få plass til "ekstra" elementer på 5 dage. Men med et "grunnkurs", som NF-kurset er, vil dere jo kunne klare det meste. Er dere erfarne i taubruk, vil "alternative" metoder iht. NF-metoden (som fx tomannslag) ikke være så vanskelige å resonnerer sig til (hvis ikke, brude dere kanskje ikke gjøre det - tur efter evne...)

Men Knut har jo helt rett når han siger at dere med privatinstruktør har meget mere fokus på bare dere, og der er jo ingen der siger at et Brekurs MÅ følge NF-standarten - selv om den tager ganske væsentlige elementer opp. Da er det jo bare å søge efter kvalificerede kursholdere, og bede om en pris og så se hvad kan få til.

På www.fjellsportforum.no finner dere NF-kvalificerede kursholdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det nok blir DNT kurs fordi det er litt mere lettvint, vi får heller gå i litt større taulag i starten og se om vi vil klare å gå i 2 mans lag ettervært. Vi vil nok uansett være 3 personer i taulaget mesteparten av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur Knut er ganske så optimistisk mht. priser. Et "pakke-kurs" vil nok være der dere får mest for pengene. Kjenner ikke mange instruktører som vil jobbe som kursinstruktør (lange dage ift. vanlig føringsture) i 7 dage for 14.000,-.

Et 5 dages kurs for 14.000, er jo ganske billig og vel kun mulig hos DNT. Da kan man diskutere kvaliteten på DNT sine kurser, men det er en het andet diskussion.

Men dersom dere er villig til å betale mere for et kurs, vil dere selvsagt også have muligheden for å få et større udbytte. Men skal det være et NF-godkjent kurs. Bliver det nok vanskelig å få plass til "ekstra" elementer på 5 dage. Men med et "grunnkurs", som NF-kurset er, vil dere jo kunne klare det meste. Er dere erfarne i taubruk, vil "alternative" metoder iht. NF-metoden (som fx tomannslag) ikke være så vanskelige å resonnerer sig til (hvis ikke, brude dere kanskje ikke gjøre det - tur efter evne...)

Men Knut har jo helt rett når han siger at dere med privatinstruktør har meget mere fokus på bare dere, og der er jo ingen der siger at et Brekurs MÅ følge NF-standarten - selv om den tager ganske væsentlige elementer opp. Da er det jo bare å søge efter kvalificerede kursholdere, og bede om en pris og så se hvad kan få til.

På www.fjellsportforum.no finner dere NF-kvalificerede kursholdere.

Jeg kan liste opp en hel del NF-godkjente instruktører som gjerne jobber for 2000 kr dagen, som en avveksling fra feks føring der de tjener mindre, og kjeder seg mer...

Nytt eksempel, gi instruktøren 14000 for 5 dager, da får man tettere oppfølging, og instruktøren har 2400 pr dag. (Som vel er det dobbelte av hva man får som instruktør for DNT, bre.no, el.l.) Norgesguidene holder 5 dagers brekurs for kr 13500, Jostedalen breførerlag holder 5 dagers kurs for 3 personer for kr 13050, som jo begge er innenfor de 14000. Så vidt meg bekjent er det flinke folk, og tviler også på at det er instruktøren som sitter igjen med hele fortjenesten...

3500 er forøvrig det absolutt billigste DNT kurset, og det inkluderer ikke utstyr. Ser at flere av kursa koster rundt 4500.

Skjønner at det føles som mer styr å skulle organisere sitt eget, men tror det lønner seg. Og trenger du liste over gode instruktører så kan du sende meg en PM...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut, det å være NF-instruktør er jo ikke det samme som å være godkjent som NF-kursholder.

Det som vel gør DNT "billige" er at deres kurs ofte er inkl. kost og logi. Udstyr må du betale for å låne alle steder eg vet om.

Men Knut og eg er jo slet ikke uenige, privatinstruktør vil helt sikkert give mulighed for bedre udbytte.

Mht. rantabel forretning for kursholder, skat, moms, forsikring osv. kan me jo diskutere det en anden plass Knut. Altid varm kaffi på hos meg vetu, og fine breer i bakhagen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvet dere forskjellen på norgesguiden og DNT sitt brekurs? er indholdet forskjellig?

jostedalen breførerlag er utelukket fordi vi må være over 17år.

Innholdet på et standard brekurs skal vel være ca det samme. Men det kan være stor forskjell på instruktørene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.