Gå til innhold
  • Bli medlem

Føreheinutane, Sveinsheii, Fagerlihei og Knarren. Kommunetopper i Telemark.


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Fredag 21. mai
Kjørte fra Treungen og oppover langs vestsida av Nisser. Tok inn til Dale og bomvegen inn til Grytevannet.
Målet var Føreheinutane-, høyeste topp i Nissedal og Sveinsheii, høyeste topp i Kviteseid Kommune.
Nå er nok ikke dette korteste vegen til disse toppene men jeg ville ha med meg Dyrevassheia-1008 med god sikt innover Fyresdal kommune.
Det var en av disse flotte sommerdagene med bare noen spredte skyer innimellom. Tordeneværet i innlandet dagen før hadde rensket godt opp i lufta.
Bikkja var i storslag, var 7 år i dag og lang fjelltur i vente. Masse orrfugl lettet i skauen oppover og ble avløst av ryper som lå og trykket oppover mot Dyrvassheia.
En storslagen utsiktspause ble det på Dyrevassheia før vi sneiet bortom Mosnetten-968 og la i veg nedover svaberga til Lytingsskardet.
Så 200 høydemetere opp igjen til top of Nissedal-Føreheinutane-1032 før 1040 ble "besteget".
Fra Nissedals høyeste ses den mektige Roan bakom Hestekvævnuten.
Har gått på tur med toppgruppa i Fyresdal IL og de mener Roan er kommunetoppen i Fyresdal selv om den er nesten 100 meter lavere enn Napuren.
Roan med sin primærfaktor på 798 meter er nok mye mer mektig, men den holder vel ikke som kommunetopp.
Så bar det nedover noen hundre høydemeter igjen mot Sveinshei. Lette en god stund før jeg fant et va over Varevassåa.
Ved utløpet av Langedal fant jeg et rolig parti i denne flomstore elva som bare gikk til navelen. Pytt, pytt, med over 20 varmegrader tørker man fort i sola.
Jobba oss opp Langedalen til Sveinsheii Sør-1098. Kalibrerte høydemåleren på GPS'en og sjekka skardybda mot Sveinsheii.
Vedkommende som har lagt inn pf på fjelltopper.no http://fjelltopper.no/index.php?module=index.peak&id=5573 kan ta det med ro. GPS'en viste 102 m.
Turen videre mot Sveinsheii var en sammenhengende berg og dalbane. Det var vel 5 daler som krysset på tvers. Hver av dem på 30-40 høydemetere. Tungt å krysse i råtesnø.
Utsikten fra Sveinsheii-1141, Kviteseids høyeste var også av bra kaliber. Gaustatoppen reiste seg tydelig.
Tok en letter tur ned av Sveinsheii, ned mot vest til Svanestøyl og videre ned Venekvæven.
Fulgte elva nedover og fant vaet. Så var det samme vegen heimatt med untak av Føreheinutane.
Det gikk mye vann med i varmen. Skulle fylle flaska i en bekk og dermed jumpet det helsikkes kameraet ut av futterallet og ned i bekken.
Ikke mer bilder på denne turen nei.
Dyrevassheia fikk et nytt besøk før vi etter 10 timer på tur var godt slitne nede ved Grytevannet igjen.
GPS'en viste 36 km mellom punktene så bortimot fire mil ble det vel. 1550 høydemetere. To kommunetopper.
Rakk siste trekkferje over Fjonesundet og satte kursen for Fagerliheii-910 moh.
Tok med liggeunderlag og sovepose opp de flotte svaberga og ovenattet oppe på Fagerliheii.
En kort tur opp og rakk solnedgangen. Det ble en flott kort, lys og varm sommernatt. Forbannet kameraet som fortsatt var i undervannsmodus.
Tok turen neste dag opp på Knarren-747, høyeste i Nome. Kort og fin tur i vakkert sommervær.

post-728-133474693659_thumb.jpg

post-728-133474693671_thumb.jpg

post-728-133474693678_thumb.jpg

post-728-133474693686_thumb.jpg

post-728-133474693695_thumb.jpg

post-728-133474693703_thumb.jpg

post-728-133474693712_thumb.jpg

post-728-133474693721_thumb.jpg

post-728-133474693731_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telemark fortsetter å overbevise. Mange potensielle helgeturmål framover bare jeg får somla meg til å skaffe meg bil.

Men Knarren har jeg vært på, flere ganger til og med! Det hadde seg sånn at ene tremenningen min bodde i Lunde fra sommeren 2001 til jula 2007, eller rettere sagt, han jobba seg ihjel der borte på Svenheim Møbler. Han var iallfall ofte oppom Knarren, eller Knurpen som han likte å kalle den. Hver gang jeg var på besøk tok jeg en tur opp dit. Ble ikke så verst trening av det. Stien opp startet jo akkurat på motsatt side av veien i forhold til gårdsveien hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du tok turen litt ned i lia fra Førheinuten for å finne Nissedal kommunes høyeste punkt, markert med en bolt og en varde utpå en liten pynt noen meter ned fra toppen. Se delaljkart og bilde på www.wwv.no. Toppen ligger såvidt utenfor kommunegrensen. Dette var dagens flisespikking. :)

I tillegg ligger ikke Drangedals kommunetopp på 911pkt på Fagerliheii. Den ligger på kommunegrensa litt nord (har du nøyaktige koordinater snilen?).

http://fjelltopper.no/index.php?module=index.peak&id=1878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500fjell skrev:

I tillegg ligger ikke Drangedals kommunetopp på 911pkt på Fagerliheii.

.

Dag skrev i rapporten:

Rakk siste trekkferje over Fjonesundet og satte kursen for Fagerliheii-910 moh.

.

Snilen, når du kommer fra 1032 snubler du nesten i bolten.

Det lønner seg å lese dine rapporter på wwv før kommunetopptur.

Du har jo en kommunetopp i Telemark på samvittigheten.

Er selv såpass til flisespikker at det er mange varder som er blitt veltet opp gjennom årene for å komme inn til topp-punktet :):)

.

Øyvind, vi burde manne oss opp til en tur til Telemark. Mangler Seljord, Hjartdal, Notodden og Bø oppe i nordøst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende at det var så lite snø over tregrensa nå. Jeg fikk inntrykk av at snøen ble liggende lenge i år, i motsetning til fjoråret. Men uansett lover det jo godt for rusleturer på snaufjellstopper den nærmeste tiden.

Om man skulle ha glemt å stikke bortom disse fortoppene, kan man trøste seg med at naturopplevelsen sikkert ikke ble så mye dårligere av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og Øyvind m. fl. må bli med på hytta mi i Seljord en gang så tar vi en tur til Brattefjell! :)

.

Takker og bukker for innbydelsen. Kunne vært artig med fellestur til Seljords høyeste. Er den like bratt som navnet ?

Send en PM når tiden nærmer seg. (Må dessverre jobbe uke 23+24, 29+30, og 35+36 i sommer ,, :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.