Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Durmålstinden 1567 moh - Lyngen


kugo

Anbefalte innlegg

Store Durmålstinden er en av de “ukjente” 1500 meterstoppene på Lyngenhalvøya, med så godt som ingen treff på Google utenom noen topplister. Store Durmålstinden var ett overraskende bra skifjell, med 400 høydemeter i en renne på 30-35 grader+ opp mot ryggen og ett bratt heng på ca 200 moh innerst i Rissmålskardet.

Startstedet ved Leirbukta noen km fra Holmbukta ligger ca 1 time og 15 minutters kjøretur unna Tromsø. Fant ingen egnede parkeringsplasser, men siden vi startet turen litt etter 0300 fant vi ut at vi neppe var til sjenanse for andre trafikkanter om vi parkerte i vegkanten.

Fra startstedet ser man ruten mot Rissmålskardet, vi gikk omtrent rett opp mot Rissmålskardet, med noen svinger for å holde en liten elvedal opp mot Måsevatnet 255, et vann som forøvrig levde opp til navnet sitt da det var stor måseaktivitet der når vi gikk forbi. De første 300 høydemeterne var i slakt terreng, men det ble brattere de neste 300 meterne opp mot Rissmålskardet.

Fra 6-800 moh var det slakt igjen mens vi gikk inn Rissmålskardet, fra 800 moh til 1000 moh gikk vi opp ett bratt heng på ca 35 grader, når vi kom opp henget traverserte vi inn mot renna som går opp til eggen mellom >1480 og Store Durmålstinden, også dette i potensielt skredterreng. Omtrent samtlige av de siste 600 høydemeterne opp mot eggen var 30 grader eller brattere.

Renna vi fulgte til eggen var bred i starten, men den ble smalere og brattere jo lengre opp vi kom, ca 20 moh fra eggen satt vi ifra oss skiene da det begynte å bli bratt og liten plass til å svinge. Det lå enm rad med store steiner som stakk opp mitt i renna like før eggen, vi gikk opp på venstresiden av disse og gikk rundt på baksiden.

Fra eggen kledde vi på oss stegjern og isøks før vi begynte å klyve oss oppover eggen mot punkt 1567, vi fulgte den ganske smale eggen i ca 100 moh, før vi kom opp på det store flate topplatået på ca 1520 moh. Det var et luftig punkt på eggen like før vi kom inn på topplatået, ellers var eggen grei.

Vi hadde desverre litt tåke rundt toppen, så vi hadde litt begrenset utsikt mot mange av “de ukjente” fjellene i området, og jeg som hadde lyst til å ta litt bilder av nabotoppene for å planlegge ruter ble litt skuffet over akkurat det. Ellers var det en meget fin tur til et spennende og ukjent fjell på Lyngenhalvøya. Skiføret var også meget bra, så vi begge var strålende fornøyd med turen til Store Durmålstinden.

Flere bilder og turbeskrivelse:

http://kugo.no/2010/05/store-durmlstinden-1567-moh/

post-6423-133474688862_thumb.jpg

post-6423-133474688878_thumb.jpg

post-6423-133474688894_thumb.jpg

post-6423-13347468891_thumb.jpg

post-6423-133474688925_thumb.jpg

post-6423-133474688941_thumb.jpg

post-6423-133474688961_thumb.jpg

post-6423-133474688979_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler at jeg er såpass langt unna målet mitt enda at jeg ikke har funne ut hva neste mål blir, men listen jeg går etter har med alle toppene over 100 moh i Troms, så jeg har muligheten til å satse på alle ca 1600 toppene i Troms med Primærfaktor over 100 meter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.