Gå til innhold
  • Bli medlem

Primussamletråd


runegutt123

Anbefalte innlegg

Kristoffer Sandnes skrev (23 minutter siden):

Fikk disse 111 delene uten noen garanti at de virket. Har nå sett over brennere og diverse.

Hvor i alle dager fikk du slikt fra? 😅 Spør for en venn (meg) som også driver og setter i stand 4-5 slike brennere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høvik Verk No.210  ramlet inn døra. Under prøvefyring kunne man konstantere at det satt mye snacks bak dysen.

Endte opp med et primusbad, piperensere, litt stålull å børsting.

Joda det ble liv I denne også med noen optimus deler jeg hadde liggende. Nå har jeg litt av hvert å bruke av brennere, så nå er det stopp 😆

20230331_140513.thumb.jpg.8819d3fa05187053a1873caa1efb733f.jpgVed ankomst Snapchat-760151442.thumb.jpg.ca8c8e210f62a33b228d6304bb246fe0.jpgEtter primusbad20230331_204918.thumb.jpg.b3f9ad1f89072189eb0395e36ab734c6.jpgSyns det ble en fin primus. Faktisk lett og pakkbar.20230331_210207.thumb.jpg.1ce8244bbb895abdbf4534627ba9d32c.jpgBrenner faktisk overraskende rent disse gamle greiene. Kult med de grønn flammene som kommer i starten på en slik primus, hva er grunnen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (13 timer siden):

Høvik Verk No.210  ramlet inn døra. Under prøvefyring kunne man konstantere at det satt mye snacks bak dysen.

Endte opp med et primusbad, piperensere, litt stålull å børsting.

Joda det ble liv I denne også med noen optimus deler jeg hadde liggende. Nå har jeg litt av hvert å bruke av brennere, så nå er det stopp 😆

20230331_140513.thumb.jpg.8819d3fa05187053a1873caa1efb733f.jpgVed ankomst Snapchat-760151442.thumb.jpg.ca8c8e210f62a33b228d6304bb246fe0.jpgEtter primusbad20230331_204918.thumb.jpg.b3f9ad1f89072189eb0395e36ab734c6.jpgSyns det ble en fin primus. Faktisk lett og pakkbar.20230331_210207.thumb.jpg.1ce8244bbb895abdbf4534627ba9d32c.jpgBrenner faktisk overraskende rent disse gamle greiene. Kult med de grønn flammene som kommer i starten på en slik primus, hva er grunnen?

Jeg får ikke grønn flamme fra min. Den brenner blåere enn alt annet jeg har sett etter jeg byttet dysen.

Gode repkit og dyseverktøy får du meget billig på e-bay. Anbefaler ett slikt, det veier så og si ingenting. Jeg har en passende pose jeg jeg sydd til brenneren, da tar den mindre plass og vekt i sekken, faktisk ganske lett og kompakt og konkurransedyktig med det meste.

Den er også veldig bra i telt og trange steder, den trenger liten gulvplass og alt an kjeler og håndtak som stikker ut under bruk er hevet over alt rotet. Trenger ikke underlag i snøen.

Min drev og hostet ganske lenge, det ble gradvis bedre og er nå helt borte. Dunket litt på den når den var varm, så kom det små stjerneskudd ut. Jeg fyrte med blåtind tennvæske og det renset innsiden av brenneren gradvis (sitronsyre, forgasserrens og alt annet hjalp ikke til innvendig rens). Mulig grønnfargen forsvinner etterhvert om du fyrer en stund med tennvæske som er litt lettere enn gammel fyringsparafin som kan ha vert brukt på denne før.

Jeg synes den er såpass motstandsdyktig mot vind at jeg ikke har vindskjerm. Det er bare å legge sekken foran eller sette den litt i le, så er det godt nok :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (14 timer siden):

Kult med de grønn flammene som kommer i starten på en slik primus, hva er grunnen?

Grønn flamme kan bety at den ikke har kommet helt opp i den temperaturen som gir blå farge. Hvis det er bare i starten ville jeg ikke tenkt noe mer på det.

Kobber kan også gi grønn farge i flammeprøver, men da ville den vel vedvart vil jeg tro. Messing er jo en legering av kobber og sink. Hvis man behandler messing med syre vil sinken løses opp mye lettere en kobber. Rent kobber vil dermed kunne bli eksponert for flammen. Kanskje det kan gi grønnskjær i flammen, vet ikke.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har stått lenge uten å være i bruk. Da kan du få disse grønne flammene. Neste gang du bruker den vil det nok være som vanlig (nesten dessverre, da de grønne flammene er litt fasinerende). Du får plassere den på hyllen og stå klar med mobilen i 2063 😉

 

20200516_131153.jpg

20200516_131209.jpg

20220318_212532.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (11 timer siden):

Jeg får ikke grønn flamme fra min. Den brenner blåere enn alt annet jeg har sett etter jeg byttet dysen.

Gode repkit og dyseverktøy får du meget billig på e-bay. Anbefaler ett slikt, det veier så og si ingenting. Jeg har en passende pose jeg jeg sydd til brenneren, da tar den mindre plass og vekt i sekken, faktisk ganske lett og kompakt og konkurransedyktig med det meste.

Den er også veldig bra i telt og trange steder, den trenger liten gulvplass og alt an kjeler og håndtak som stikker ut under bruk er hevet over alt rotet. Trenger ikke underlag i snøen.

Min drev og hostet ganske lenge, det ble gradvis bedre og er nå helt borte. Dunket litt på den når den var varm, så kom det små stjerneskudd ut. Jeg fyrte med blåtind tennvæske og det renset innsiden av brenneren gradvis (sitronsyre, forgasserrens og alt annet hjalp ikke til innvendig rens). Mulig grønnfargen forsvinner etterhvert om du fyrer en stund med tennvæske som er litt lettere enn gammel fyringsparafin som kan ha vert brukt på denne før.

Jeg synes den er såpass motstandsdyktig mot vind at jeg ikke har vindskjerm. Det er bare å legge sekken foran eller sette den litt i le, så er det godt nok :) 

De grønne flammene er borte nå, det er vist vanlig hvis det er lenge siden den er brukt. Har sett noen bilder av det på CCS forumet :)

Bestilte repkit av en på finn, det holder i første omgang. Som du sier så er den konkurranse dyktig med det meste på markedet, slettes ingen dum brenner.

Har trua på dette kokeaparatet, det er simpelt å bruke å har relativt få deler som kan gå i stykker. En 111 føles en del skjørere enn en no.210/21.

Skogens Stønn skrev (10 timer siden):

Grønn flamme kan bety at den ikke har kommet helt opp i den temperaturen som gir blå farge. Hvis det er bare i starten ville jeg ikke tenkt noe mer på det.

Kobber kan også gi grønn farge i flammeprøver, men da ville den vel vedvart vil jeg tro. Messing er jo en legering av kobber og sink. Hvis man behandler messing med syre vil sinken løses opp mye lettere en kobber. Rent kobber vil dermed kunne bli eksponert for flammen. Kanskje det kan gi grønnskjær i flammen, vet ikke.

Det kan gått være, det må være en eller annen kjemisk reaksjon. Ikke bekymret, bare fascinert da jeg ikke har sett det på andre brennere som er laget i messing.

esphojo skrev (8 timer siden):

Den har stått lenge uten å være i bruk. Da kan du få disse grønne flammene. Neste gang du bruker den vil det nok være som vanlig (nesten dessverre, da de grønne flammene er litt fasinerende). Du får plassere den på hyllen og stå klar med mobilen i 2063 😉

 

20200516_131153.jpg

20200516_131209.jpg

20220318_212532.jpg

Ja, jeg har sett bilder av det før, jeg vet det ikke er uvanlig når de har stått lenge. Men hvorfor akkurat disse å ikke nyere type brennere med messing deler? 

Kule bilder forresten, jeg hadde ikke mobilen med meg så jeg fikk knipset bilde av mine grønne flammer. Får bli i 2063 😂

20230401_170621.thumb.jpg.936c6ec27a020f46145e102ff5a9cec4.jpgGrilling av pølser på bålpanna å koking av vann til solbertoddy og kakao. Jeg digger den 🤭

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (23 minutter siden):

En 111 føles en del skjørere enn en no.210/21.🤭

Tja. Akkurat der er jeg ikke enig.

111 er godt beskyttet i stålkassen, alltid ferdig montert, kraftigere gods rundt dysen, har filter i tanken/stigerøret som beskytter mot rusk i brenneren og integrert rensenål som skyver dritten ut av brenneren i stedet for inn. Grafittpakningen på 111 har jeg aldri klart å ødelegge.

Men største ulempene med 210 er om man glemmer å lufte før man åpner senterskruen eller lar den stå med stengt lufting over natten når den er ferdig montert. Kan fort bli mye søl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (17 minutter siden):

Rens og vask av vitale deler. Kassen får jeg prøve meg på en annen gang. 
Brenner gult, men det er kanskje bare olje fra pumpelær etc?506F2615-43FB-4924-B62A-74DFD17B5E5C.thumb.jpeg.3cc3f0effd00679bc3412a1b10a06eea.jpeg

3754858D-3F1A-469C-BF08-4D5218B5F17A.thumb.jpeg.320372adbb0951bef62a0869f00e1f75.jpeg

012760D4-55CA-44C2-B94D-26412108E335.thumb.jpeg.d74989f3e3b40e909ef39d346579d83b.jpeg

15E6C95E-2923-477E-B238-2F2E1C5739D3.thumb.jpeg.0eeb2146f06a06afe46d335a9e2b48d9.jpeg

 

 

Det på videoen er ikke normal flamme.

Alt for stor (for høyt trykk og/eller utslitt/feil dyse), og for gul (feil drivstoff?).

Gi 5 pump. Forvarm. Tenn på. Åpne på full guffe (før rensenål kommer oop), og pump til ønsket makseffekt er passe. Da har man omtrent riktig trykk, sånn ca.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 minutter siden):

Jeg får bare opp stillbilde, men det der er ikke normal flamme.

Alt for stor (for høyt trykk og/eller utslitt/feil dyse), og for gul (feil drivstoff?).

Mulig det er feil drivstoff, jeg gikk egentlig bare ut i fra at den gikk på parafin. 
Men innholdet på tanken var grønnlig i utgangspunktet….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (2 minutter siden):

Mulig det er feil drivstoff, jeg gikk egentlig bare ut i fra at den gikk på parafin. 
Men innholdet på tanken var grønnlig i utgangspunktet….

Prøv å Bytt ut den «grønne guffen» og fyll på med fritidsparafin eller tennvæske merket C10-C13.

Brenner den ikke med blåere og mindre flamme da ville jeg byttet dysen.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

Prøv å Bytt ut den «grønne guffen» og fyll på med fritidsparafin eller tennvæske merket C10-C13.

Brenner den ikke med blåere og mindre flamme da ville jeg byttet dysen.

Nå er det fritidsparafin på tanken nå. Samme jeg bruker på den andre 111. Jeg får bestille ny dyse og forsøke det. 
 

Endret av KjartanE
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esphojo skrev (1 time siden):

De et vel laget for "grønn guffe". Vet flere som sverger til den ved bruk av gamle primuser. Bruker selv stort sett fritidsparafin, men har noe grønt som brukes innimellom. Forsøk å bytte dysen 👍

Vet at primuskongen satt ut noen rykter om drivstoff som har blitt gjentatt av andre som tror det han skrev var riktig. Ihvertfall er mye av det han skrev om drivstoff totalt feil.
 

Mine gamle primuser har brent gult med medfølgende grønn guffe, og har samtidig hatt en del avleiringer/sot/koks innvendig i brenneren. De har brent mye bedre med lettere drivstoff som fritidsparafin eller C10-13 tennvæske, og da løsner og forsvinner også den innvendige soten i brenneren etterhvert. Dette gjør seg utslag i tidvis hosting, tetting av dyse, sorte prikker i drivstoffet og stjerneskudd når man dunker på brennerhodet under bruk. Dette som forsvinner etter noen tankers forbruk, og brenneren blir bra igjen. Antar at mye bruk av lett tilgjengelig grønn guffe kan ha noe av skylden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esphojo skrev (3 timer siden):

De et vel laget for "grønn guffe". Vet flere som sverger til den ved bruk av gamle primuser. Bruker selv stort sett fritidsparafin, men har noe grønt som brukes innimellom. Forsøk å bytte dysen 👍

Det var vel stort sett bare dette som var tilgjengelig når disse ble laget. Fritidsparafin og lignende er vel nokså nye produkter i denne sammenhengen. Jeg kan i hvert fall ikke huske at det fantes noe man kalte fritidsparafin på 60- og 70-tallet. Det fantes vel knapt noe som kaltes lampeolje. White spirit fantes dog, men jeg tror ikke mange prøvde den i parafinapparatene og lampene sine. 111'n ble laget lenge før parafinen ble grønn. Den ble tilsatt grønnfarge for at det skulle være lett å sjekke om folk brukte den på bilen (avgiftsfri).

Men det er antakelig mer optimalt å bruke lettere parafiner, rett og slett fordi de trenger mindre varme for å fordampe. Det kan også tenkes at den tilsatte grønnfargen gir problemer i tillegg, jeg vet ikke.

Jeg har dog brukt grønn parafin i både 111'n og i parafinlamper (trykklamper a la petromax og vapalux) helt uten problemer da (bortsett fra at den lukter noe helt hinsides for jaddajadda i følge min bedre halvdel)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høvik verk 210 har fungert etter det fikk seg et primusbad, men vel vitende om at det har sittet igjen en del sot inne i brennerhode. Har måtte stikket opp dysen noen ganger for å få den til å gå for full effekt.

Klar over problemet har jeg brukt den til koking av vann/kaffe utendørs. 

Vet mange har brukt metoder der de varmer opp brenner til den er rødglødende og dunker den i vann. En metode som helt sikkert fungere, men jeg er noe usikker på om metallet liker det så veldig godt.

Fikk et lurt tips av en primuskar, sykkelwier i drillen. Nå har jeg brukt denne metoden på 210'n samt skyllet den mange ganger med rødsprit. Nå er stjerneskudd borte og dysen blokkeres ikke lengre. Kan godt være at dette tipset er kjent men jeg deler det likevel. Klemte tuppen av wieren med tang slik at den skulle ta bedre.

20230408_012652.thumb.jpg.936ab0c3724731f892e9d315ea1225c4.jpgsykkelwier i drillen fungere som en liten børste i stigrørene.20230408_012748.thumb.jpg.3d8b56eb2fdfdaad4fba7cb3b92da845.jpg

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 4
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (13 timer siden):

Høvik verk 210 har fungert etter det fikk seg et primusbad, men vel vitende om at det har sittet igjen en del sot inne i brennerhode. Har måtte stikket opp dysen noen ganger for å få den til å gå for full effekt.

Klar over problemet har jeg brukt den til koking av vann/kaffe utendørs. 

Vet mange har brukt metoder der de varmer opp brenner til den er rødglødende og dunker den i vann. En metode som helt sikkert fungere, men jeg er noe usikker på om metallet liker det så veldig godt.

Fikk et lurt tips av en primuskar, sykkelwier i drillen. Nå har jeg brukt denne metoden på 210'n samt skyllet den mange ganger med rødsprit. Nå er stjerneskudd borte og dysen blokkeres ikke lengre. Kan godt være at dette tipset er kjent men jeg deler det likevel. Klemte tuppen av wieren med tang slik at den skulle ta bedre.

20230408_012652.thumb.jpg.936ab0c3724731f892e9d315ea1225c4.jpgsykkelwier i drillen fungere som en liten børste i stigrørene.20230408_012748.thumb.jpg.3d8b56eb2fdfdaad4fba7cb3b92da845.jpg

Har prøvd å varme opp og blåse trykkluft gjennom på min, jeg fikk det ikke til.

Synes metoden med mekanisk rengjøring virker mer fornuftig, det var en god idè. Etterfulgt av vanlig bruk med fritidsparafin eller egnet tennvæske bør jo dene gå seg til fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Har prøvd å varme opp og blåse trykkluft gjennom på min, jeg fikk det ikke til.

Synes metoden med mekanisk rengjøring virker mer fornuftig, det var en god idè. Etterfulgt av vanlig bruk med fritidsparafin eller egnet tennvæske bør jo dene gå seg til fint :)

Vet de driver med det der, men jeg har ikke giddet å prøve. Metall som bråkjøles trenger ikke være spesielt gunstig.

Akkurat nå fyrer jeg 210'n på tennvæske som ikke er nafta basert. Så den blir nok bare bedre og bedre :)

De grønne flammene som dukket opp innimellom er nok pga bruk av grønn guffe 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Firefly inspirert vindskjerm til Høvik Verk 210. Planen er å pakke brenner i vindskjermen å lage en pose som passer. Laget av en hundeskål i rustfritt som et langt sterkere enn firefly sin som var i aluminium. 

Må bare passe på at bjikka ikke tror det er mat oppi der når brennern går 😆

1268117063-firefly-15-1.jpg.f53e5a807ddb4f04124a0ca3bb5874bc.jpgMSR Firefly

20230414_155014.jpg

20230414_154945.jpgEagle 2.5L flatbunnet kjele20230414_155000.thumb.jpg.362d2805dafd36c8a4f6053bd5861033.jpg

20230414_154714.jpg

20230414_155325.jpg157gram er ikke avskrekkende, originale boksen regner jeg med veier en del mer.

 

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funket overraskende bra 😆

1L vann @ 11c, romtemp ca 22c.

Uten vindskjerm; 4min40sek 

Med vindskjerm; 3min27sek 

Samme flatbunnet kjele ved begge forsøk, full rullende kok.

20230414_191235.thumb.jpg.aa5d356311e77bc4e52fef155897d959.jpgkjelestøttene er av svartstål så de er neppe happy med den økte temperaturen. Spørs om en må bøye til et sett i ASI304.

Nå konkurere den med dagens multifuels og tåler vind bedre 😂

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.