Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilberedning av fisk


Johnny2000

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøvde å søke meg frem her på forumet, men det er mulig jeg ikke klarte å søke på de rette ordene for det ble ikke noe særlig treff.

Uansett, jeg ønsker noen tips til tilberedning av ørret og røye (det er vel stort sett det man får på stanga i fjellvann i nordland?).

Sålangt har jeg enten surret småørreten i panna på primusen med litt smør og ei jevning av salt, pepper og hvetemel, eller så har jeg hatt litt salt og pepper på og pakka det inn i aluminiumsfolie og dampa det på bålet.

Jeg lurte på om noen hadde noen enkle men spennende måter å tilberede på, evt. forslag til krydder man kan bruke?

Mvh

Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varmrøkt fisk er jo nydelig. ABU-røken er fin. Ellers så er det ikke så mye arbeid å lage et lite røkeri. Har du et stoffklede (gammelt plagg av noe slag) du kan ofre så trenger du egentlig ikke noe mer utenom fisk og fyrstikker.

Prøv einerkrydder. Einerbær er jo kjent. Man kan også bruke baret. Jeg pleier å lage einerkrydder ved å tørke og male einerbar. Siktes for å få det i tilnærmet pulverform. Synes dette krydderet framhever fiskesmaken. Men det bør ikke oppbevares særlig lenger enn ett års tid før det taper seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg av den typen som helst ikke bruker aluminiumsfolie, men det finnes noen andre gode alternativer.

Myrmose: Hvis du finner noe av den tykke myrmosen som vokser der det er veldig våt myr. Den er grønn i toppen, lysere, gjerne nesten hvit lenger nede og litt brun nede ved roten. Pakk fisken inn i et tykt lag mose og legg den i bålet, eller helst i en god glohaug. Når mosen er så tørr at den begynner å brenne på utsiden så er fisken kokt.

Hvis du har fisk som ikke er for stor, så kan du flekke den som en klippfisk, finn en pinne som er formet som en "Y" (sprettert). Lag et lite hull i hver av "leppene" på fisken og heng den på pinnen. Stikk pinnen med fisken ned i bakken så nære at fisken blir stekt av varmen som stråler fra bålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før aluminiumsfoliens dager brukte man gjerne bløtt avispapir til å dampe ørret i glørne. Dynk 4-5 lag avispapir i vann og legg fisken på, pakk inni noe godt i buken og brett det sammen. Legges i glørne på bålet i ca 8 min eller mer. Man har ikke mulighet til å sjekke om fisken er ferdig, så det blir litt på feelingen. For kort tid, og fisken er rå inni, for lenge og den blir tørr. Papiret fører gjerne til at skinnet blir med sammen med papiret - ingen ulempe. Husker ikke helt navnet, men heter noe i retning av tyriørret. Noen som kan korrigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Ser frem til å prøve med einebær, skal også følge trikset med å lage krydder av selve baret også, hørtes spennende ut. Skal på en ti-dagers fjellur nå og tror jeg skal prøve alle tipsene hvis jeg får nok fisk da, så kan jeg jo se hvilken måte som fungerer best for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke vil dra med seg ABU-røyken til fjells, går det fint å røyke i ei gryte i stormkjøkkenet. Jeg har laget ei rist som gjør at fisken kommer litt opp fra bunnen. Under den legger du litt spon fra eik. Hvis man ikke gidder å dra med seg spon blir det fin smak av noen få friske bjørkeblader og noen einerkvaster i bunnen også. Legg lokk på gryta og fyr opp under i ca 10 minutter med relativt svak varme. Nydelig varmrøkt fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke vil dra med seg ABU-røyken til fjells, går det fint å røyke i ei gryte i stormkjøkkenet. Jeg har laget ei rist som gjør at fisken kommer litt opp fra bunnen. Under den legger du litt spon fra eik. Hvis man ikke gidder å dra med seg spon blir det fin smak av noen få friske bjørkeblader og noen einerkvaster i bunnen også. Legg lokk på gryta og fyr opp under i ca 10 minutter med relativt svak varme. Nydelig varmrøkt fisk!

Denne varianten hhar jeg også gjort noen ganger :D Funker! Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke vil dra med seg ABU-røyken til fjells, går det fint å røyke i ei gryte i stormkjøkkenet. Jeg har laget ei rist som gjør at fisken kommer litt opp fra bunnen. Under den legger du litt spon fra eik. Hvis man ikke gidder å dra med seg spon blir det fin smak av noen få friske bjørkeblader og noen einerkvaster i bunnen også. Legg lokk på gryta og fyr opp under i ca 10 minutter med relativt svak varme. Nydelig varmrøkt fisk!

Hvordan er statusen på kasserollen etterpå? Har akkurat kjøpt nytt meg nytt titansett og har jo ikke lyst å ødelegge det på første forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du rødspritbrenner så har du perfekt varme, og såpass mye burde kjelene dine tåle. Sponet etc. vil jo bare lage aske nedi kjelen. Jeg bruker en stor bål-kjele i kobber til formålet, funker det også. Gjelder bare å få noe mellom sponet og fisken Litt større einerkvister funker, og gir god smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.