Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjul til kano


REs

Anbefalte innlegg

Er det noen som kjenner til om det finnes noen enkle transporthjul som fungerer i ulent terreng. Når jeg bruker kano, spesielt på elver så hender det at jeg må transportere kanoen over land. Enten på grunn av for lite vann eller på grunn av fosser og stryk. Min kano veier ca. 40 kg og hvis vi er to personer med bagasje så kommer vekta fort over 100kg som skal fraktes over land. De vanlige hjulsettene som er å få kjøpt er så små at de ikke egner seg for ulent terreng, og skulle vi f.eks. få til et arrangemang med sykkelhjul så er ikke disse så lette å pakke i kanoen når de ikke er i bruk.

Jeg bor like ved et vann med fin fisk, og kano er et fint redskap for å komme seg litt utpå. Jeg skulle gjerne hatt en tralle til kanoen som det gikk an å hekte på sykkelen. Da hadde det bare tatt 5 - 10 minutter å frakte kanoen ned til vannet.

Er det noen som har sett slike innretninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

Å hekte til sykkelen er jo enkel skuring..

Man fester fremre del av kanoen til sykkelen med en taustump bare, og har tralla plassert litt bak midten på kanoen.. Halvveis ustødig, men det funker ganske greit.

Hva gjelder tralle for ulent terreng tror jeg nok det kan gjøres enklere enn du tror..

De vanlige trallene duger selvsagt ikke.

Men sats på et sett sykkelhjul, lag en dobbel profil mellom disse, og en solid løsning for feste av disse (må nok ha en bøyle rundt hjulet også, ihvertfall en vei..)

Trekk et par stropper over kanoen, og vips så bør det funke ganske greit, TRUR eg.

Selv pleier jeg riktignok heller å bære bagasje og kano med mindre det er lengre strekninger.. Og sånn vanlig kanotralle har vært bra nok til nå, den lengste bæringen jeg har vært med på var 17km.. Stort sett ganske grei vei hele strekningen da.. Delvis riksvei, delvis grusvei, og delvis god sti..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett et par brukbare patenter hvor man fester tuppen på kanoen til sykkelen og lar tralla sitte på midten. Dette skulle jeg nok få til.

Ramme med sykkelhjul for ulent terreng vet jeg ble brukt av noen som krysset Hardangervidda med kano, men problemet er at en slik konstruksjon tar ganske stor plass når den ikke er i bruk. Jeg har fundert litt på saken og mener at det skulle være mulig å lage en konstruksjon som kan settes sammen og demonteres uten verktøy og som ikke blir særlig større enn et fjelltelt når den er sammenlagt. Det største problemet er utformingen av hjulet, men ettersom jeg har ganske lang erfaring med å tenke ut lure løsninger for oljeindustrien så skal jeg nok finne på noe her også. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder tralle for ulent terreng tror jeg nok det kan gjøres enklere enn du tror..

De vanlige trallene duger selvsagt ikke.

Et par ting å tenke på for dem som har en sykkeltilhenger:

For bruk på vei burde det funke å forlenge draget på sykkelhengeren. Skal være en smal sak å få til på min, i hvert fall. Utenfor vei vil et 2.5 m langt drag såpass nærme bakken slå borti det aller meste av ujevnheter....

Et annet forslag er å skru av draget og feste hengeren under midten av kanoen. Blir om lag som de patentene som er foreslått, men man bruker eksisterende henger i stedet for å mekke noe nytt. Om det funker eller ikke vil nok variere fra henger til henger.

Ulempen er selvsagt hvis man må frakte med seg sykkeltilhenger videre i kanoen.... Det kan nok løses adskillig mer kompakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.