Gå til innhold
  • Bli medlem

Avstand Oslo-Jotunheimen


Synken

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen Oslo-borgere (og selvfølgelig alle andre som har peil) kan si meg hvor lang tid dere bruker på å kjøre distansene Oslo-Eidsbugarden og Oslo-Bygdin. Har til nå kun vært på Spiterstulen, og det er noe langt å reise for en helgetur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant nok! Er bare det at jeg ofte ikke får kommet meg avgårde før kl 17 på fredag, og da er det gjerne endel kø :) Men kommer nok til å reise til Spiterstulen flere ganger også, gjelder bare å innstille seg på å sitte noen timer i bilen! Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Spiterstulen er de forresten noen drittsekker som nekter å ta deg imot hvis du ikke rekker å stå på døra til klokken 23. De er helt gale. Sorry, men det er min erfaring. Jeg ringte en gang og sa at jeg ikke kom avgårde før ganske sent fra Oslo, og fikk til svar at "det var mitt problem". Dette er bare en av flere totalt hårreisende episoder jeg har hatt med det stedet. Ligg heller i Lom eller på superkoselige Leirvassbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye rart om det stedet her på forumet. Når vi var der for 2 uker siden sov vi på parkeringsplassen. Noe av grunnen var kanskje at vi ikke kom opp dit før 02.00... Men det er et fint utgangspunkt for flotte turopplevelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synken, det er som flere har sagt langt triveligere på Leirvassbu. Betjeningen er hyggelige og maten nærmer seg Guide Michelin-nivå. Dessuten er det flere fine topper som kan gåes som kveldsturer eller som formiddagsturer før man returnerer til byen.

F.eks.. Kyrkja, Stetinden, Tverrbotnhornet, Jervefonni, Geiti og sikket et par andre også. Greit å starte på 1400 når man skal til 2000 liksom :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte en gang og sa at jeg ikke kom avgårde før ganske sent fra Oslo, og fikk til svar at "det var mitt problem". Dette er bare en av flere totalt hårreisende episoder jeg har hatt med det stedet. Ligg heller i Lom eller på superkoselige Leirvassbu.

At det går an å svare potensielle kunder med noe sånt som "det var mitt problem"! :? Jeg har ofte måttet ringe stedet jeg skal overnatte pga sen ankomst, dvs etter ordinær stengetid. Men det har da aldri vært noe problem til nå (har ikke overnattet på Spiterstulen). På Leirvassbu har det skjedd noen ganger at vi har kommet sent, og der har jeg alltid blitt møtt med en positiv og blid stemme som har sagt at "det går bra, det er bare å komme". Da jeg var der i sommer sa de at resepsjonen stengte kl 2200, men at de hadde en vakt der til kl 0200. Det var ingen problem å komme etter stengetid. :lol:

Ellers har vi ofte overnattet et sted underveis, f.eks på Lom, Otta, Fagernes eller Vang. Da blir det riktignok noe kjøring på morgenen etter, men som den morgenfuglen jeg er på fjelltur har det gått greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på mange hytter og opplever de fleste som helt greie. Selv Spiterstulen har jeg forsåvidt hatt det trivelig på.

Den absolutt verste opplevelsen jeg har hatt er på Øvre Dørålseter i Rondane. Jeg kommer veldig våt og kald tilbake etter en tur på omtrent 8 timer i drittvær. Betjeningen sier da at hvis jeg ikke kom til middagen klokken seks presis så ville jeg ikke få mat overhodet! Jeg påpekte at jeg trengte å dusje først (noe som enhver idiot burde se..) men nei.. enten måtte jeg komme med en gang, ellers ville jeg ikke få mat. (klokken var to på seks omtrent). Jeg påpekte videre at jeg ikke hadde bestilt forrett (hater suppe..) og fint ville nå å dusje og skifte før hovedretten. Da ble dama sint og mente det ville bli rot på kjøkkenet (!!)

Da lot jeg sur dame være sur dame, pakket, betalte og dro. Regningen ble skrev den sure dama på en gul post-it lapp (!!!). Omtrent en halv time senere fant jeg et hotell i nærheten av Sollia som syntes det var greit å mekke middag til meg mens jeg dusjet på et av rommene deres.

Noen dager etterpå fortalte svigermor (!!!!) at hun hadde bodd på Øvre Dørålseter for 20 år siden og at stedet var beryktet for kjip betjening. Når folk bodde der, mente hun, var det fordi de tok feil av øvre og nedre Dørålseter (nedre er visstnok helt OK).

Bjørn R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Panda, gamle kjærringer eier ikke begreper om service. Det der var kjipt ass.

Juvasshytta har også "slitt" med en psyko-betjening. Mormor og Morfar var der en gang på 70-tallet, og da kom psyko-søstrene ut på parkeringsplassen da de ankom. Morfar trodde de skulle ønske velkommen, men de skulle ha penger! Man måtte betale ved ankomst! Da jeg var der med familien på 80-tallet husker jeg også at de var sure og dølle. Få de grinete bondekonene vekk fra overnattingsstedene! La noen unge søtnos-piker overta, sånn som de fortryllende rurale møer med stakk som jobber på kafeen i Lom. Skjønner faen ikke hvordan den lille bygda klarer å oppdrive slik kvalitet engang. Blir forelska hver gang jeg spiser der :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det er mange som har dårlig erfaring med betjeningen på Spiterstulen. I sommer kom vi inn 5 minutter etter stengetid for å kjøpe en kjekspakke. Personen stod ved kassa, men Ikke snakk om at vi fikk kjøpt noe der da nei. Hvorfor har mange folk så dårlig erfaring med Spiterstulen? Kan det være de mange mindre hyggelige "ikke fjellfolk" som har smittet betjeningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiterstulen har en tilnærmet monopolstilling på Galdhøpiggen. Det gjør at de ikke trenger å være så nøye med hvordan de behandler kundene sine. Flertallet av de som går Galdhøpiggen fra Spiterstulen gjør det bare en gang. Dermed trenger de heller ikke bekymre seg for om folk gidder å vende tilbake. På toppen av det hele har de fått med seg kommunestyret i Lom på å begrense mulighetene for alminnelig telting i området.

Personlig har jeg aldri hatt problemer med betjeningen på Spiterstulen, men særlig trivelige har de heller ikke vært. Jeg gidder ikke bruke krefter på å krangle med dem.

Memurubu som har en tilsvarende stilling (Besseggen) har mye av de samme symptomene som Spiterstulen sies det (har ikke bodd der) I likhet med Spiterstulen tvinger de folk til å bo der ved å innføre teltrestriksjoner i områdene rundt bua.

De hyttene som ikke har en monopolstilling og som dermed ikke kan presse folk til å bo, behandler stort sett folk greit har jeg inntrykk av. Noen hytter synes jeg er veldig trivelige som f.eks Leirvassbu, Rondvassbu, Sognefjellshytta, Fanaråkhytta og Valdresflya vandrerhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiterstulen har en tilnærmet monopolstilling på Galdhøpiggen. Det gjør at de ikke

Memurubu som har en tilsvarende stilling (Besseggen) har mye av de samme symptomene som Spiterstulen sies det (har ikke bodd der) I likhet med Spiterstulen tvinger de folk til å bo der ved å innføre teltrestriksjoner i områdene rundt bua.

Rondvassbu, Sognefjellshytta, Fanaråkhytta og Valdresflya vandrerhjem.

Memurubu har en tältplats på området, påstranden vid Gjende, 50 kroner tror jag det kostade.

Min vandring från Finse förra året slutade där och jag hade hoppats tälta

i dalen lite före det inhägnade området. men vattnet i älven är alldeles

grått och några sidoflöden att tala

om finns inte, utom kanske rätt långt upp i dalen. Dock såg jag folk som tältade alldeles

utanför, och fanns det vatten så fick de klänga utmed en brant slänt för att hitta något.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.