Gå til innhold
  • Bli medlem

Drivverkskifte


strebus85

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om meg snart skal skifte ett stk. slitent drivverk på sykkelen min. Jeg har nok ikke all verden peil, men litt håper jeg at jeg kan. Bør jeg skifte hele driten samtidig, eller kan jeg gjøre litt nå og litt om et halvt år?

Ramma er fin, men giret er shimano alivio - litt rimeligere enn deore. Bør jeg/går det å oppgradere til deore? Nå har jeg kassett bak med åtte skiver. Hvor langt kjede trenger jeg? Hvis jeg bytter bakgir, må jeg da bytte framgir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Det går fint å skifte fra Alivio over til Deore.

Oppgradering av av drivverk, virker som om du mener her selve girskifterne, ikke frikrans o.l.

Du bør vurdere tennene på frikrans (det du kalte kasett), dersom disse er U formet og tannspisser ser forholdsvis ok ut trenger du ikke å skifte dette. Dersom de ser ut som en skjev U er generellt slitne ville jeg vurdert å skifte kranser også i forbindelse med kjedeskift.

Ang. lengde på nytt kjede skal dette være like langt som ditt gamle, såfremt du ikke kjøper en girskifter bak med kort arm eller kjøper frikrans og krans foran med flere eller færre tenner enn det du allerede har. Antall kranser bak (8 stk.) er altså ikke alfa og omega for kjedelengde.

Dersom du f.eks. synes du får for lite utveksling i stor fart er det mulig å kjøpe kranser foran for å kunne få mer tråkk.

Du kan ha Alivio foran og Deore bak, dvs. du kan godt skifte bak uten å gjøre det samtidig foran.

Det vil i en del tilfeller være billigere å kjøpe et komplett bakhjul med frikrans og det hele enn å kjøpe deler hver for seg.

Bare spør ivei dersom det er mer du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør hvertfall skifte kjedet og girkasett bak samtidig.

Drev foran må du vurdere etter hvor mye de er slitt.

Ikke noe problem å gå iver til deore gir foran.

Bak må du evt passe på at det er til 8 gir, hvis det finnes lenger.

Av kjede skal du ha type IG så vidt jeg husker. De er lange nok som de er. Du må som regel kappe et par ledd for å tilpasse. En regel jeg har hørt der er at når du har kjedet på største klinge foran og minste bak så skal girarmen bak stå rett ned.

Du kan godt bare skifte giret bak. Bak er det ganske standard.

Foran må du sjekke om du har vaier som trekker ovenfra eller nedenfra. En del gir takler begge(dual pull) men ikke alle.

Hvis giring ikke er helst presis så det brukes tid på å skifte gir bør du byte ut wirere og.

PLeier kjøpe slikt på www.fast-bikes.no . bra priser kontra kjedebutikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre selve gearet er ødelagt trenger du neppe å skifte dette.

Det som slites og må byttes jevnlig (i tillegg til bremseklosser) er kjede, frikrans og drev foran. Hovedregelen jeg følger er å bytte frikrans for hvert annet kjede jeg bytter. Drev byttes for hver andre frikrans jeg bytter.

Husk for all del å kjøpe et kjede som passer til antall gear du har bak (det er bredden på kjedet ikke lengden som er variabel).

I tillegg bør du gå over wire/strømper. Er strømpene skadet bør de byttes. Er de hele bør det holde med rengjøring og smøring av wire.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Cyclecomponents på kjøp av sykkelting. De er godt innarbeidet og leverer til mange i Norge. Her er eksempler på produkter.

Kanskje disse passer:

Kassett er ganske lett å finne riktig. Antar det er denne: http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/komponenter-3/kassetter-3/8-del-2/shimano-cs-hg50-8-kassett.html

Drev: Med drev er det mye mer å velge i, med antall bolter og avstand mellom boltene som største variasjonsmulighet i tillegg til antall tenner (som er entydig med ytre diameter).

Du trenger som normalt bar å bytte det største drevet. Men uansett sjekk alle. Hvis du gjør såpass mye som det legges opp til her kan du vel likegodt sørge for at alt er i orden.

Kjede: Få riktig bredde og type. Spesisfiser på bestillingen at kjedet skal passe til kassett og drev. Kanskje denne? http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/komponenter-3/kedjor-3/7_8-del-3/shimano-cn-ig70-kedja-2.html

Mekketips:

For å mekke selv trenger du litt spesialverktøy.

For å ta av og på kassetten:

http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/verkstad_reservdelar-2/verktyg-2/komponentrelaterat-2/kassett-2/pro-kedjepiska_kassettavdragare.html

Kjedet:

Kjedet "strekker" seg når det blir slitt. Mål lengden av det gamle mot det nye for å kappe det nye til riktig antall ledd. Du trenger kjedekutter: http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/verkstad_reservdelar-2/verktyg-2/komponentrelaterat-2/kedja-2/pedros-6-pack-kedjebrytare.html

Drev:

Du må anteglig ta av krankarmen. Litt forskjellige typer, men denne er standard: http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/verkstad_reservdelar-2/verktyg-2/komponentrelaterat-2/vevarm-2/pedros-universal-vevarmsavdragare-m-handtag.html

Selve drevet er festet med spesialbolter. De kan med litt mikk fikses med skrutrekker, men denne er best: http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/verkstad_reservdelar-2/verktyg-2/komponentrelaterat-2/drev-4/parktool-cnw2-drevbultsverktyg.html

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også Fast.bikes som jeg nevnte over.

De har alt verktøy men mye av det samme verktøyet har og Biltema billig.

Kjedekutter på Biltema var litt dårlig så vidt jeg husker så ikke kjøp den der.

Du må ut med fra 170 for girkasett, ca 100 for et kjede.

Skal du derimot skifte krank så snakker vi fra ca 650 og oppover.

Sett med nye girwire koster fra 95(kjøpte det der om dagen)

Så det trenger ikke bli så mye totalt dette.

Vil du skifte til Deore bakgir så koster det fra 250.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere år vært fast kunde hos Cyclecomponents men for meg er de på vikende front nå...

* Det tar litt lang tid å få varene men hvis du bestiller i god tid er ikke det noe problem.

* Evt retur av varer kan bli dyrt da de holder til i Sverige (måtte bytte et par sko som var for små og det ble dyrt...). Sørg for å sjekke størrelser osv så langt det lar seg gjøre før du bestiller.

* Prisen er mitt største problem med dem nå. Skal ila mai kjøpe komplett Ultegra-SL gruppe til raceren min & nytt kostbart hjulsett til denne. Har sjekket pris på mange nettbutikker og finner ut at norske bikeshop.no knuser CC på pris. Har ingen erfaring med dem men ser de får gode skussmål på andre fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å lese at det er en hybrid du har og da er vi i samme situasjon. Jeg har en BROSS Sonic hybrid.

Hvor ofte du skal skifte de forskjellige delene avhenger helt av hvor mye du sykkler. Jeg sykkler til jobben plus litt til og bare til og fra jobb blir det 36 km pr dag. Jeg skifter kjedet hvert år og resten hvert 2. til tredje år.

Jeg skiftet nettopp både drevet, kassetten og kjedet og det var en lærerik prosess. Kassetten bak ble skiftet på verkstedet, men resten gjorde jeg selv.

Først kjedet: Skifter du kjedet og har slitte tannhjul enten forran eller bak så risikerer du at kjede hopper over noen tenner når du tråkker skikkelig til, eller i verste fall så hopper det av og legger seg mellom tannhjulene. Det skjedde med meg. Et kjede koster fra rett over hundrelappen og oppåver. Du trenger et lite spesialverktøy for å tilpasse lengden på kjedet. (Verktøy kr. 45,- Biltema)

Så fikk jeg ny kassett. Jeg ser at vertikal foreslår en kasett med utveksling 12 - 23. Dette er vel en reserkassett? Jeg hadde en kasset med utveksling 11 - 28 og med 8 tannhjul som deg. På verkstedet satte de på en kassett som var 11 - 32. (Ca. 15% større.) Sykkelen var ikke til å kjenne igjen. De fleste vanlige offroad sykkler og en del hybrider har denne kassetten, men sykkler du hovedsaklig på vei så vil jeg apsolutt anbefale deg en 11 - 28 kassett. (Den gir deg mer fart.) Det gikk ikke mer enn et par dager før jeg var tilbake på verkstedet og fikk på en 11 - 28 kassett igjen. Ny kassett koster fra et par hundre og oppover til nesten hva som helst. ( verktøy kr. 40,- + kr. 55,- Biltema)

Drevet er et skimano nexave med utveksling 28 - 38 - 48 og av den typen hvor tannhjulene er sveist sammen. Uansett så bør du skifte hele drevet og pedalarmene. Det er ofte billigere å kjøpe et helt sett enn enkle tannhjul og det trenger ikke koste mer enn fra i underkant av 400,- og oppåver. Ta gjerne med nye pedaler også. Det er ikke sikkert at du klarer å få av de gamle. (Verktøy kr. 55,- Biltema.) Hvis du ikke klarer pedalene med en vanlig skifte- eller fastnøkkel så kan du prøve en Pedalavdrager. ( kr. 65,- Biltema.)

Når du først er i gang så kan jeg nevne kranklageret. Dette er lett å skifte og koster ca. 200,- Ringen som holder lageret på plass kan være av stål eller plast, og hvis den sitter veldig fast så må du ikke prøve å slå på skralla som du bruker på spesialverktøyet. Se heller om du kan finne en rørbit eller lignende som du kan bruke som forlenger på hondtaket. Sprey ringen med f.eks. 565 og bruk jevnt press så kommer den nok. (Verktøy kr. 55,- Biltema) http://www.sykkelsiden.no/verkstedet_kranklageret.html'>http://www.sykkelsiden.no/verkstedet_kranklageret.html

Det er ikke vanskelig å skifte disse delene selv, men du må bare ha litt spesialverktøy. Verktøyet kan du trykt kjøpe på Bilteme eller et annet sted hvor det ikke koster skjorta, men delene til sykkelen bør du få fra en forhandler som vet hva han selger. Et slikt sted kan du også få litt råd og hjelp. Du bør få alt for under tusenlappen.

Et par linker som kanskje kan være nyttige:

http://www.sykkelsiden.no/

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=86633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips jeg har fått er å kjøpe to kjeder samtidig som du kjøper ny kassett. Da kan du bytte kjede med jevne (og ikke for lange) mellomrom og veksle mellom de to kjedene. Dermed varer drivverket lengre enn normal tid for et kjede og det blir akseptabelt likt slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.