Gå til innhold
  • Bli medlem

Mest for å irritere: Midtre Leirungstinden, 15 m i pf


Kim

Anbefalte innlegg

Søndag 1.8. gikk Trine, Line og jeg inn Leirungsdalen fra Rv 51 over Valdresflya. Over sadelen på Raudhammaren og videre ned i dalen. Lettgått og fint.

Line og Trine gikk opp på Leirungstinden 3 topper, mens jeg skar opp i retning Vestre Leirungstinden og den lille toppen som ligger like øst for hovedtoppen.

Vel oppe tok jeg frem GPS'en og målte primærfaktoren. Det var ikke vanskelig å se at dette var en topp. Tre ganger målte jeg, på forskjellige tidspunkt, både med høyde fra GPS og med altimeter. Alle gangene fikk jeg ca 15 meter.

Returen gikk fort ned snøfonnene. Trine og Line kom fornøyde ikke lenge etter. Ca 9,5 time etter start var denne turen over.

Konklusjonen er at toppen rett øst for Vestre Leirungstind kvalfiserer til over 10 meter i primærfaktor. Jeg navngir den Midtre Leirungstinden iom. at det ikke finnes andre topper som kan få det navnet. Nok et eksempel på at lista til Røyne med 300 toppene er langt fra fullstendig.

post-12-133474387001_thumb.jpg

post-12-133474387008_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg ville foreslå et navn som "Vesleknausen" eller "Lilleknatten" Ordet "Tind" blir litt voldsomt for å beskrive slike ujevnheter i terrenget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foreslå et navn som "Vesleknausen" eller "Lilleknatten" Ordet "Tind" blir litt voldsomt for å beskrive slike ujevnheter i terrenget

Ja da får vi en fin liste, minst 100 topper med slike like navn. Nei det er et system på navnsetting av toppene. Det er ikke jeg som har startet opp med 10 meter i primærfaktor. Så vidt jeg vet er det Røyne som laget en slik liste først. Problemet er bare at den er langt fra fullstending, og skal det være noe vits å samle 10-metere må det vel også være et poeng i å da gå på alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kim

Neida, du irriterer slettes ikke. Spesielt når du kommer med "nye" topper man allerede har vært på. Likeså den "nye" Midtronden for ei stund sia. Et kryss til blir det jo bare, selv om òg lista blir litt lengre da :!:

Skal det først være ei 10m liste, bør den absolutt være så komplett som mulig, så bare fortsett. Dere (Du, Torgeir, Morten m fl) gjør en kjempejobb :D

Jeg er selv ikke noen sjølerklært 2k-samler, men artig med ei liste når man først er ute på tur.

Midtre Leirungstind synes jeg for min del er ok, sålenge det èn mellom der.

Stå på videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bl.a. litt "kreativ" navngivning er flott jeg. Portpiggen til Torgeir er et flott forslag. N1 N2 N3 N4 N5 N6 N6V NØ for N6V og NV for NV for N6V osv. blir trist, system eller ei.

Midtre Leirungstinden er i alle fall mye bedre enn Leirungstinden V0 eller Øst for Leirungstinden. Synes personlig kanskje Vesle Leirungstinden (jfr. Vesle Knutsholstinden) kunne vært et bedre alternativ, siden den kanskje er mer innunder Vestre som en vesltopp enn akkurat midt i, men for all del. Midtre.... Alt er bedre enn V0,Ø for Ø og NVØS12.

Etter å ha vært på tur med folk som samler 10 meterstopper etter Røynes liste og som ikke gadd å gå de få ekstra meterne ut til nabotoppen på Veobrehesten (13 m pf.) fordi den ikke stod i Røyne blir det for dumt. All respekt for dem som setter grensen ved 30,50 eller 100 meter, men å samle etter Røynes 10m liste og så lukke øynene for åpenbarheter, det blir for dumt.

Vi må virkelig gjøre en innsats for å pensjonere Røyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Syns det er utrolig teit med sånne nye, søte "morsomme" navn på disse ubetydelige timeterne. Navnene kommer ikke til å bli noe utbredt likevel, det viktigste er at man skjønner hvor punktet ligger hen. Det synes i alle fall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.