Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye sykkelmuligheter Grimstad - Kristiansand


Erling12

Anbefalte innlegg

I løpet av året er den gamle skandaleveien E18 mellom Grimstad og Kristiansand historie. Ny firefeltsvei åpner til glede for bilistene, som dermed slipper en krøttersti av en dødsfelle med 50-soner, mye opp og ned, elendig kurvatur og stor trafikk. Kort sagt en standard Ap-vei.

Åpningen av nyveien gir helt nye muligheter for syklister som vil kose seg nedover den bløde kyststriben. For selv om gamle E18 ikke holdt mål som hovedvei, er den et eventyr av en sykkelvei nå som mesteparten av trafikken forsvinner.

Denne strekningen har vært en slags missing link for syklister på vei gjennom Aust-Agder. Fra før finnes fine "ytreveier" som er godt egnet for sykling mellom Risør og Grimstad. Men videre nedover har man vært prisgitt en E18 som både er farlig og en stressfaktor av dimensjoner, eventuelt sykle en stor omvei innover i landet.

Dette er trolig den beste nyheten for syklister i Norge dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok denne i 1993 som en del av Oslo - Setesdalen - Rjukan - Oslo turen min.

Den veien mellom Grimstad og Kristiandsand var faktisk veldig morsom. Jeg tok den en tidlig morgen. Vegen var moderat opp og ned med litt klatring opp til dyreparken. Morsom, teknisk sykling hele veien. Denne vegen anbefales og jeg er enig med konklusjonen til Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Selv om trafikkmengden vil reduseres kraftig tror jeg det likevel vil bli nok trafikk på gamle E18 til at det ikke blir bare kos å sykle der. Ser på gamle E18 mellom Arendal og Grimstad over Fevik. Hadde det ikke vært sykkelsti hele veien ville det vært brysomt med biltrafikken. Kommer selvfølgelig an på hvor man legger lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er helt sammenlignbart. Det bor svært mange langs ytreveien mellom Arendal og Grimstad, noe som genererer en del trafikk. Byene henger jo nesten sammen. Fra sentrum til sentrum i disse byene er dessuten ytreveien tilnærmet like rask som det er å ta seg til E18 og kjøre denne. Mellom Grimstad og Kristiansand vil det derimot være store besparelser ved å kjøre nye E18 (trolig 20 minutter). Det bor dessuten færre langs veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng! Jeg ser den. Det er en vesensforskjell der. Tror likevel ikke det blir stille som graven på gamle E18 og farten senkes jo neppe. Så det blir mye sykling på vei med 70-grense, og da kjører mange i 80-90. Spesielt når kontrollene sikkert blir langt færre etter åpningen av nye E18.

Forøvrig blir besparelsen kun ca 10 minutter, det har jeg fra min bror som jobber med dette hos Vegvesenet. Men selvfølgelig, ingen kjører den gamle veien om de ikke må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kun sparer ti minutter på den veien er man treig. I dag går jo trafikken knapt i 60 i snitt, og det blir nok over 100 på den nye veien. Vegvesenet er ikke til å stole på, for de tar alltid utgangspunkt i at fartsgrensen holdes når de lager sine prognoser. Men faktum er jo at trafikken gjerne går saktere enn fartsgrensen på en krøttersti, og raskere enn fartsgrensen på en motorvei. I hvert fall har aldri undertegnede holdt fartsgrensen på en firefeltsvei.

For øvrig kommer de nok til å legge til rette for sykling på den gamle veien, slik de har gjort på gamle E18 ved Holmestrand. Der er det så å si stille som i graven. Men det er klart, hvis man synes det er et problem at en bil passerer i ny og ne får man heller holde seg til en gangvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke akkurat forvente at Vegvesenet skal beregne at folk kjører for fort. Og om man kjører for fort blir jo vilkårene helt annerledes selvfølgelig. Trafikken går nok oftere tregt på en liten vei ja, men i de beregningene tar jeg det for gitt at de regner på kjøring uten komplikasjoner som hindrende trafikkmengde, men fortsatt selvfølgelig så beregner man å holde fartsgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om de skal sette 90 km/t eller 100 km/t på den nye strekningen (vet du?), men det er uansett ingen grunn til å holde fartsgrensen da veien teknisk sett er konstruert for høyere hastigheter (minimum 120). Jeg forstår også at Vegvesenet må beregne ut fra grensen, men anslagene deres blir dermed ganske uinteressante.

Jeg vil tro at den jevne bilist sparer cirka 15 minutter, samt masse frustrasjon. Det er selvfølgelig positivt at sjansen for front mot front også blir så å si fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror min bror sa han skulle foreslå for et eller annet organ at farten ble satt til 100, i utgangspunktet er det ingen garanti for at det blir mer enn 80. Tenk deg det! 5 mil med 4 felts-vei og så kjøre i 80!!! Det hadde tatt seg ut det.

Hvor fort man kjører blir jo opp til en hver, men i en slik diskusjon som her må en jo ta utganspunkt i å kjøre lovlig ved fartsgrensa. Og anslag som blir gjort ved lovlig kjøring er i høyeste grad interessant. Da kan man svært enkelt regne seg ut fra det som utgangspunkt hvis man kjører fortere eller saktere (med henger eller noe). Det er mye mer nyttig enn alle mulige cowboy-anslag der det gjelder å undergå hverandre i kortest mulig tid, sånt blir jo meningsløst da en ikke har noen reelle tall å ta utgangspunkt i.

Faktisk finner jeg estimatene på visveg.no til å stemme veldig bra med reell kjøring også. Ja, de fleste ligger litt over fartsgrensene. Jeg også. Men disse estimatene regner at du holder fartsgrensa i svinger, der veien er herpa, fartsdumper, rundkjøringer, der du ligger bak en lastebil opp en bratt bakke osv osv. Jevner seg sånn noenlunde ut. Min erfaring er forøvrig at de fleste cowboy-estimater ikke holder stikk.

Besparelsen har jeg hørt blir på ca 10 minutter. Det høres også sannsynlig ut når en tenker på at det er ikke så stor avstand å bespare tid på. Det tar vel 40-45 minutter å kjøre fra Grimstad til Kr. sand på den nåværende gamle E18. Hvis en skulle spare inn hele 20 minutter så måtte man altså kjøre nesten dobbelt så fort!!! Det er jo ikke særlig sannsynlig når man vet at fartsgrensa kun økes fra 70 til 100. Rett nok blir antakelig den nye veien litt kortere pga rettere strekk osv, og den gamle har noen 60-soner, men en halvering av tiden kan en jo ikke forvente.

Men 10 minutter høres ikke mye ut! Jeg ble veldig skuffet første gang jeg hørte det. Så mye styr og ståk og kostnader for 10 minutter. For de som ikke daglig pendler den avstanden er det jo tidsmessig helt uinteressant. Fordelen blir da at man kjører på en tryggere vei og kjører mye mer behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, enig med deg. 80 på firefeltsvei er helt latterlig og uaktuelt.

Jeg er nok ikke enig med deg angående visveg. Det virker som om de har lagt inn både sovepauser og matpauser i sine estimater.

I den store sammenheng er ikke 10 min så mye, men for folk flest blir det 15. For en pendler er det jo digg å spare en halvtime per dag mens han samtidig kan kjøre uten hjertet i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.