Gå til innhold
  • Bli medlem

Kommunetopp - Omnsfjellet 847 moh - Orkdal kommune


Randi_W

Anbefalte innlegg

Det er vel og bra med 2000-metringer, men hva med å bli litt bedre kjent i nærmiljøet tenkte jeg. Så da slo jeg opp på Toppomania hvor jeg fant en liste over de høyeste toppene pr kommune i mitt fylke. Her kommer derfor en liten stemningsrapport fra første erobring; min hjemkommunes høyeste topp Omnsfjellet!

Etter en litt vindfull men ellers utrolig flott tur mellom Selbu og Støren med startnummer på brystet dagen før, føltes Omnsfjellet en smule brattere enn jeg husket. Men med solide kladder under skiene gikk det sakte men sikkert oppover fra parkeringen i Langlidalen. Flere av mine turfølger hadde hatt en fuktig kveld med påfølgende kort natt som oppladning, noe som passet dagsformen min utmerket.

Yr.no hadde meldt om gløtt av sol kl 15, så hele gjengen var ved overraskende godt mot der vi tråkket oss opp mot Steinbruddhytta i snøværet. Vi satset på å følge sporene til en litt mer lokalkjent kar opp lia, og det viste seg å være en suksess. (Vi hadde med både kart, som vi sjekket innimellom, og kompass, så ingen fare.....) Vel framme ved hytta øynet vi et håp om varme vafler og kaffeservering, men der var de i full gang med klargjøring til påskeinnrykket. Så da ble det fram med thermos og kjeks på det utrolig flotte skiferbordet utenfor hytta. Til informasjon er det visstnok servering når vimpelen vaier i toppen av flaggstanga......

Det hadde sluttet og snø, og vi mente vi så det lysnet. Nå var det ca 1 og 1/2 time til solen skulle titte fram iflg yr. no....... Dermed pakket vi sammen og labbet videre mot toppen.

Fra Steinbruddhytta og opp til toppen var det utrolig fint å gå. Flott og fast føre med noen cm med nysnø på toppen, jevn stigning og minimalt med skavler. Vel oppe ble vi positivt overrasket over hvor bra utsikt man kan ha fra en "liten" kommunetopp! Været var ikke helt på vår side, men vi så litt innover Trollheimen og så potensiale i utsikten.... Nå skal vi ikke klage for mye på været, ettersom det var så og si vindstille på toppen......

Fra toppen gled vi ned til hytta igjen, men dreide deretter mer vestover og ned i dalen litt lengre opp enn parkeringen for å finne egnet sted å grave sitteplass. Klokken nærmet seg nå 15 og et par minutter før tiden kastet vi skygger. All ære til yr.no! Vi fant oss en egnet plass i solhellingen, fant fram spade og pølser. Det kunne knapt bli bedre! Sola varmet så det var unødvendig å finne fram ullgenseren, og levegg var det ingen vits i.
Kl 17.30 måtte vi pakke sammen og gli ned til bilen, en i gruppa hadde avtale i Trondheim kl 19..

Omnsfjellet kan i alle fall anbefales på det sterkeste. Det er en forholdsvis enkel topp å gå til uten de alt for store utfordringene, og utsikten på en god dag vil jeg tro er fenomenal!
Så herved slår jeg et slag for kommunetopper landet over!

post-929-133474613868_thumb.jpg

post-929-133474613917_thumb.jpg

post-929-133474613971_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.