Gå til innhold
  • Bli medlem

softshell med høyfjellsegenskaper


vermer

Anbefalte innlegg

Man ønsker seg nå bort fra drivhusjakkene, det være seg GTX eller Dermizax. Ingen av disse membranjakkene/buksene er anvendelig i forhold til "innvendig" fuktighet - man er konstant våt, uansett type "riktig" bekledning nærmest kroppen. Jeg kan ikke huske at man var så plaget av dette i den tiden man gikk i T-skjorte og feltskjorte, med vanlig bomullanorakk eller jakke. Det er jo noen år siden, nå har man passert 55, og har benyttet disse skalljakkene siden de ble et krav.....

Min Breheimen II skal nå utfases, og det synes lite trolig at jeg vil velge noe lignede med det første. Der i mot har jeg en Bergans softshell som har gode fukttransporterende egenskaper og er vindtett, men finesser i hette, glidelås, lommer er ikke særlig egnet for fjellet. Jeg ser her etter samme kraftige utforming som disse skalljakkene har. Jeg ser ikke noe poeng å gå tilbake til bomullsanorakken heller, bomullen har jo en drøy tørketid når først vått.

Er det softshelljakker å anbefale som har hetteløsninger/solide glidelås mm, og som kan jekke ut skalljakkene i fjellsammenheng? Vi holder regnvær utenom dette!

Bruksområdet er primært tørre og kalde forhold med mye vind, men god vannavvisning er også et aspekt som kan sanke poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å finne en softshell som har gode nok egenskaper for høyfjellsbruk er ikke alltid så lett.

Patagonia har tre modeller som klarer en hel del:

Ready Mix

Ascensionist

New Dimension.

New Dimension er den kraftigste og mest vindresistente.

Ready Mix er lettest men veldig god vindmotstand.

Jeg har hatt Ready Mix og var imponert over egenskapene. Dvs Vindtålighet og pusteevne. Problemet var lengden på jakken, den er litt kort.

New Dimension er lenger og tåler mer juling og altså enda mer vindtålig.

Dine ønsker vil nok denne jakken klare å levere

Ingen av jakkene er like vindtett som en membran jakke. Men jeg synes de er fullgode til fjellbruk.

Og, de er uforede, dvs ikke noe "lekkert" fleecefor som virker trivelig i butikken men som samler fukt på turen. Du klær deg altså som du gjorde med bomullsanorakken eller membranjakka.

Alle jakkene selges på Oslosportslager.

Nå selges jo en del jakker med Gore-tex softshell,windstopper softshell osv. Jo myke er de men det er fortsatt et membran som stopper fuktighetstransporten....

Polartec Powershield regnes som softshell, men der er det fleece på innsiden og det samler fukt uansett hvordan man vender å snur på det. Men visst det er behaglige klær de og.

Ta en kikk på Nikwax Analogy. Et britisk konsept som ikke er dumt.

Merker som fører dette materiale er:

Paramo

Finisterre

Furtech har egen variant av det.

Nikwax Analogy er to materialer som ikke er vanntette hver for seg men i kominasjon blir det!

Det puster mye bedre en membranklær, er myke og behaglige. Kan dog bli litt for varme, F.eks om sommeren

Jeg har siden 1,5 år testet litt klær for Finistere og Furtech.

Inntrykket så langt er veldig bra.Føler meg tørrere under og etter at jeg svetter, også når det regner.

Har følt noen ganger at det ikke er vindtett nok, har blitt kald, men saken er ofte lett løst ved å putte på en jakke med Primaloft over det hele.

Ok.dette ble veldig subjektivt. Har du noen spørsmål bare ta kontakt.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for råd!

Ut i fra bilder, virker disse jakkene til Patagonia å være ganske korte, ser helst at bekledning i fjellet har en viss lengde, samt beskyttede glidelås og rause lommer.

Mange jakker som anbefales synes å være hovedsakelig innrettet mot toppkjørere og den slags.

Her er det snakk om klassisk vandring over distanser, med pakning og vanlig stæsj.

Det framgår heller ikke om hettene på disse jakkene har avstiving med bøyle, hvilket jeg finner meget anvendelig.

Men prisene da, de var overraskende "stormfulle"! Er det noen rimelighet i dette?

Har du noen linker til de øvrige produsentene som nevnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Arcteryx Sigma SV. Den presenteres som den ultimate høyfjellsjakka. Jakkka har windstopper membran. Synes det blir hakket for tett. Jakka er også for kort. Hetta er super. Den er rimelig vannavvisende.

Jeg synes Klattermusen Enride jakka mi er mye bedre. Det er en bomulllsjakke. Den tørker likevel meget fort (etaproof er bomullstoff av meget høy kvalitet). Jeg har gått rundt med kanoen, og jakka var tørr i løpet av noen timer. Modellen Rimfaxe er av samme stoff, da får du en fullgod anojakke (full lengde, super hette osv). Jakken blir våt, spesielt på skuldre, men er mye mer vannavvisende enn vanlige bomullsjakker. Prisen er rå.

http://klattermusen.se/produkt_start_jackaHerr.php?lang=SE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klättermusen Einride og Rimfaxe som Fimax nevner er supre jakker. Nå var du jo ute etter jakker som ikke er i bomull, ellers haddeogså jeg nevnt de. De er jo egentlig orginal Softshell kan en si.

www.klattermusen.se

De engelske merkene jeg nevnte:

http://www.paramo.co.uk/en-gb/index.php

http://www.finisterreuk.com/

http://www.furtech.co.uk/scripts/default.asp

Kan tenke meg at du synes alle de nevnte jakkene er korte ja. Særlig etter å ha brukt Bergans Breheimen som jo er en lang jakke.

Skal du ha en lang jakke blir det vanskeligere.

En utgått Norrøna Sydpolen jakke kunne være svaret. Den er laget i microfiber.

Har en i Large til salgs hvis interesse. De er greie jakker, iser ikke (hvis de ikke er for hardt impregnert) vindtette og puster bra. Ulempene er at de er ganske håpløse mot fuktighet og kan føles kalde da de legger seg tett til kroppen og kjøler. Man må ofte kle på seg litt mer enn ellers hvis det blåser.

En jakke i Etaproof (klättermusen jakkene) tåler fukt forbausende bra men ok de blir til ispanser hvis det fryser på. Ved tørt kallt vær går man dem dog tørre ganske fort også vinterstid.

Patagoniajakkene er ganske korte men New Dimension er ikke så gale. Man føler seg "trygg" og godt kledd i den. Men visst prisene er jo horrible.....

Jakker med hette der den har alutråd el.lign er ofte vanskelig å finne i jakker fra Amerikanske merker. Norske, Svenske og Britiske jakker kan være svaret. Problemet igjen å finne i et materiale som man liker. Det er jo membran som selger....

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kommentere at Norrrøna Sydpolen jakka Anben har til salg, er den jakka jeg foretrekker vinterstid. Som han sier tåler den ikke nedbør, men den er lett, tørker utrolig fort, har meget god passform, store lommer med borrelås, god hette mm. Skjønner ikke at den har gått ut av produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.